Belcar

BRCC: Lémeret (Volvo) en Bouvy-Coens-Kelders (Porsche) pakken winst na bewogen wedstrijden

24h12

Veel zon en heel wat toeschouwers voor de eerste Short Race, die in het voorprogramma van de Total 24 Hours Spa werd betwist. En de toeschouwers die de 24 auto’s in deze eerste Short Race te zien kregen, werden getrakteerd op een mooi spektakel.

Tekst en foto's: PR

Hoewel in "pole position" liet Stéphane Lémeret zich achter het stuur van de Volvo S60 V8 Silhouette Delahaye in de start verrassen, waardoor hij gedurende drie ronden achter de Ferrari van Frank Thiers diende te jagen, alvorens de eerste plaats voorgoed op te eisen en met zestien seconden voorsprong deze eerste BRCC-race te winnen van de Italiaanse bolide.

“Ik miste mijn start, omdat men mij had gezegd dat ik moest reageren zodra het licht op groen sprong, maar na het uitgaan van de twee rode lichten, kreeg ik geen andere kleur te zien,” vertelde de piloot-rijder, die voor de tweede Short Race, op zaterdag, zal vervangen worden door Alexis Van de Poele.

24h09

Achter de leider kenden drie achtervolgers de nodige pech. 3de op de grid, kreeg Damien Coens de auto niet aan de praat en was aangewezen op een achtervolging. Achteraan gestart begon de rijder van de Red Bull Porsche een geweldige comeback, tot dat hij, halfweg, werd geveld door een olielek.

Na een licht contact met de Porsche, tekende Michaël Schmetz in de Aston Martin voor een spektaculaire terugkeer, maar na 18 minuten racen werd hij verraden door een lekke band. Na een pitstop en het wisselen van de stukke band, zakte hij weg naar een 13de plaats.

Iain Dockerill sukkelde met een overhitte motor en verkoos de auto te sparen, in de hoop de Kia Pro_ceed Silhouette nog intact te houden voor de Long Race.

Ondertussen vochten Grégory Servais, achter het stuur van de Gomez GC10 Compétition, en Dylan Derdaele in de Porsche 997 een duel uit voor de 3de plaats. De posities wisselden voortdurend en in de laatste doortocht kwam het in de chicane uiteindelijk tot een aanrijding tussen de twee kemphanen. Dylan beging hierbij een fout en werd bedacht met een minuut straftijd, hetgeen de Limburger deed terugvallen naar de 6de plaats, achter de Porsches van Didier Grandjean en Calmont.

24h17

Drie uur later en na het voorbijtrekken van een magistraal onweer – waardoor o.a. de “Super Pole” afgeschaft werd - , maakten de BRCC tenoren zich klaar voor een ingekorte Long Race, dit keer 60’ i.p.v. 180’. De race werd niet verdaagd, geen annulatie of geen “safety car” ondanks een dreigende lucht. Een wijze beslissing van de koersdirectie, zo bleek achteraf, want er waren geen noemenswaardige incidenten te wijten aan de weersomstandigheden. Het dient ook gezegd, dat onze piloten er aan gewend zijn om in de gietende regen te racen…

Michael Schmetz kon zich vrij vlug losmaken van zijn achtervolgers. De Aston Martin piloot had een voorsprong van 55 seconden toen hij zich stuur doorgaf aan ploegmaat Pierre Grivegnée… met een lekke band! Duidelijk niet het Aston Martin dagje… De eigenaar van de Britse bolide reed een mooie stint, maar kon niet verhinderen dat, op nauwelijks twee ronden van het einde, Fred Bouvy hem de leiderspositie ontfutselde. Daardoor reed de Red Bull piloot, samen met Christian Kelders en Damien Coens naar een tweede gezamenlijk succes aan het stuur van de Penders Porsche.

De derde plaats op het podium werd ingenomen door de ploeg van de Volvo S60 Silhouette V8, Raphaël van der Straten – in zijn schik in de gietende regen – en de jonge Alexis van de Poele, auteur van een uitstekende inhaalrace en van enkele snelle rondetijden naar het einde van de wedstrijd.

Ondanks een schuiver in de openingsronde in La Source kon het team Philippe Stéveny en Iain Dockerill naar de vierde plaats oprukken en zodoende hun leiderspositie in de Long Race rangschikking behouden. Mede door de pech van de Derdaeles: bij het aanzetten voor de opwarmronde brak de cardanas van de Porsche en kwam er een abrubt einde aan de Long Race voor vader en zoon Derdaele.

De gebroeders Thiers legden beslag op de vijfde plaats voor de Ginetta van Pierre-Yves Rosoux en Pierre Piron, laureaten in de GT Light categorie. Zij waren sneller dan de Porsche van Albert-Leonard en de GC-10 van Sarah Bovy en Grégory Servais.

Uitslag Short Race 1:
1. Lémeret (Volvo S60 V8 Silhouette) 13 ronden in 32.27.899; 2. F. Thiers (Ferrari 430 GT3) op 16.027; 3. Servais (GC10 V8 BMW 1M) op 42.895; 4. Grandjean-Muller (Porsche 911) op 1.15.124; 5. Caira-Al Azhari (Porsche 997) op 1.17.703; 6. D. Derdaele (Porsche GT3 Cup) op 1.35.811; 7. Vandenabeele-Radet (BMW Solution F) op 2.47.641; 8. Lequeux (Ginetta G50) op 1 r; 9. Schmit-Bailly (BMW M3) op 1 r; 10. Montant (Ginetta G50) op 1 r.

Uitslag Long Race:
1. Bouvy-Coens-Kelders (Porsche 996 GT3 R), 20 ronden in 1u00.55.358; 2. Schmetz-Grivegnée (Aston Martin DBRS9) op 1.768; 3. Van de Poele-van der Straten (Volvo S60 V8 Silhouette) op 37.657 (1ste Silhouette Pro); 4. Dockerill-Stéveny (Kia Pro_ceed Silhouette) op 1.00.504; 5. Thiers-Thiers (Ferrari 430) op 1.01.909; 6. Piron-Rosoux (Ginetta G50) op 1.09.217 (1ste GT Light); 7. Albert-Leonard (Porsche 997 Cup) op 1.23.436; 8. Bovy-Servais (GC10 V8 BMW 1M) op 2.02.587; 9. Caira-Al Azhari (Porsche 997) op 2.02.587; 10. Grammatico-Noel (BMW M3 E92 GT4) op 2.56.541

Kampioenschap (Long Race): 1. Stéveny/Dockerill 160 ; 2. Albert-Léonard 156; 3. Bouvy/Kelders 150; 4. Bovy, Derdaele, Jussy 122; 7. Piron 113; 8. Coens 100; 9. Radet 97, etc.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet