Belcar

BRCC: De kleine "leiders" van het BRCC

brcc_-_franck_radet_-_bmw_solution_f

Terwijl de broers Frank en Hans Thiers, Dylan Derdaele en het duo Philippe Steveny-Iain Dockerill de leiders heten in de tussenklassementen van de Short en Long Races, strijden meerdere, kleinere formaties voor een deeltje van de koek van het nieuwbakken BRCC.

Tekst en foto's: PR

Derde algemeen in de Long Race-punten, staan Michaël Albert en Nicolas Leonard in de Allure-Porsche 997 Cup ook nog stevig aan de leiding in het klassement van de GT Challenger, voor de Yokohama-Skylimit Porsche van Bruno Vermeeren en de Saker van Guido Werckx en Wim Jeuris.

“Na jaren in de VW Fun Cup wilden Michaël en Nicolas aan de slag gaan in een hogere klasse en de geboorte van het BRCC was voor hen het geschikte ogenblik om die stap te zetten,” zegt Jean-François Olivier, de team-manager van het Allure-team dat tevens een Seat Copa Leon runt voor Nicolas Jussy en de Amerikaanse Belg, Mardeen Benjamin. “Zij kozen bewust voor een Porsche Cup, omdat die auto nog betaalbaar blijft en vooral betrouwbaar is voor de races van 180’ in het BRCC.”

brcc_-_spa_parade_-_porsche_allure_-_michel_albert-nicolas_leonard

Albert en Leonard wonnen tot hiertoe alle races en dienden enkel op te letten voor een oerregelmatige Bruno Vermeeren.

“Wij hadden wel wat meer tegenstand verwacht,” vult Michaël Leonard aan. “Wij kenden geen pech en schoven in het algemeen klassement steeds enkele plaatsen op. Ons doel is nu de derde eindplaats algemeen te verdedigen.”

Een gelijkaardige doelstelling krijgen we te horen bij Fransman Franck Radet, die een BMW Solution F deelt met Vincent Vandenabeele en Jean-Pierre Boudart. In de Short Races-punten is de BMW Dealer uit Lille 4de en gaat daar de Seat Copa Leon, leider in Toerisme Pro, van het Astur Car/Coyota-team van Pascal Courrier en Roberto Nale vooraf.

“Ik neem alle races voor mijn rekening en wissel het stuur met Vincent of Jean-Pierre, maar door onze opgave tijdens het tweede weekend van het BRCC kunnen we in de Long Race-punten een goede eindrangschikking wel vergeten,” zegt Radet, die in de jaren tachtig in het Franse rallycross zijn debuut beleefde. “Daarom zetten we nu alles op een plaats in de Top 3 van de Short Races en, uiteraard, de eindzege in Silhouette Pro.”

Vraag is wat een Fransman naar het Belgische BRCC deed uitwijken, terwijl de Franse autosport toch heel wat heeft te bieden?

“Het is al zes jaar dat ik in België race. Uiteraard speelt het feit mee dat ik dichtbij de Belgische grens woon, maar ik houd vooral van de sfeer in jullie BRCC. Wij amuseren er ons geweldig, en zien geen reden om in eigen land aan de slag te gaan.”

In die Short Races-punten vinden we op de 6de plaats de Clio, ex-Verbist van John Pilette en Jacques Naniot. Dat het duo van de Renault Clio zo hoog staat, hebben ze te danken aan de zeges in de klasse Toerisme Challenger.

brcc_-_john_pilette-_jacques_naniot_-_renault_clio

“Met weinig of geen concurrenten scoren wij inderdaad vlotjes onze 30 punten in de klasse,” stelt John Pilette, zoon van Teddy en kleinzoon van André Pilette. “Nochtans kozen wij bewust voor de Toerisme Challenger, omdat wij ervan overtuigd waren dat er meerdere Clio’s aan de start zouden verschijnen. Wij waren dan ook zeer tevreden dat wij tijdens de BRCC Spa Races de strijd konden aanbinden met de Clio van Jean-Louis Dauger. Wegens het uitblijven van tegenstrevers proberen wij daarom tijdens elke races onze rondetijden scherp te stellen en vooruitgang te boeken.”

Leuk aan het duo Pilette-Naniot, die in 2010 tijdens de 12 Uren van Spa voor de eerste keer samenreden, is het feit dat Jacques Naniot in 1978 live kennismaakte met de 24 Uren, die dat jaar gewonnen werden door… Pilette-Spice!

“Mijn vader was sportcommissaris en via hem werd ik gevraagd om in de pitlane de tijdenbladen uit te delen. Het is op die manier dat ik het virus te pakken kreeg, zelf begon te racen en zovele jaren later een kleine Yaris ging delen met de zoon van dezelfde Teddy Pilette. Wij vormen ondertussen een prima team en hebben al besloten voor volgend jaar in het BRCC aan de slag te gaan met de ex-Coyote Seat.”


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet