WTCC

WTCC: Tom Coronel pakt kostbare punten tijdens races in Curitiba

tom_coronel_curitiba_3

Voor het achtste raceweekend van het wereldkampioenschap Toerwagens (FIA WTCC) 2012 werden de bolides naar het Braziliaanse Curitiba verscheept. Hier begon ook het tweede seizoensgedeelte met een dubbele race op de 3.695 meter lange piste.

Tekst, foto's en film: PR

Tom Coronel kende in de door de Chevrolets gedomineerde tijdtrainingen goede resultaten. De tijdverschillen waren miniem en daarmee wisselden de top 10 plaatsen elkaar snel af. Voor de eerste race kwam de 40-jarige coureur uit Huizen uit op een negende positie en wist in die race een positie te winnen. Als gevolg van de omgekeerde volgorde startte Tom Coronel in race 2 vanaf de eerste startrij. Daarmee stond hij naast merkgenoot Norbert Michelisz. De Hongaar met wie hij in de eerste race al de nodige strijd kende. De Nederlander kwam met zijn ROAL Motorsport BMW 320 TC goed uit de startblokken en sloot als tweede aan met Tarquini op de achterbumper. In de tweede ronde kwam de Italiaan voorbij en even later schoof Tom van de ideale lijn. Een hele trein deelnemers passeerde hem en hij viel terug naar een negende plaats. In de slotfase knokte hij zich terug naar een zevende plaats. Ondanks de kostbare punten die hij hier mee vergaarde, verloor hij in de tussenstand van het wereldkampioenschap een positie aan Gabriele Tarquini.

tom_coronel_curitiba_1

Loeizwaar weekend
Tom Coronel verklaarde na afloop: "Oei, dit was een loeizwaar weekend. De baan was superglad. Dan weet je dat voorwielaandrijvers altijd wat meer voordeel hebben, omdat zij de bocht uit meer grip hebben. Ik reed dit keer ook minder snel dan vorig jaar puur door het gebrek aan grip op de baan. Dat verklaart ook waarom ik er meerdere keren naast stond, aan het grasmaaien was en op het rechte stuk zelfs een keer spinde. Dat is niets voor mij! Wanneer je dat weet doe je er alles aan om schade te voorkomen en toch nog zoveel mogelijk punten te vergaren. En dat er echt niet heel veel meer in zat blijkt wel uit het feit dat ik de snelste achterwielaandrijver en BMW was. In de kwalificatie hebben wij een risicootje genomen door zolang mogelijk te wachten. Je weet dat de baan steeds schoner wordt en wanneer je er dan laat uitgaat kun je de banden zo goed mogelijk benutten. De verschillen leken redelijke goed, maar tegen die hele Chevy-trein is weinig te doen.''



Platte vlakken
"Race 1 startte ik als negende en los van een klein akkefietje in het begin was het een race waar niet meer in zat. Proberen schade te voorkomen, omdat je weet dat je de tweede race als tweede mag starten en dan maar hopen dat het dan beter gaat. Regelmatig blokkeerde het linkervoorwiel, waardoor er steeds meer platte vlakken op kwamen. Met die plek was ik wel weer de snelste BMW.''

Goed voor de punten
"In Race 2 had ik een goede start, maar Tarquini was niet te houden en dan zie je ook hoe snel ze bij je vandaan rijden. Daarna heb ik zelf een foutje gemaakt, waardoor ik op het vuile gedeelte van de baan terechtkwam. Invoegen was er niet meer bij en voor ik het wist reed ik achter Bennani en Nykjaer op een achtste plaats. Die twee hadden veel strijd en daar lag voor mij nog wel een mogelijkheid om een plek te winnen. Dat gebeurde twee bochten voor de finish. Ik passeerde Bennani en werd zevende. Goed voor de punten, niet echt kunnen racen, maar gelukkig ook geen schade aan de auto. Hopen dat het in de resterende races beter gaat!''
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet