VLN

VLN: Tweede seizoenszege Stippler/Basseng, enige Nederlander is een Noor


2012_start_vln_rhein_ruhr_pokal
Première: voor het eerst voert een McLaren het VLN-veld aan

Voor de race was het in ieder geval weer droog geworden en zelfs de zon liet zich voorzichtig even zien. Direct na de start was er sprake van een première: voor het eerst in de VLN-historie boog een McLaren als eerste auto de Nordschleife op. Kai Riemer had achter het stuur van de Dörr-McLaren op het Grand Prix-circuit de leiding overgenomen van pole-sitter Thomas Jäger in de ROWE-Mercedes. Voor Biela/Hohenadel/Mutsch in de Raeder-Audi was de race al in de tweede ronde ten einde, nadat de auto in Karussell van de baan raakte. In de vijfde ronde nam Romain Dumas in de ‘krijtstreep’-Manthey-Porsche de leiding van Riemer over, nadat de Fransman het gat naar de Dörr-McLaren snel had dichtgereden. Een dik kwartier later maakte een gebroken ophanging van het rechter achterwiel een einde aan de ambities van het McLaren-team, de auto strandde bij het uitkomen van Hatzenbach.

2012_jochen_krumbach
De 'krijtstreep'-Manthey-Porsche met Jochen Krumbach en Romain Dumas eindigde als tweede

Zo kwam de nummer 15-Bilstein-Phoenix-Audi met Frank Stippler en Marc Basseng, na een matige kwalificatie slechts als twaalfde gestart, aan het eind van het eerste uur op de tweede plaats terecht. Een geslaagde pitstopstrategie met een vroege eerste stop (na drie ronden, terwijl Manthey en Phoenix pas na zeven of acht ronden stopten) bracht de nummer 6-ROWE-Mercedes (Zehe/Rehfeld) na de eerste reeks stops aan de leiding, voor de nummer 30-Friadelli-Porsche (Abbelen/Schmitz/Bruck), die vanwege een probleem met te hoge luchtdruk in de banden eveneens al eerder was binnengekomen. Op de derde plaats volgde de nummer 7-ROWE-Mercedes (Jäger/Roloff/Seyffarth), als eerste van de teams met een ‘regulier’ pitstopschema, voor de nummer 10-Manthey-Porsche (Krumbach/Dumas).

2012_mercedes_parc_ferme
Flinke schade na een klapband, maar toch nog derde: de ROWE-Mercedes van Jäger, Roloff en Seyffarth

Er waren tijdens de race opmerkelijk veel lekke banden, en tot de slachtoffers behoorde ook de nummer 7-ROWE-Mercedes, die door een klapband rechts achter halverwege de wedstrijd terrein verloor. Datzelfde gold voor de nummer 13-Gemballa-McLaren (Sascha Bert/Pedro Lamy), die zelfs twee keer een klapband had (na twee uur links voor en een dik uur later rechts voor), zodat het team, dat voor de eerste klapband op de vierde plaats reed, de droom van de eerste podiumplaats niet kon waarmaken. Ook Uwe Alzen in de nummer 98-Porsche had een klapband.

2012_gemballa_mclaren_out
De Gemballa-McLaren van Sascha Bert en Pedro Lamy had twee keer een klapband en rijdt de pits in

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet