Belcar

Persbericht: Belgian Special Open Trophy klaar voor 24 Uursgevecht

Met de 24 Hours of Zolder in het vooruitzicht (6-9 september) en de gegevens welke de teams verzamelden tijdens de Zolder Super Prix lijkt de opmars van de Proto’s niet meer te stoppen. Tijden van 1’32” in kwalificatie en vaste rondtijden van 1’37” tijdens de endurance tonen alvast het potentieel van de Sportscars. Tijd voor een interview met de man achter de schermen van de Special Open Trophy.

Tekst PR/Foto Geert Franquet

aaa_7090
Dit jaar staat de 24U van Zolder ook open voor deze spectaculaire kleine
Prototypes.

Tijdens de Zolder Super Prix riep je de teams in groepjes bij elkaar om één en ander te bespreken. Willen jullie echt de strijd aangaan tegen de GT’s?
“Natuurlijk”, glimlacht een vastberaden Dries Heyman, promotor van de Special Open Trophy. “Het is onze taak om de teams zo goed mogelijk te informeren betreffende deze wedstrijd zodat ze optima forma aan de start komen. Gezien de meeste van onze teams echte amateurs zijn hebben we eerst de fabrikanten warm gemaakt voor de wedstrijd zodat zij de teams de nodige support kunnen geven voor en tijdens deze Zolderse klassieker. Een Proto of CN wagen is relatief goedkoop maar niet alle teams hebben de middelen om de gehele wagen van reserve-onderdelen te kunnen voorzien voor deze eenmalige wedstrijd. Met de fabrieksondersteuning komen de merken met voldoende onderdelen om iedereen te helpen. Tevens is de 24 HOURS of Zolder de ideale mogelijkheid voor de merken om hun wagens voor eens en altijd uit de schijnwerpers van de GT’s te halen”

Waar ligt hem het grote verschil tussen een GT & een Sportscar?
“Eigenlijk is er geen enkele gelijkenis! Een Prototype weegt tussen de 520 en 600kg en afhankelijk van het type hebben deze wagens een vermogen tussen 250 en 480 pk. Geen elektronische snufjes zoals ABS, traction control of wat dan ook, maar racen pure sang. Een FIA crashbox en rolkooi zorgen ervoor dat je minstens even veilig zit in een Proto dan in een GT of toerisme. Deze wagens zijn ook niet voor niets FIA gehomologeerd en hebben dezelfde tests ondergaan als de andere wagens. Zij die zeggen dat een Proto minder veilig zou zijn dan een GT zeggen dat om andere redenen.”

En welke reden mogen dat dan wel zijn?
Een van de redenen waarom piloten hun wenkbrauwen fronsen voor een Prototype is het feit dat ze het merk en de wagens niet kennen. Een Porsche, Ferrari of BMW kent iedereen, maar een Radical, Norma of Ligier niet. Door het feit dat ze de merken niet kennen stellen ze dat gelijk met onbetrouwbaar. De sleutel tot succes van een dergelijke wagen zit hem in de gewicht/PK-verhouding. De Radical SR3SL bijv. zit met een verhouding van 300PK op 600kg. Welke GT of Toerwagen doet beter? Als je dan weet dat het budget om een dergelijke wagen in te zetten ook nog eens de helft kost dan helpt dat in het nemen van een beslissing. Voor € 15.000 sta je aan de start met welk Prototype dan ook die aanspraak kan maken op de overwinning. Als je dan ook weet dat het moederhuis van het merk achter je staat indien er iets misgaat, dan kan je niet echt meer spreken van amateurs.

Kan een Prototype de 24 HOURS of Zolder winnen?
Maar natuurlijk! Als je ziet dat onze SOT teams zonder fabrieksondersteuning en zonder grote namen achter het stuur 1:37 draaien op Zolder dan zegt dit veel. Jongens uit de motorcross of Fun Cup kochten zich een CN 2-liter en klokten op Zolder tijdens hun eerste wedstrijd 1’38” in wedstrijd en dat 160 minuten lang. Kan je je voorstellen wat dat zou geven met kalibers zoals bvb Bouvy, Longin, Mollekens of Kumpen aan het stuur? Elk van onze wagens is in staat om stints te rijden van 1 uur 45 minuten na elke tankbeurt. Gezien we allen tanken aan de pompen moeten we de 24h kunnen uitrijden met minstens 2 stops minder dan de GT3’s. Na drie stints moeten ze voorzien worden van vers rubber. Neem de tijden van de laatste 3 edities van de 24 Hours en reken zelf maar even uit. Elke Proto moet in staat zijn om met om het even wie aan het stuur rondetijden te realiseren van 1’40”, zelfs in de nacht.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet