Belcar

Belcar wijzigt technisch reglement, Porsches gaan minder verliezen op de Corvette

Met de Belcar First Race van 8 en 9 april werd het startschot gegeven van het tiende seizoen van het Endurance kampioenschap voor GT's en toerismewagens. Een jubileumseizoen met een vers reglement. In het verleden werden de spelregels van deze succesvolle publiekstrekker driejaarlijks in samenwerking met een vertegenwoordiging van de teams bepaald en bijgestuurd.
Voor de volgende race op Zolder zijn de reglementen aangepast, zeer zeker gezien de enorme verschillen tussen de Corvettes en de rest van het veld.


Tekst: Flor Schilte - Foto's: Tim Böhme

 corvette


RACCB Sport beperkt zich namelijk niet langer tot de supervisie en het ondertekenen van het reglement, maar de nieuwe dirigenten wensten er voortaan duidelijk hun stempel op te drukken. Zij drongen dan ook aan op een intensievere samenwerking. Het eindproduct heeft enige tijd op zich laten wachten, maar is een helder, goed gestructureerd basisdocument dat nog jaren als leidraad kan fungeren. Door de teksten van zowel het sport- als het technische reglement heen van de Van Dyck Belcar Original zijn passages verweven die een regelmatige bijsturing mogelijk maken, ten einde dit kampioenschap zo spannend mogelijk te maken, voor zowel rijders en teams, als voor de toeschouwers. Nu en in de toekomst.

 menten_porsche


Vanaf de bekendmaking van het reglement is er dan ook meteen bij verkondigd dat 2006 een jaar van permanente evaluatie zal worden, een seizoen waarin bijsturing mogelijk en waarschijnlijk zal zijn, opdat niet enkel de toekomst voor spektakel zal zorgen, maar ook het seizoen 2006 zelf al een succes kan worden. Vanaf de technische controle op vrijdag werd in Francorchamps duidelijk dat de vernieuwde spelregels en de strikte toepassing ervan zo hun gevolgen hadden voor het overgrote deel van het deelnemersveld. Vanaf de eerste trainingen op het supersnelle circuit van Spa-Francorchamps ging bovendien de alarmbel. In de Klassen 2 en 3 bleven de onderlinge verschillen zoals verhoopt eerder beperkt, zodat voor de race zelf op een boeiende strijd mag worden gerekend.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet