Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT: Goeie deal voor Phil Bastiaans

480_bastiaans_lammers_1914

Dat Duncan Huisman en Max Braams de hoofdrace wonnen zal weinig mensen verbaasd hebben. De Camaro gaf geen klap verkeerd en op een gegeven moment had Huisman een half circuit voorsprong. Interessanter was de strijd daarachter, met een herboren Jan Lammers en Bertus Sanders. Voor Phil Bastiaans was de tweede plaats die Lammers zeker stelde van grote waarde.


Tekst: Matthé IJzerman
Foto's: Chris Schotanus en Justin van Densen


480_podium_1995

Gisteren twee sippe gezichten, vandaag regeerde de gulden lach. Zowel Bertus Sanders als Jan Lammers voelden zich terecht weer grote meneren. “Ik durf mezelf nu tenminste weer op de paddock te vertonen”, lachte Lammers, die gisteren nog betoogde dat je op je 55-ste kennelijk niet zo snel meer bent. Dat de Porsche een lekke radiator had gekregen vanwege een bandenloodje dat er doorheen was gevlogen, had op het eerste deel van zijn race geen invloed gehad. Dus had het aan hem gelegen. Jan reed nu als tweede op de Porsche, die Phil Bastiaans snel naar de derde plaats had gestuurd. “Ik had een superstart maar ik heb bij de Tarzanbocht wel veel risico genomen. Gelukkig liep dat goed af”, aldus de vanaf plek 11 gestarte Limburger. Dat een Porsche 997 GT3 in de regen per definitie erg goed is zou volgens hem nu achterhaald zijn. “Met deze nieuwe banden werkt het lang niet zo goed als de afgelopen drie jaar. Mijn linker achterband was na mijn stint zo goed als op”. Lammers kreeg twee nieuwe banden gestoken en kon daarmee zijn inmiddels tweede plaats goed vasthouden, al leek hij nog bedreigd te kunnen worden voor Sandor van Es. Hij hield echter de plaats en in de laatste ronde ging hij nog eens lekker dwars. “Mijn laatste ronde is, als het mogelijk is, altijd voor Rob Slotemaker. Vandaar die dwarse stijl”, legde Lammers uit. Met die tweede plaats het Bastiaans nu wat afstand van zijn achtervolgers genomen, van wie Ricardo van der Ende op acht punten volgt.

480_nissan_publiek_0523

Hoezee bij Nissan
Alleen maar blije gezichten in het kamp van het Nissan GT Academy team. De derde plaats in de regen tijdens een live tv-uitzending was ruim boven verwachting. En al helemaal na gisteren, toen Bertus Sanders in de regen ‘door het ijs zakte’. “Dat was waardeloos maar nu ging het heel anders. Ik had al een wereldstart, ondanks dat ik bij de start weer eens problemen met een zekere tegenstander had. Ik was daardoor kennelijk flink opgeladen en toen ik richting de Tarzanbocht nog wat terrein won zat ik helemaal in de winning mood”, aldus Sanders, die al snel Mathijs Harkema inrekende, waarna ook Nicky Catsburg volgde.

Sanders volgde in de Hugenholzbocht een heel andere lijn, zette zijn Nissan 370Z al vroeg in bocht met de neus recht de Hunzerug op en trok zo steeds zijn tegenstanders eruit. Heel knap racewerk, dat hem ook voorbij de altijd moeilijk te passeren Jan Joris Verheul voerde. Een Nissan op de tweede plaats! Dat was even wat anders. Temeer daar de BMW’s M3 in de regen er andermaal niet aan te pas kwamen. “Ik kreeg het niet voor elkaar”, gaf Nicky Catsburg te kennen. “Ik kreeg het vermogen niet op de baan. Veel te veel tractieproblemen. Dat kan niet alleen aan het extra gewicht liggen. En die Camaro is in de regen helemaal een klasse op zich”. Sandor van Es was intussen ook maar wat blij met zijn derde plaats. Boven verwachting, zo klonk het.

480_pitstop_nissan_1956

“Ik was best gespannen toen ik de Nissan van Bertus overnam. Ik had er nog geen meter mee in de regen gereden en dan liggen we op podiumkoers. Er staat een heel team achter je en stel dat je het dan verknald”, betoogde de Autoweek-coureur. “We hebben sinds gisteren niets aan de auto veranderd en toch deed hij het nu zo goed in de regen. Dat moeten we ook maar eens gaan analyseren”. “Bovendien, als we een ronde eerder waren binnen gekomen….. Nu kwam ik achter de Corvettes klem te zitten, die precies voor mijn neus de pitstraat uitkwamen. Als we tegelijkertijd naar binnen waren gekomen was Sandor zeker voor de Porsche gebleven”, blikte Sanders terug.

480_finish_0636

Amerikanen in de regen
“Wie zegt daar dat Amerikanen geen auto’s kunnen bouwen die het in de regen ook doen”, lachte Duncan Huisman na de finish. “Dit is het resultaat van veel teamwork. Onlangs hebben sponsor Luc Braams en Frans Verschuur samen een hartig overleg gevoerd en daaruit is veel goeds voort gekomen. We waren oppermachtig en we zullen er nu dan ook wel met het BOP het nodige gewicht bij gaan krijgen. Dat zien we dan wel weer”, aldus de winnaar, die trots was op zijn jonge teamgenoot. “Als je ziet wie hier rond rijden, welke topcoureurs, dan moet je zelf ook wel goed zijn, als je hier op het hoogste podium kan staan”, zei de koele Max Braams, die foutloos de race ten einde bracht.

480_grindbak_lotus_1889

Teleurstelling in het Lotus-kamp
De hoop op revanche voor Melroy Heemskerk en Marth de Graaf na de pech van gisteren werd door laatstgenoemde helaas al snel de grond in geboord. Tweemaal schoot hij de Tarzanbocht uit, wat veel tijd kostte. Daarvoor had hij al het nodige meegemaakt. “De Lotus is zo klein dat ik door de ruiten van de M3 niet eens de startlichten kon zien. Daarna gingen zo voor mij neus driedik door de Slotemakerbocht. Het was kletsnat en in de spray kon ik weinig zien. Toen ik achter de Nissan zat remde ik voor de Tarzanbocht precies op dezelfde plaats als hij. Maar hij haalde de bocht wel en ik niet. Dat was wel even vet balen. Gelukkig wist ik tweemaal weer de grindbak uit te komen”, aldus De Graaf. Melroy Heemskerk wist de Lotus Evora nog tot vlak achter de BMW M3 van Ricardo van der Ende te krijgen maar toen was de tijd op. “Nog één ronde en ik had hem gepakt. We hebben gelukkig de sponsors toch kunnen laten zien dat er veel potentie in de auto en het team zit. Wie weet kunnen we ze overtuigen nog een keertje met ons in zee te gaan”. Komende week is daarover een bespreking met onder andere Geva-eigenaar Gert Valkenburg. De Lotus Evora van Dick Freebird en Pim van Riet kwam niet in het verhaal voor, op de eerste paar ronden na. Van Riet kwam zelfs nog tussendoor een keertje binnen.

480_start_1860

Corvettes exit?

“We zijn gebleven omdat we onze ruim honderd gasten niet teleur wilden stellen, maar nu is het echt over. We komen niet meer terug. Dat hebben we vanochtend ook zo met onze sponsors overlegd”, was het enige dat een stuurse Davy Lemmens over de huidige situatie wilde zeggen. Er was een gerucht dat de directie van het CPZ gisteravond nog een bespreking met Lemmens had gehad maar dat werd door hem met klem ontkend. Mathijs Harkema wilde er nog wel wat over zeggen: “De Camaro’s zijn drie seconden sneller dan wij. Zoiets is eigenlijk onbestaanbaar. Er worden hier politieke spelletjes gespeeld en daar passen we voor. Ik heb in de race echt gas gegeven. We hebben ons heus niet verstopt”.

480_dikke_vrienden_706

DS Factoring

Opvallende bezoeker tijdens deze Masters of Formula 3 was Dick Scheringa, bekend als de grote man van de DSB Bank. Nadat die ten onder was gegaan is hij een nieuw bedrijf begonnen, DS Factoring. Dat neemt vorderingen van bedrijven op andere bedrijven over. “Tegenwoordig is het voor bedrijven zo ontzettend moeilijk om bij de bank een overbruggingskrediet te krijgen. Terwijl de kasstroom vaak heel mager is. Wij nemen die vordering over, betalen meteen uit en vorderen het weer bij de klant. Met een provisie ertussen, uiteraard”. DS Factoring is nu mede seriesponsor van het HDI-Gerling Dutch GT Championship geworden. “We hebben onlangs een tweede vestiging in Roozendaal geopend en die twee directeuren daar zijn gek op autosport. Ik wist er niets van maar ik vind het geweldig. Wat een enthousiasme, wat een passie en dan ook nog zoveel toeschouwers. Ik ben er zelf ook door gegrepen. Dit is een heel goed instrument voor onze relatiemarketing”.

480_podium_1995

Uitslag race 3 Dutch GT Championship
Masters of Formula 3, Circuit Park Zandvoort, zondag 15 juli 2012
1. Duncan Huisman / Max Braams (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro + 24 ronden
2. Phil Bastiaans / Jan Lammers (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4 + 49.055
3. Sandor van Es / Bertus Sanders (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z 51.808
4. Jan Joris Verheul (HDI-Gerling - Ekris Motorsport) BMW M3 GT4 + 53.815
5. Ricardo van der Ende / Nicky Catsburg (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 + 59.308
6. Marth de Graaf / Melroy Heemskerk (Lotus Sport UK), Lotus Evora 1:01.004
7. Henry Zumbrink / Ferdinand Kool (Day V Tec) Corvette C6 + 1:07.143
8. Mathijs Harkema / Paul Vahstal (Day V Tec) Corvette C6 + 1:10.405
9. Ronald Morien / Luc Braams (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro + 1:13.361
10. Pieter Christiaan en Bernhard van Oranje (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 + 1:17.571
11. Marcel Nooren / Maik Barten (SFL Performance Team) BMW M3 GT4 + 1:25.015
12. Dick Freebird / Pim van Riet (Cor Euser Racing) Lotus Evora + 1 ronde



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet