Div: John Bosch tweemaal op het Ferrari 430 Challenge podium
John Bosch reed afgelopen weekeinde in Engeland op een nat Silverstone twee sterke Ferrari 430 Challenge-races waarin hij twee tweede plaatsen wist te pakken, alsmede de tweede plaats in de tussenstand van het Europees kampioenschap.
Tekst en foto's: Barron/Roberto Viva

Door enkele problemen met het semi-automatische schakelsysteem van de nieuwe auto verloor John op vrijdag tijdens de vrije training aanvankelijk tijd voordat het euvel werd opgelost door het vervangen van de ECU van het systeem. In de kwalificatie veroverde hij vervolgens de zesde en negende plaats voor respectievelijk de eerste en de tweede race van het jaar. De top tien zat tijdens het eerste weekeinde van deze gloednieuwe Challenge binnen één seconde.
"De Ferrari 360 Challenge was altijd al zeer gevoelig voor zelfs de kleinste verandering van de afstelling en voor de 430 geldt nu precies hetzelfde", zei John, die in 2002 de Europese titel won, toen nog met de 360. "We zijn nog bezig met het verbeteren van de wegligging van onze auto en we hadden wellicht hoger op startopstelling kunnen staan, maar het is zo close in de top tien dat echt alles moet kloppen. Ik heb echter alle vertrouwen in de races."

En terecht, zo bleek al op zaterdagmiddag. Terwijl er een regenbui losbarste na wat tot dan toe een zonnig evenement was geweest, stormde John in korte tijd van de zesde plaats naar de kop van het veld, nam de leiding aan het einde van de tweede ronde en begon meteen uit te lopen op de rest van het ruim twintig auto’s tellende startveld. Hij domineerde ook na de verplichte pitstop van één minuut, die een rijderwissel mogelijk maakt voor hen die met twee coureurs aan de start verschijnen van de vijftig minuten tellende races.
Tekst en foto's: Barron/Roberto Viva

Door enkele problemen met het semi-automatische schakelsysteem van de nieuwe auto verloor John op vrijdag tijdens de vrije training aanvankelijk tijd voordat het euvel werd opgelost door het vervangen van de ECU van het systeem. In de kwalificatie veroverde hij vervolgens de zesde en negende plaats voor respectievelijk de eerste en de tweede race van het jaar. De top tien zat tijdens het eerste weekeinde van deze gloednieuwe Challenge binnen één seconde.
"De Ferrari 360 Challenge was altijd al zeer gevoelig voor zelfs de kleinste verandering van de afstelling en voor de 430 geldt nu precies hetzelfde", zei John, die in 2002 de Europese titel won, toen nog met de 360. "We zijn nog bezig met het verbeteren van de wegligging van onze auto en we hadden wellicht hoger op startopstelling kunnen staan, maar het is zo close in de top tien dat echt alles moet kloppen. Ik heb echter alle vertrouwen in de races."

En terecht, zo bleek al op zaterdagmiddag. Terwijl er een regenbui losbarste na wat tot dan toe een zonnig evenement was geweest, stormde John in korte tijd van de zesde plaats naar de kop van het veld, nam de leiding aan het einde van de tweede ronde en begon meteen uit te lopen op de rest van het ruim twintig auto’s tellende startveld. Hij domineerde ook na de verplichte pitstop van één minuut, die een rijderwissel mogelijk maakt voor hen die met twee coureurs aan de start verschijnen van de vijftig minuten tellende races.