Belcar

BRCC: Ondanks een schitterende race toch gemengde gevoelens bij Derdaele & Belgium Racing

3000kms12-0753

Afgelopen weekend werd in het kader van de BE Trophy 3000 Km van Spa de derde wedstrijd van de BRCC (Belgian Racing Car Championship) afgewerkt. Voor de familie Derdaele die alleen de Long Races afwerkt was het alle hens aan dek. Ze stonden immers op een voorlopige tweede plaats na de KIA Silhouette en gescheiden door amper één puntje. Opnieuw een wedstrijd over drie uren en Maxime Soulet kwam de troepen van Belgium Racing versterken.


Tekst en foto's: PR

“Maxime rijdt samen met Dylan de Blancpain Endurance Series in een Porsche van ProSpeed,” steekt Patric Derdaele van wal. “Tijdens de laatste wedstrijd van de Blancpain op Paul Ricard was Dylan betrokken in een aanrijding met een gedubbelde wagen. Hierdoor kon Maxime niet rijden en ik wou dit deels goed maken door hem te laten rijden in de BRCC. We hadden een uitstekende strategie uitgedokterd. Dylan zou de eerste stint voor zijn rekening nemen, ikzelf de middelste en Maxime zou het afmaken. We klokten de 7de chrono algemeen en de 4de in onze Klasse na de Aston Martin DBRS9 GT3 van GPR, de Ferrari F430 GT3 en de ProSpeed-Porsche. Er waren twee guests voor ons die vanuit de pitlane moesten vertrekken waardoor we uiteindelijk op de vijfde startpositie terecht kwamen”.

3000kms12-0620

Net zoals in de vorige wedstrijd in Francorchamps lukte Dylan een schitterende start en kwam de Source uit in derde stelling na de Aston van Schmetz en de Volvo Silhouette van Bordet. Deze laatste maakte enkele foutjes in de eerste ronde, waardoor de jonge Limburger onmiddellijk kon opstomen naar de tweede positie. Tot een lekke band hem na 20 minuten terug sloeg naar de middenmoot. Tijdens de vroege pitstop gooide het team de benzinetank vol waardoor Dylan een langere stint kon afwerken. Derdaele junior perste constant zeer snelle chrono’s uit de Porsche en vocht zich een weg terug naar de kop van het klassement. Net voor halfweg de race gaf Dylan dan het stuur door aan Soulet die een nieuw setje banden meekreeg.

“We hebben door die lekke band onze strategie volledig moeten omgooien”, gaat Patric Derdaele verder. “Indien Dylan tijdens het wisselen van de lekke band was uitgestapt dan was de eerste verplichte pitstop reeds gedaan en moesten we naar het einde alleen nog een splash & dash doen om te tanken. Dit is niet gebeurd waardoor we nog twee volwaardige pitstops moesten doen. Ik besloot mijn stint te laten vallen om Dylan, die een gans weekend heel snel onderweg was, zijn kansen in het kampioenschap optimaal te laten benutten. Dylan nam dus de laatste korte stint voor zijn rekening en zodoende ging hij richting finish op een mooie tweede plaats na de ProSpeed-Porsche van Bouvy, Kelders en Coens”.
“Het was dan ook uitkijken waar de KIA Silhouette zich op dat moment bevond gezien we aan de wedstrijd begonnen met één punt achterstand in het kampioenschamp”.

belgium_racing_versus_gpr

De Mercedes van het Italiaanse gastteam GDL Racing ging er zwaar af in Blanchimont, waardoor de safety car op de baan kwam. Dylan zat gevangen achter enkele wagens en kon het gat met de ProSpeed-Porsche van Bouvy niet dicht rijden. Maar net voor de safety car terug wou binnen rijden en met nog enkele ronden te gaan, bleek dat Bouvy deze had voorbij gestoken. Consternatie alom en het was afwachten hoe de koersdirectie hierop zou reageren. Er kwam geen reactie en Bouvy reed als eerste over de finish voor de Porsche van Derdaele en de GPR-Aston.

“We gingen verhaal vragen aan de organisatie en die legden de bal eigenaardig genoeg in ons kamp”, gaat Derdaele senior verder. “We konden inderdaad een klacht neerleggen tegen ProSpeed, maar gezien Dylan de Blancpain Endurance Series bij ProSpeed afwerkt en er een perfecte verstandhouding heerst hebben we dat niet gedaan en het geheel op een sportieve manier opgelost. Maar eigenlijk is het niet aan ons om die beslissing te nemen, gezien de wedstrijdleiding weet had van de overtreding van Bouvy. We laten zodoende een algemene overwinning en een klasse-overwinning liggen en dat kost ons 8 belangrijke punten. We pakken wel een punt terug op de KIA Silhouette en delen nu de algemene leiding in het kampioenschap. Had de koersdirectie zijn job perfect gedaan, dan hadden we nu een mooie voorsprong bijeen gereden en kon ik ook ProSpeed recht in de ogen blijven kijken. En dat geeft een dubbel gevoel ondanks een schitterend resultaat en een fantastische wedstrijd van Dylan en Maxime. Ook naar het volledige crew van Belgium Racing toe dat afgelopen weekend opnieuw een schitterende job deed”.

3000kms12-0536

“Maar dit is niet het enige hekelpunt; ik heb het moeilijk met het puntensysteem van de BRCC. Door het feit dat er meer punten te verdienen zijn voor een overwinning in de Klasse (30) tegenover een algemene zege (20), is het voor ons zeer moeilijk, zoniet quasi onmogelijk om de titel te viseren. Wij zitten in een Klasse waarin er op papier snellere wagens rondrijden zoals de Ferrari F430, de Aston Martin DBRS9 en de ProSpeed-Porsche. Daarbij komt nog eens dat dit de dichtst bevolkte Klasse is en het steeds vechten is om daarin bij de top 3 te geraken. In bepaalde andere Klassen, waarin amper wagens rijden, pakken de winnaars ook telkens 30 punten. De GTC Porsche van Allure pakte reeds 90 punten door drie Klasse-zeges in een veld van maximum drie of vier wagens en ze waren telkens vier of vijf plaatsen na ons aan de meet. Het verschil is amper 5 punten in de tussenstand. Idem dito voor Chad Racing die telkens na ons was met de Kia Silhouette, maar toch steeds goed scoorden in een Klasse met weinig deelnemers. Halve punten indien minder dan 5 wagens zou een betere waardverhouding geven. Ook de degradatie van de punten in de Klasse is niet evenwaardig in vergelijking met de punten algemeen. Als wij in normale omstandigheden een derde plaats algemeen pakken en derde in de Klasse scoren we 35 punten. Dan heeft Chad of Allure voldoende aan een veel makkelijkere Klasse overwinning en een 11de plaats algemeen om evenveel punten te scoren. Ergens is dit niet logisch en moeilijk uit te leggen aan de sponsors die ons tenslotte helpen om de titel te viseren”, aldus een gelukkige, maar geprikkelde Patric Derdaele.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet