Belcar

BRCC: Lémeret (Volvo S60 V8 Silhouette) en Schmetz (Aston Martin) winnen de sprints

brcc_3000_km_-_volvo_s60_v8_silhouette

Na Porsche, Ferrari, Audi en BMW hebben twee nieuwe merken hun naam bijgeschreven op het palmares van het Belgian Racing Car Championship 2012. De Short Races die vrijdagmiddag in het kader van de 3000 km van Francorchamps werden afgewerkt zagen de debuterende Silhouette Solution F V8 met Volvo S60-koetswerk en de Aston Martin DBRS9 als eerste over de streep gaan.


Tekst en foto's: PR

De eerste manche van 30 minuten was niet echt spannend te noemen: hoewel hij de pole had laten optekenen kon hij pas als tiende kon vertrekken (bestraft omdat hij een andere deelnemer in de pitlane had ingehaald), maar toch stormde Stéphane Lémeret met zijn Silhouette Solution F al bij het uitkomen van de Raidillon naar de leiding. Al snel wist hij een voorsprong van een drietal seconden uit te bouwen, een boni die hij tot het einde behield.

brcc_3000_km_-_frank_thiers_-_stphane_lmeret_-_michal_schmetz

Aan de finish stelde Lémeret nochtans dat hij het minder makkelijk had gehad dan men zou kunnen denken. “Ik kon niet op zeker rijden zoals ik vorig jaar met de Mégane bijvoorbeeld wel kon. Ik ken deze auto immers veel minder goed. Ja, de V8 is heel krachtig, maar ook zwaarder dan de V6 die andere silhouettes aandrijft. Hoewel de auto heel efficiënt blijkt, is het fysiek geen geringe opgave om het ding te besturen. Kortom, ik ben heel blij dat ik deze overwinning aan het Delahaye team kan schenken, maar ik herhaal dat ik echt heb moeten aanvallen om te kunnen winnen.”

Michael Schmetz (Aston Martin) veroverde de zilveren medaille, voor Frank Thiers (Ferrari). Jérôme Thiry (GC10-V8) werd ondanks een sputterende motor toch derde, Christian Kelders (Porsche) vierde. Bij de toerismewagens ging de zege naar de SEAT van Pierre Piron, hoewel hij een stop and go aan de broek kreeg omdat hij op de Raidillon iets te vaak een te brede rijlijn gebruikte.
In de tweede sprint werd heel wat meer strijd geleverd. Hoewel Edouard Mondron (Porsche) zich het best op gang trok, moest hij in Combes al een gedreven Hans Thiers voorlaten. Al snel vormden er zich twee groepjes: Hans Thiers (Ferrari), Michael Schmetz (Aston Martin) en Frédéric Bouvy (Porsche) vochten om de eerste plaats, terwijl iets verderop Iain Dockerill (KIA), Pierre-Yves Rosoux (SEAT), Edouard Mondron (Porsche), Alexandre Viron (Volvo V8), Jérôme Thiry (GC10-V8) en Didier Grandjean (Porsche) de ereplaatsen onder elkaar verdeelden.

In de zevende ronde kwam het kantelmoment van de wedstrijd: terwijl Pierre-Yves Rosoux zijn bolide met mechanische problemen aan de kant moest zetten, veroverde Michael Schmetz aan de chicane de eerste plaats. Ondanks aanhoudende druk van Hans Thiers behield de GPR Racing-rijder tot het eind de leiderspositie, om zo een oververdiende overwinning te scoren. Een zege die de pech van het seizoensbegin deed vergeten.

Frédéric Bouvy tikte als derde aan, voor Iain Dockerill en Alexandre Viron, terwijl bij de Toerismewagens de bloemen deze keer naar Nicolas Jussy (SEAT Leon Supercopa) gingen.

Race 1:
1. Lémeret (Volvo S60 V8 Silhouette), 13 ronden in 31’50’’662 ; 2. Schmetz (Aston Martin DBRS9) op 10’’821 ; 3. F. Thiers (Ferrari 430) op 38’’156 ; 4. Thiry (GC10-V8) op 57’’584 ; 5. Kelders (Porsche GT3 RSR) op 1’21’’735 ; 6. Muller (Porsche 997 GT3 Cup) op 1’23’’085 ; 7. I. Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1’23’’371 ; 8. Al Azhari (Porsche 997 GT3 Cup) op 1’47’’329 ; 9. Piron (SEAT Leon WTCC) op 2’39’’110, 1er in Toerisme ; 10. Radet (Solution F BMW) op 1 ronde ; enz.

brcc_3000_km_-_aston_martin_dbrs9

Race 2:
1. Schmetz (Aston Martin DBRS9), 12 ronden in 29’37’’984 ; 2. H. Thiers (Ferrari 430) op 00’’642 ; 3. Bouvy (Porsche GT3 RSR) op 27’’579 ; 4. I. Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1’14’’261 ; 5. Viron (Volvo S60 V8 Silhouette) op 1’17’’784 ; 6. Grandjean (Porsche 997 GT3 Cup) op 1’19’’001 ; 7. Thiry (GC10-V8) op 1’22’’919 ; 8. Mondron (Porsche 997 GT3 Cup) op 1’46’’440 ; 9. James (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 2’26’’083 ; 10. Vandenabeele (Solution F BMW) op 1 ronde; 11. Montant (Ginetta G50) ; 12. Benjamin (SEAT Leon Supercopa), 1ste in Toerisme ; enz.

Kampioenschap:
1. Hans & Frank Thiers 245 ; 2. Fred Bouvy 244 ; 3. Stéphane Lémeret 217 ; 4. Franck Radet 213 ; 5. Pascal Courrier & Roberto Nale 194 ; 6. John Pilette & Jacques Naniot 172 ; 7. Edouard Mondron, Pascal Muller, Jean-Christophe Montant 167 ; 10. Philippe Stéveny & Iain Dockerill 155, enz.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet