Supercar Challenge

Supercar Challenge: Luc de Cock profiteert van technische malheur en strafseconden bij concurrentie

120708_bovenbalk_race1

In de tweede race van de Supersport- en Sport-divisies van de Supercar Challenge tijdens de Zolder Superprix op Circuit Zolder zorgde een natte baan voor wederom een zeer spannende race. De wedstrijd kende meerdere koplopers, zoals de Speedtec ZIlhouette van Van der Slik/Van der Eijk en zelfs Ronald van Loon met zijn BMW E46 M3, maar zij vielen door een touché en technische problemen terug in de klassering. Hierna leken de eerste twee posities te gaan naar de gebroeders Monster en Peter Hoevenaars, maar zij kregen na afloop een tijdstraf voor inhalen onder geel. Hierdoor ging de overwinning uiteindelijk naar Luc de Cock. In de Sport I-divisie pakte Priscilla Speelman in de laatste ronde de eerste positie over van Michael Verhagen, en in de Sport II-divisie ging de overwinning naar Nico Been.


Tekst en foto's: PR

079d6762f9937e38cb3280db2fb83e67

De race van de Supercar Challenge begon op een half natte baan, waardoor sommige coureurs voor slicks kozen en andere coureurs voor regenbanden. In de eerste bocht verliep de start van de race zonder incidenten, maar een paar ronden later ging het op de heuvel voor de Villeneuve-chicane fout voor Marcel van Rijswick. De BMW M3 GT4-coureur knalde hard de muur in, waarna zelfs werd besloten om de safety car de baan op te sturen omdat van Rijswick vast zat in zijn auto. Van Rijswick werd hierna zelfs met de ambulance naar het medisch centrum vervoerd,maar teammanager Peter Stox kon na afloop melden dat het met de coureur waarschijnlijk wel goed ging.

De beste start was geweest van Helmert Jan van der Slik. De bestuurder van de Speedtec Zilhouette was zeer snel in de regen en kon voor de safety car situatie al meteen aandringen bij koploper Herber. Van der Slik drong aan en kon in de tweede ronde meteen de koppositie overnemen. Herber viel daarna verder terug, want zijn BMW Z4M Coupé viel met technische problemen stil langs de baan.

Van der Slik kon na de safety car situatie meteen een gat slaan met zijn concurrenten Peter Hoevenaars en Koen Bogaerts, die op de tweede en derde positie lagen. Luc de Cock had een mindere start van de race. Zo kwam hij tijdens de safety car situatie een keer binnen in de pitstraat, waardoor hij achteraan kon aansluiten. Hierna kreeg De Cock bovendien een drive through penalty, omdat hij bij het opheffen van de safety car situatie voor de start/finishlijn al een andere deelnemer had ingehaald. Voor Ronald van Loon verliep de beginfase stukken beter, want hij rukte van de laatste startpositie op naar plaats negen in de race.

120708_race1_luc

Achter koploper Van der Slik was er voor de pitstops nog een spannend duel tussen Peter Hoevenaars en Koen Bogaerts. Bogaerts slaagde erin om voorbij te gaan aan Hoevenaars, maar niet veel later ging Bogaerts met zijn BMW wijd bij het uitkomen van de eerste bocht waardoor Hoevenaars Bogaerts weer voorbij kon steken.

Na de pitstops had Leo van der Eijk het stuur overgenomen van Helmert Jan van der Slik. Omdat Van der Eijk geen resultaatseconden had, had hij een solide voorsprong op achtervolger Peter Hoevenaars. Het leek er dan ook al snel op dat Van der Eijk zonder veel moeite de eerste positie kon behouden, maar een crash met een achterblijver voorkwam dit. “Na de pitstop had ik achttien seconden voorsprong, en kon ik het tempo van de nummer twee blijven rijden. Ik had zelfs nog tempo over, dus ik had die eerste positie zonder problemen kunnen behouden”, vertelde Van der Eijk. “De Seat had al een paar keer een blauwe vlag gehad en ik was hem bij de heuvel voorbij gegaan. Daarna remde ik aan voor de Villeneuve-chicane, en schoof de Seat ineens langszij. Misschien dat hij niet verwachtte dat ik zo vroeg zou remmen, maar we raakten elkaar en in de pitstraat bleek ik een lekke band te hebben. Het was waarschijnlijk echt niet expres, hij is dan ook meteen zijn excuses al aan komen bieden na de race. Erg jammer, maar je kunt de tijd nu eenmaal niet terugdraaien.”

120708_race1_bogaerts

Peter Hoevenaars kreeg hierdoor de eerste positie in handen, voor Pieter van Soelen. Verrassend op de derde positie lag Ronald van Loon, die erg snel was op de half natte baan en zelfs inliep op de koplopers. Eerst ging Van Loon voorbij aan Van Soelen, en niet veel later moest zelfs Peter Hoevenaars Ronald van Loon voorbij laten gaan. Een sensatie leek in de lucht te hangen, omdat van Loon in de Supersport-divisie nog nooit eerder op het podium had gestaan.

Van Loon had de laatste ronden de BMW 1-serie van Peter Hoevenaars en de Seat Leon SuperCopa van Robin Monster in zijn kielzog, maar hij verdedigde zijn eerste positie met hand en tand. Helaas voor Van Loon sloeg daarna het noodlot toe. De BMW kreeg te kampen met problemen met het gaspedaal, waardoor Van Loon terugviel. Het moment waarop dit gebeurde was opvallend, omdat Van Loon tijdens een gele vlag langzamer reed waarna Hoevenaars en Monster Van Loon voorbij gingen.

120708_race1_monster

Tussen de twee koplopers ontstond in de laatste ronden nog een spannend gevecht, waarbij het Robin Monster was die aan het langste eind leek te trekken. De Seat kwam als eerste over de finish, maar na afloop kregen zowel Monster als Hoevenaars van de wedstrijdleiding een tijdstraf omdat ze Van Loon onder een gele vlag hadden ingehaald. Monster en Hoevenaars waren het met deze straf na afloop niet eens. “Dit kan niet kloppen, want Ronald viel stil. Als we er niet voorbij waren gegaan dan hadden we achterop de BMW gereden”, vertelde een gefrustreerde Robin Monster. “Ik reed de race van mijn leven, ik heb nog nooit zo hard in de regen gereden. En dan gebeurt er dit.” De wedstrijdleiding was echter onverbiddelijk en handhaafde de straf. Hierdoor eindigde uiteindelijk zeer verrassend Luc de Cock op de eerste positie, voor Koen Bogaerts en Pieter van Soelen. Robin en Ferry Monster eindigden ondanks hun strafseconden nog op de derde positie.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet