Dutch GT4

Dutch GT: En toen waren er nog maar acht

480_start_8673

Het schamele aantal van acht auto’s ging de tweede HDI-Gerling Dutch GT Championship race van start. Phil Bastiaans zal zich er niet zo druk om hebben gemaakt want die won met afstand en heeft nu de leiding in het kampioenschap overgenomen. Henry Zumbrink deed goede zaken in de titelrace door als tweede te finishen. De Corvette-piloot staat slechts een punt achter de Porsche-coureur.

Tekst: Matthé IJzerman
Foto's: Chris Schotanus en Co van der Gragt


480_bmw_7532

Vier auto’s misten bij de start. De Lotus Evora van Cor Euser werd met zijn defecte bak opgeladen en vertrok van het circuit. De beide versnellingsbakken van de Camaro’s werden opgeladen en vertrokken eveneens van het circuit. Richting Racing Development voor een rebuild. Bij de auto van Ronald Morien was de prise-as krom, die van Duncan Huisman miste de derde versnelling. “Op dit circuit heb je die juist het hardst nodig. En ook de twee”, beklemtoonde Huisman.

mgp_2940

En dan het verhaal van Marcel Nooren, die ook op het appèl ontbrak. Het Stopaq-team was al aan het inpakken. Paniek dus in de Dutch GT-gelederen met toch al zo weinig deelnemers. De race was nauwelijks afgelopen of bij de Groninger ging de telefoon met het verzoek voor een spoedbijeenkomst, met CPZ COO Erik Weijers, race coördinator Menno Weeda en SRO’s Claude Dumont. “Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik het zo niet langer pik. Hebben we een vergadering met een wedstrijdleiding die na een onwelgevallige opmerking gewoon opstapt en wegloopt. Nou, daar ben ik dan snel klaar want dan stap ik ook op, pak mijn spullen in en ga vanavond lekker naar de kroeg in het altijd gezellige Hasselt. Morgen uitslapen en dan gewoon terug naar Groningen. Wij zijn een geheel onafhankelijk team en hebben geen verplichtingen aan sponsoren en zo. Dus kan ik dat makkelijk beslissen”, gaf Nooren te kennen. Hij werd overigens volledig gesteund door zijn jonge teamgenoot Maik Barten. De bespreking had in ieder geval wel de positieve uitwerking dat het team er met de Masters weer bij is. Maar het ‘inpakken en wegwezen’ werd intussen wel doorgezet. Het moge duidelijk zijn geworden dat bij de diverse Dutch GT-partijen de rek er intussen aardig uit is. En dat terwijl de (financiële) belangen juist zo groot zijn.

Overigens wordt er op zondagmorgen om 11.00 uur een nieuwe vergadering belegd, dit keer met alle Dutch GT betrokkenen. Een van de onderwerpen is het al dan niet doorgaan van de races op de Slowakia Ring. Naar verluidt zien de teams het niet zitten, mede vanwege de hoge kosten. Maar ook het aantal deelnemers aldaar baart zorgen.

480_bastiaans_4214

Bastiaans dus
Limburger Phil Bastiaans beschouwt Zolder als zijn thuiscircuit. Logisch want hij organiseert er ook veel incentives. Dat hij de pole had en de race afgetekend won was dan ook te verwachten. Temeer daar de Porsche juist op dit circuit tot zijn recht komt. “Er zitten veel korte bochten in en de Porsche is juist zo sterk bij het uitaccelereren. Daar halen we veel winst. En ja, toen Phil direct na de start al een gaatje had weten te slaan wisten we dat hij goed zat”, liet Porsche Eindhoven teammanager Robert van Barneveld optekenen.

480_twee_nissans_8691

In het Nissan-kamp was men over deze race minder te spreken. Tim Coronel had een mega goede start – “wel een beetje heel erg vroeg op het gas gegaan”, bekende hij – maar Bertus Sanders kwam minder goed weg. “Die anderen hebben veel meer koppel en vermogen, dus die zie je vanzelf langszij komen. Kwam nog bij dat Mathijs Harkema helemaal naar links kwam. Ik moest kiezen tussen hem en de betonnen muur. Nou, dan kies ik toch maar voor het eerste”, waarna de Nissan een kleine luchtsprong maakte. Sanders zat daarna lange tijd klem achter zijn teamgenoot, niet wetend of die het gat zou dichtgooien of hem er langs zou laten. “Ik raak niet zo gauw iemand en een teamgenoot al helemaal niet”, verzekerde Coronel, die al spoedig terug viel. Wederom bleek de electronica op te spelen en met een stotterende motor had hij zelfs geen verweer tegen prins Bernhard van Oranje. Vier ronden voor het eind stond de Nisssan 370Z dan ook in de pits.

480_bernhard_wint_4257

Wel spanning in de stand
Spannend was het allemaal niet, al leek tegen het eind Mathijs Harkema er nog wat van te maken. Een paar keer drong hij sterk aan bij Nicky Catsburg, maar de BMW-coureur liet zich niet zomaar de kaas van het brood eten. Het resultaat na twee races is wel dat het aan kop erg spannend is geworden. Phil Bastiaans leidt met 1 punt voorsprong op Henry Zumbrink, die er 58 heeft en er twee voorstaat op zijn Corvette teamgenoot Ferdinand Kool. Twee punten daarachter staat Mathijs Harkema (54). Ricardo van der Ende heeft er 53 maar zijn teamgenoot Nicky Catsburg kijkt vervolgens wel tegen nog eens 10 punten achterstand aan.

480_bastiaans_blij_h8758

Uitslag race 2 HDI-GERLING Dutch GT Championship
Zolder Superprix, zaterdag 7 juli 2012
1. Phil Bastiaans (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4
2. Henry Zumbrink (Day V Tec) Corvette C6 +2.412
3. Nick Catsburg (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 +6.840
4. Mathijs Harkema (Day V Tec) Corvette C6 +8.773
5. Jan Joris Verheul (HDI-Gerling - Ekris Motorsport) BMW M3 GT4 +9.158
6. Bertus Sanders (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z +14.870
7. Bernhard van Oranje (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 +28.221

Uitgevallen:
Tim Coronel (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z na 10 ronden

Niet gestart:
Duncan Huisman (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro
Luc Braams (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro
Dick Freebird (Cor Euser Racing) Lotus Evora
Marcel Nooren (SFL Performance Team) BMW M3 GT4
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet