Belcar

BRCC: Bouvy-Kelders-Coens (Porsche) winnen Long Race Spa Francorchamps

brcc_-_3000_km_-_coens-kelders-bouvy

Er moest tot de laatste minuten worden gewacht vooraleer de beslissing van de Long Race viel. De wedstrijd werd aanvankelijk gedomineerd door de Aston Martin GPR, nadien door de Porsches. De Duitse bolides zetten uiteindelijk een dubbel neer. Frédéric Bouvy, Christian Kelders en Damien Coens deden hun ontgoocheling van de BRCC Spa Races vergeten, terwijl Dylan Derdaele – met Maxime Soulet tweede – naast Philippe Stéveny en Iain Dockerill aan de leiding van het kampioenschap komt.


Tekst en foto's: PR

De Aston Martin van Michael Schmetz – naast de Volvo Silhouette V8 van Pierre-Etienne Bordet op de eerste startrij – had de beste start en legde de concurrentie onmiddellijk een indrukwekkend ritme op. Aan het eind van de achtste ronde had de leider meer dan 40 seconden voorsprong op een groepje bestaande uit Hans Thiers (Ferrari), Philippe Stéveny (KIA), Damien Coens (Porsche) en Eric Poitevineau (GC10-V8).

brcc-_3000_km_-_derdaele-soulet

Hans Thiers was de eerste die de handdoek moest gooien, met problemen aan de achtertrein. Dylan Derdaele (Porsche 997 GT3 Cup) en Pierre-Etienne Bordet (Volvo Silhouette V8) vielen ten prooi aan lekke banden; laatstgenoemde zette ook enkele mooie schuivers neer, vooraleer terug te keren naar de pits om het rijgedrag van zijn bolide te verbeteren. De leider kwam ondertussen ook de pitlane binnengereden, om het stuur door te geven aan zijn teammaat Pierre Grivegnée. Schmetz stelde dat zijn wedstrijdbegin niet makkelijk was geweest: “Gedurende de laatste ronden was de benzinetoevoer niet optimaal en de motor sputterde heel wat keren. We dienden een keer extra te moeten stoppen om te vermijden dat we zonder brandstof vielen.”

Omdat een ongeluk nooit alleen komt verloor Pierre Grivegnée nog wat meer tijd door een stop and go, wegens te snel rijden in de pitlane. “De snelheidsbegrenzer werkte niet, anders had ik me nooit laten verrassen”, legde hij uit. Dylan Derdaele, na zijn lekke band vertrokken met het mes tussen de tanden, stormde ondertussen terug naar voor. Halverwege de race kon hij als leider het stuur doorgeven aan Maxime Soulet, die in laatste instantie aan de bemanning van de Porsche 997 van Belgium Racing werd toegevoegd. Verderop volgen de kampioenschapsleiders Stéveny-Dockerill (KIA) en Bouvy-Coens-Kelders (Porsche).

De Porsche-jongens waren de laatsten om te wisselen en op het moment dat Fred Bouvy opnieuw de piste opkwam, telde hij een achterstand van 58 tellen op de leider. Dat leek een haalbare kaart voor Soulet, maar hij wist dat hij allicht nog een ‘splash and dash’ zou moeten uitvoeren en bovendien merkte hij dat zijn banden er helemaal doorzitten. Soulet gaf voor de slotkilometers dan ook het stuur door aan Dylan Derdaele. Het werd een spannend wedstrijdslot, wegens de crash van de Mercedes SLS van de Italianen Pecchio-Paletto – die de 24 Uur kwamen voorbereiden – in Blanchimont. Het noopte de wedstrijdleiding tot het neutraliseren van de race.

Maar de safety car vond niet onmiddellijk de leider en als deze laatste ter hoogte van de veiligheidswagen kwam, reed hij net vlak achter een andere deelnemer en passeerde zo de safety car. Enkele seconden later werd de groene vlag opnieuw gezwaaid en de race eindigde met een overwinning voor Bouvy-Kelders-Coens (Porsche RSR ProSpeed Compétition), voor Derdaele-Soulet (Porsche 997 GT3 Cup Belgium Racing) en Grivegnée-Schmetz (Aston Martin DBRS9 GPR).

Op het podium stak de winnaar de reden voor de verwarring in de slotfase niet weg. “Ik reed in het spoor van een Ginetta, die de safety car inhaalde waarvan de groene lichten waren aangestoken. Ik deed hetzelfde en de bestuurder van de safety car reageerde niet… Dit gezegd zijnde, we hebben onze zege niet gestolen. Ze komt voor ons net op tijd. Na de ontgoocheling van vorige keer kunnen we zo onze titelambities opnieuw kracht bijzetten.”

In de clan Derdaele hield men het sportief en was men vooral blij met de zilveren medaille, voor Dylan Derdaele goed voor de eerste plaats in de tussenstand. Zo bevestigde hij zijn mooie prestatie in de Blancpain Endurance Series aan het stuur van een Porsche 911 GT3-R van ProSpeed Compétition.
De derde plaats bevestigde de goede vorm van de Aston Martin van GPR Racing, die het hele weekend lang sterk presteerde en na een zege en een tweede plaats in de sprintraces ook in de endurance sterk voor de dag kwam. Het trio Grandjean-Muller-Mattheus (Porsche 997 GT3 Cup) ging ondertussen ook mooi op zijn elan door, met een vierde plaats als resultaat. Volgen Dockerill-Stéveny (KIA), nog steeds aan de leiding van het kampioenschap, met evenveel punten als Dylan Derdaele.

brcc_3000_km_-_albert-leonard

In de derde Long Race van het seizoen vielen nog enkele andere mooie prestaties te noteren. Zeker die van Léonard-Albert (Porsche) (GTC-winnaars), Bovy-Poitevineau-Anquetil (GC10-V8), Mondron-Van Dalen-Al Azhari (Porsche), Montant-Piron-Rangoni (Ginetta) (beste in GT Light), en Jussy-Benjamin (SEAT) die in Toerisme winnen.

Voor de teams worden het nu drukke dagen, met de voorbereiding op de volgende races, in het voorprogramma van de Total 24 Hours of Spa. Daar staan twee sprints van 30 minuten op het programma en ingekorte Long Race van één uur.

Uitslag:
1. Bouvy-Kelders-Coens (Porsche GT3 RSR), 69 ronden in 3u01’15’’911; 2. Derdaele-Soulet (Porsche 997 GT3 Cup) op 25’’842; 3. Schmetz-Grivegnée (Aston Martin DBRS9) op 29’’995; 4. Grandjean-Muller-Mattheus (Porsche 997 GT3 Cup) op 1 tour; 5. Dockerill-Stéveny (KIA Pro_Ceed Silhouette); 6. Albert-Léonard (Porsche 997 GT3 Cup) op 2 ronden, 1ste GTC; 7. Bovy-Poitevineau-Anquetill (GC10)V8); 8. Mondron-Van Dalen-Al Azhari (Porsche 997 GT3 Cup) op 3 ronden; 9. Montant-Piron-Rangoni (Ginetta G50), 1ste GTL; 10. Dupont-Huart (Porsche 996 GT3 Cup) op 4 ronden; 11. Jussy-Benjamin (SEAT Leon Supercopa), 1ste Tourisme; etc.

Kampioenschap:
1. Dylan Derdaele, Philippe Stéveny & Iain Dockerill 122 ptn; 3. Michaël Albert & Nicolas Leonard 117; 4. Fred Bouvy & Christian Kelders 100; 5. Sarah Bovy 94; 6. Nicolas Jussy 87; 7. Pascal Muller & Chris Mattheus & Didier Grandjean 84; 8. Eric Poitevineau 81; 9. Patrick Derdaele, Pascal Courrier & Roberto Nale 80; 10. Bruno Vermeeren 76




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet