GT

GT: Basseng en Winkelhock bezorgen Mercedes eerste GT1 overwinning

480-38allinkl-patrickhecq

Een dag die zo mooi begon voor AF Corse eindigde vanmiddag in een deceptie in de Algarve. De beide Ferrari’s van het Italiaanse team gingen vanaf de eerste rij van start, maar eindigden uiteindelijk slechts als 11e en 12e in de Qualifying Race. Voor Marc Basseng en Markus Winkelhock was het een veel betere middag. Het All-Inkl.com Münnich Motorsport duo behaalde de eerste overwinning voor Mercedes-Benz in het FIA GT1 World Championship.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: Patrick Hecq/SRO


Bij de start wisten de beide AF Corse Ferrari’s hun posities te behouden, maar na enkele ronden moest Francesco Castellacci zijn meerdere erkennen in de beide All-Inkl.com Mercedessen. Winkelhock en teamgenoot Thomas Jäger wisten echter niet voorbij Filip Salaquarda te komen, waardoor naast Castellacci ook Peter Kox (Lamborghini), Milos Pavlovic (Ford) en Alvaro Parente (McLaren) weer terug konden komen. Na negen ronden zat de top 3 nog steeds binnen een halve seconde en de complete top acht binnen vijf seconden.

Net voor de verplichte pitstops kwam de safety car op het circuit omdat de Lamborghini van Peter Kox stil was komen te vallen na contact met de McLaren van Parente. Het complete veld schoof hierdoor weer in elkaar en kon, met de pitstops nog in het vooruitzicht, opnieuw beginnen.

Toen vervolgens de safety car weer naar binnen kwam en de pit window open ging, was het Salaquarda die als leider als eerste naar binnen kwam. Hij viel echter ver terug door problemen met de startmotor. Winkelhock kwam een ronde later binnen om het stuur van de Mercedes over te geven aan Marc Basseng. Bij WRT en Vita4One maakte men ook dankbaar gebruik van de safety car en de pit stops om weer terug naar de kop van het veld te komen.

Nadat alle teams hun verplichte stop hadden gemaakt was het Basseng die aan de leiding ging, ongeveer vijf seconden voor de WRT Audi R8 van Frank Stippler en de beide Vita4One BMW’s van Mathias Lauda en Yelmer Buurman. De beide Hexis McLarens completeerden de top zes.


Buurman begon vervolgens aan een sterke inhaalrace. Nadat hij eerst teamgenoot Lauda inhaalde wist hij enkele ronden later bij het ingaan van de eerste bocht ook Audi coureur Stippler te passeren en schoof hij op naar de tweede plaats in de race. Basseng was inmiddels echter al ruim 10 seconden uitgelopen en het lukte Buurman niet meer het gat naar de Mercedes dicht te rijden.

Na 32 ronden kwam Basseng als eerste over de streep om daarmee de eerste overwinning voor Mercedes-Benz in het FIA GT1 World Championship binnen te halen. Op ruim acht seconden werd Buurman als tweede afgevlagd, terwijl Stippler om nog eens acht seconden de derde plaats wist te pakken. Fred Makowiecki kwam een halve seconde tekort voor een podiumfinish.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet