Dutch GT4

Dutch GT: Ricardo van der Ende oppermachtig

480_ricardo_blij_8438

Met grote overmacht heeft Ricardo van der Ende de eerste race voor het Racing Team Holland by Ekris binnengesleept. Geen moment kwam hij onder druk van de op ruime afstand volgende Jan Lammers. Ferdinand Kool finishte als derde voor de opvallend snelle Nissan 370Z van Sandor van Es.


Tekst: Matthé IJzerman
Foto's: Chris Schotanus en Co van der Gragt


480_start_8300

Aan kop was er geen spanning te vinden, met een oranje BMW M3 die met grote stappen afstand nam van de Porsche van Jan Lammers, die de Camaro van Max Braams al snel voorbij had weten te steken. Braams hield het een tijd op de derde plaats vol, ondanks remproblemen. Maar toen daar ook nog een los zittende versnellingspook bij kwam was hij kansloos.

480_gt_achter_8325

“Als je de pook alleen al aanraakt wordt de motor onderbroken”, legde teamgenoot Duncan Huisman uit. Braams schoof in de Polderbergbocht er even af, waarop Cor Euser, Henry Zumbrink en Sandor van Es er langs konden komen. Die schermutseling maakte Ronald Morien al niet meer mee want aan het eind van de eerste ronde stuurde hij de Camaro de pitstraat in. Ook gisteren waren er al problemen met die tweede auto van het team. “Er zitten vibraties bij het gaspedaal. Dat zou kunnen duiden op een defect vliegwiel, koppeling of zelfs versnellingsbak. Of misschien moet zelfs de motor wel gewisseld worden”, zo gaf het team te kennen.

480_lotus-373

Weer pech voor de Lotus
Op het moment dat Euser de Camaro voorbij was leek de weg naar de Porsche van Jan Lammers vrij. Maar helaas, weer viel de Lotus Evora uit. Dit keer met een hele dikke schade. “De aandrijfas is gebroken en die heeft een gat in de versnellingsbak geslagen. Alles moet er nu uit, tot en met de motor toe. Ik denk niet dat we dit weekend nog aan racen toekomen. Ik vermoed dat het probleem te maken heeft met de nieuwe grotere rijhoogte. Daardoor komt de aandrijfas onder een te schuine hoek te staan en daar is hij niet op gebouwd. Heel vervelend want dit is een erg dure schade”, treurde Euser.

480_kool_7298

Met het uitvallen van de Lotus promoveerde Ferdinand Kool naar de derde plaats maar de nummer 63 lag ‘under investigation’. Het bleek om een vermeende valse start te gaan maar gelukkig voor de Corvette-piloot liep het met een sisser af. “Ik snapte er ook al niks van. Ik reed in de Jacky Ickx chicane duidelijk nog achter Max Braams. Dus hoezo een valse start”, aldus de opgeluchte Kool.

480_nissan_1867

Tevredenheid in het Nissan-kamp
Vlak achter Kool finishte Sandor van Es met de Nissan 370Z. En dat was een mooie opsteker voor het Nissan GT Academy team. Van Es glom na afloop dan ook. “En dan te bedenken dat we al vanaf het begin van het seizoen problemen met het ABS hebben. Er is gisteren zelfs een Bosch ingenieur hier geweest maar ook die heeft niets kunnen vinden. Hij is nu met alle data naar München terug. We hopen dat het voor de Masters opgelost is. Hier op Zolder konden we het tenminste met een andere set-up nog een beetje ondervangen. Het mooiste is wel dat we het tempo van de Corvette en de Lotus goed konden bijhouden”, concludeerde Van Es tevreden.

480_lammers_groep_8310
Jan Lammers op kop van de achtervolgende groep


Ook Thomas Arends keek blij terug op de race. “Ik heb echt met mijn tanden in het stuur gereden. Het grootste deel van de race had ik de achterkant van de BMW van Pieter Christiaan in mijn blikveld en dat gaf me vleugels. Ze rijden dus niet meer van me weg. Wel een apart gevoel als je niet meer moederziel alleen achteraan rond stuurt”.

Barten ongelukkig
Maik Barten had vanaf de vijfde startplaats een mooi uitgangspunt en handhaafde zich dan ook lange tijd op die plek. Maar ineens werd hij door Cor Euser en Sandor van Es voorbij gereden, nadat hij te wijd de bocht in was gegaan. “Ik had al een tijdje geen remdruk. Telkens moest ik de boel eerst oppompen. Tja, dan gaat het een keertje fout. Jammer want ik zat er goed bij. Voor dat het remprobleem opdook was ik zestiende sneller dan Ferdinand, dus dat had nog een leuk gevecht kunnen worden”. Vanmiddag moet Marcel Nooren de eer van het Stopaq team dan maar verdedigen maar die start wel vanaf de elfde plaats: “In mijn enige kwalificatieronde werd ik heel erg door Henry Zumbrink in de weg gereden. Dat heeft me zeker anderhalve seconde gekost”, gaf Nooren als verklaring.

480_podium_8452

Uitslag Qualifying 1 HDI-GERLING Dutch GT Championship
Zolder Superprix, zaterdag 7 juli 2012
1. Ricardo van der Ende (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 – 15 ronden
2. Jan Lammers (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4 +8.961
3. Ferdinand Kool (Day V Tec) Corvette C6 +10.206
4. Sandor van Es (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z +15.487
5. Max Braams (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro +20.463
6. Kelvin Snoeks (HDI-Gerling - Ekris Motorsport) BMW M3 GT4 +24.298
7. Maik Barten (SFL Performance Team) BMW M3 GT4 +25.845
8. Paul Vahstal (Day V Tec) Corvette C6 +26.312
9. Pieter Christiaan van Oranje (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 +48.170
10. Thomas Arends (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z +49.744

Uitgevallen: Cor Euser (Cor Euser Racing) Lotus Evora in ronde 9, Ronald Morien (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro in ronde 1.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet