Formule 1

Formule 1: drie rondjes maken het verschil voor Michael Schumacher

Drie super snelle rondjes van Michael Schumacher bezorgden de Duitser uiteindelijk de overwinning in zijn achtertuin, de Nürburgring. Het verschil tussen de Ferrari-coureur en polezitter Alonso was minimaal, maar op het moment dat de Spanjaard zijn laatste stop maakte, had Schumacher nog drie ronden marge. In die drie ronden perste hij alles uit zijn Ferrari, wat hem uiteindelijk de leiding in handen gaf. Achter de twee scoorde Felipe Massa zijn eerste podiumplaats.

Tekst: Daan Jeuken

Als het verschil tussen Schumacher en Alonso een voorbode is voor wat de rest van het jaar gaat brengen, dan wordt het een bijzonder spannend seizoen. Op het moment dat Alonso, in ronde 37, zijn tweede pitstop maakte, was het gat tussen de twee nauwelijks een seconde. Een zelfde beeld als we vorige race in Imola ook al zagen: Alonso en Schumacher als aan een touwtje.

Bij de start kwam polezitter Alonso, traditioneel, prima uit de startblokken. Schumacher had het iets moeilijker, maar wist zijn aandringende teamgenoot Massa achter zich te houden. Daarachter zakte Barrichello van de vierde naar de zevende plek, waardoor Räikkönen, Button en Trulli konden opschuiven. Een akkefietje tussen Ralf Schumacher, Coulthard en Liuzzi betekende voor de twee laatstgenoemden, na nog enkele stuiptrekkingen, uiteindelijk het einde van de race, waarbij Liuzzi zijn auto op een dusdanig gevaarlijke plaats parkeerde dat de safetycar de baan op kwam.

Bij de herstart wist Alonso Michael Schumacher te piepelen. De Spanjaard ging vlak voor de herstart even op de rem, waardoor Schumacher hem voorbij schoot. Op het moment dat Schumacher zich liet zakken ging Alonso vol op het gas en creëerde daarmee het gewenste gat voor de herstart.

Het gat tussen de leiders bleef constant ongeveer een seconde en al snel bleek dat de strijd in de pitstraat zou worden beslist. In de eerste poging kwam Alonso nog als winnaar uit de strijd. Schumacher kwam een ronde later dan Alonso de pits in, wat voor de Duitser niet genoeg was om de leiding over te nemen.

Bij de tweede poging had Ferrari echter iets meer marge ingebouwd, waardoor Schumacher drie ronden langer kon doorrijden dan Alonso. In die drie ronden perste Schumacher drie kwalificatierondjes uit zijn Ferrari, wat hem uiteindelijk bij het verlaten van de pitsstraat een ruime voorsprong van meer dan vijf seconden opleverde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet