GT

GT: WRT pakt overwinning in derde ronde Blancpain Endurance Series

480-prospeed75-httt-sro

Een ongeval zorgde vervolgens voor een safety car periode. Jerome Demay kreeg een klapband en spinde met zijn Sainteloc Racing Audi. De achteropkomende United Autosports McLaren van Mark Blundell kon hem niet meer ontwijken. Het gevolg was een tweetal beschadigde auto’s langs de baan en een hoop brokstukken op het circuit zelf. Tijdens de safety car periode kwamen een groot aantal teams binnen voor een vroege pit stop. Rigon bleef echter buiten en kwam, net als Marc Goossens in de ProSpeed Porsche, pas naar binnen toen de safety car ook naar binnen dook. Het gevolg was dat de oude koplopers ver terugvielen en een volledig door elkaar gegooid veld met Daniel Brown in een Ferrari van AF Corse aan de leiding.

Bijna halverwege, na 40 ronden, lag de Britse coureur een paar seconden voor op de WRT Audi van Christopher Haase. Markus Palttala reed op enige afstand als derde rond, gevolgd door de KRK Racing Mercedes van Koen Wauters. De DB Motorsport BMW van Lemeret/van Hooydonck/Den Boer lag op dat moment in de top 6, maar viel korte tijd later uit.

Brown wist tot de laatste ronde pit stops aan de leiding te blijven, maar een probleem tijdens de pit stop betekende dat de AF Corse Ferrari met het startnummer 51 ver terug viel - later zou de Ferrari zelfs uitvallen. Vita4One Team Italy pakte kortstondig de leiding door een langere stint van Bonacini, maar toen ook de Italiaan binnenkwam schoof Stéphane Ortelli door naar de leiding van de race. Met nog een uur te gaan lag de Belgian Audi Club Team WRT ongeveer 15 seconden voor de Marc VDS Racing Team BMW.

Maxime Martin toonde wederom aan dat hij een van de snelste GT coureurs van het moment is en reed langzaam maar zeker het gat naar de Audi dicht. Met nog 40 minuten te gaan was het gat 12 seconden en nog eens 15 minuten later was het gat nog maar 7 seconden.

In de resterende ronden waren Martin en Ortelli zeer aan elkaar gewaagd. Per ronde varieerde het verschil, waarbij Martin de ene ronde inliep en de volgende ronde weer tijd verloor. Door de vroege pit stop achter de safety car wisten beide coureurs dat ze op hun benzine consumptie moesten letten, maar het belette ze niet om er vol voor te gaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet