DTM

DTM: Jamie Green wint thriller op Norisring (upd.)


2012_openingsfase
Tomczyk voor Spengler en Green

BMW-zege in zicht

Paffett viel terug tot de 20e plaats, terwijl uitgerekend degene die de hele chaos had veroorzaakt, Ralf Schumacher, profiteerde en de leiding overnam. Dat duurde een aantal ronden, maar loste zichzelf uiteindelijk op: Schumachers auto viel een aantal malen stil en uiteindelijk staakte hij de strijd volledig vanwege een elektronicaprobleem. Zo kreeg BMW-coureur Martin Tomczyk de leiding in handen, gevolgd door merkgenoot Bruno Spengler. Lange tijd leek het erop dat BMW bij het eerste optreden op de Norisring sinds 1992 zou gaan lukken wat Audi al negen jaar op het stratencircuit lang tevergeefs probeerde, namelijk het winnen van een DTM-race. En dan nog wel een dubbelzege, wat aartsrivaal Audi extra pijn zou doen… De realiteit was echter anders: op de opdrogende baan werd Jamie Green in de slotfase sneller en sneller. Of hij nog kansen zou hebben om een aanval te plaatsen was de vraag, want in plaats van de geplande 82 ronden werd er op tijd gereden: de maximale 70 minuten waren in zicht.

2012_green
Jamie Green was in de slotfase bijzonder sterk



Green in de slotfase van plaats drie naar winst
Drie ronden voor het einde haalde Green met een geslaagde uitremactie voor de Dutzendteichkehre Bruno Spengler in en twee ronden later, in de allerlaatste bocht, deed hij hetzelfde op dezelfde plek bij Martin Tomczyk, waarop de Brit voor de vierde keer in vijf jaar als winnaar van de DTM-race op de Norisring over de eindstreep kwam. “Ongelooflijk. Mijn banden waren in de slotfase fantastisch, daardoor kon ik nog aanvallen”, zei een stralende Green. Voor BMW-rijders Tomczyk en Spengler restten de tweede en de derde plaats, een resultaat waarvoor ze van tevoren waarschijnlijk hadden getekend. “Maar als je 75 ronden lang aan de leiding rijdt en toch niet wint, dan is dat zuur”, aldus Martin Tomczyk.

2012_coulthard
David Coulthard behaalde als vijfde zijn beste DTM-resultaat

Gary Paffett werd voor een prachtig gereden inhaalrace beloond met de vierde plaats, waarmee hij de leiding in de tussenstand van het kampioenschap vasthoudt. Na vijf van de tien races mag hij zich ‘Halbzeitmeister’ noemen. Achter Paffetts merkgenoot David Coulthard werd Mike Rockenfeller als zesde de best geklasseerde Audi-rijder en tevens de enige Audi-coureur die punten scoorden. Voor het merk uit Ingolstadt was het daarmee een dramatisch slechte race. Met Andy Priaulx, Christian Vietoris, Robert Wickens en Dirk Werner eindigden twee BMW- en twee Mercedes-rijders op de plaatsen zeven tot en met tien, waarbij Wickens zijn eerste DTM-punten scoorde.

2012_frey_norisring
Susie Wolff in de rondte, Adrien Tambay was ook vaak bij aanrijdingen betrokken

Uitslag:

1. Jamie Green (GBr), DTM AMG Mercedes C-Coupé, 78 ronden in 1.15:00,005 (gem. 143,520 km/u)
2. Martin Tomczyk (Dui), BMW M3 DTM, op 0,687
3. Bruno Spengler (Can), BMW M3 DTM, op 2,335
4. Gary Paffett (GBr), DTM AMG Mercedes C-Coupé, op 14,666
5. David Coulthard (GBr), DTM AMG Mercedes C-Coupé, op 36,861
6. Mike Rockenfeller (Dui), Audi A5 DTM, op 37,062
7. Andy Priaulx (GBr), BMW M3 DTM, op 44,529
8. Christian Vietoris (Dui), DTM AMG Mercedes C-Coupé, op 46,236

Stand na 5 van 10 races:

1. Gary Paffett, 95 punten
2. Jamie Green, 69
3. Bruno Spengler, 58
4. Martin Tomczyk, 54
5. Mattias Ekström, 47
6. Mike Rockenfeller, 39
7. Edoardo Mortara, 31
8. Christian Vietoris, 24

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet