Retro

1987: It's 25 years ago, mei/juni 1987


Tom’s Wereld Revolutie op Silverstone
De wereld van de sports-prototypes staat op z’n kop. Tijdens de vierde ronde op Silverstone was de overmacht van Walkinshaws Jaguars zo groot, dat het eens zo machtige Porsche-bolwerk als een kaartenhuis ineen stortte. Tom’s roofdieren hebben uiterst scherpe nagels gekregen en het Duitse keurkorps rest niets anders dan de wonden te likken en zich te beraden over de toekomst. Eddie Cheever en Raul Boesel wonnen de wedstrijd voor hun merkgenoten Jan Lammers en Tom Watson. Er zat niet meer in voor Lammers, maar dat vond hij niet erg. Het enige wat voor Jan belangrijk is, is de winst van Jaguar en dan nog het liefst bij de 24-uur van Le Mans.

480_oca

25 jaar OCA
Midden mei was het groot feest in het Nationale Automuseum in Raamsdonksveer. De OCA, de Officials Club Autosport, vierde er het feit dat zij vijfentwintig jaar geleden werd opgericht. De OCA is één van de belangrijkste pijlers waarop onze nationale autosport is gegrondvest. Een club enthousiastelingen, die voor een lunchpakket en de eer de gehele dag in weer en wind staan, om anderen het beleven van hun hobby mogelijk te maken. Met één groot voordeel: de autosport van zo dichtbij mogelijk te beleven.

Het Porsche-rijk slaat terug in de 24 uur van Le Mans
Aan de vijf jaar durende tirannie van de Rothmans-Porsches zou dit jaar een einde komen. Daarvan waren op zijn minst dertigduizend Engelsen overtuigd. Gewapend met vlaggen, petjes, jacks en vooral veel bier waren ze naar Le Mans overgekomen, om eindelijk weer eens “God save the Queen” uit volle borst mee te kunnen zingen. Maar de 24-uur van Le Mans is en blijft een hele aparte race, een slijtageslag zonder mededogen. Eerst leek Jaguar garen te kunnen spinnen bij de slagen die het Porsche-legioen kreeg te incasseren, maar in de nacht sloeg het noodlot toe. Voor het naar succes hunkerende Engelse publiek bleef er niets anders over dan hartstochtelijk te juichen op het moment dat de enige overgebleven Jaguar strompelend weer een ronde had afgelegd. Jan Lammers had zich met John Watson lange tijd aan de kop van het veld gemeld, maar kwam plotseling de pits binnen zonder motorkap, een gebroken bevestigingspin bleek de oorzaak. De Jaguar zakte uit de kop weg, maar bij deze pech zou het niet blijven. Met Win Percy aan het stuur vloog de nr.5 Jaguar met een snelheid van ver boven de 340 km/uur in de vangrail.De Engelsman kon zonder verwondingen uit het zwaar beschadigde wrak stappen, maar de race moest wel ruim twee uur worden geneutraliseerd om de wrakstukken op te ruimen. Voor de twaalfde keer won Porsche deze klassieker met aan het stuur Hans Stuck, Derek Bell en Al Holbert.

Start-finish wandeling voor Nigel Mansell in San Marino
In afwezigheid van Piquet, door een spectaculaire botsing tijdens de training, zorgde Nigel Mansell voor een start-finish-wandeling van de Williams-Honda. Prost, Senna, Alboreto, Berger en Patrese konden het ritme van de Brit nog een beetje bijhouden, maar Prost zou met motorpech naar de kant moeten. Senna kon Alboreto nog verslaan voor de tweede plek.

480_verellen
Een harde strijd en... een sportief einde tussen Verellen en Semoulin.

Verellen wint eerste overwinning in het Belgisch kampioenschap Produktie
Philip Verellen behaalde in de vierde wedstrijd van het Belgisch Produktie-kampioenschap, verreden tijdens de EG-Trophy op Zolder, zijn eerste overwinning. En dit nadat hij bijna één jaar geleden het Belga-Stuurwiel wist te winnen en daardoor zijn debuut kon maken in de toerwagensport.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet