Diversen

Div: Dubbel voor Porsche 911 RS van Jan Van Elderen

Afgelopen weekend werd in het kader van de Spa Summer Classic de vijfde en zesde manche verreden van de Belgian Historic Cup. Door het overvolle programma waren de Youngtimers ditmaal niet aanwezig. Zij krijgen hun inhaalweekend op 21 juli tijdens het Duitse Youngtimer weekend in Francorchamps. De Youngtimers mochten afgelopen weekend wel meerijden, maar pakten geen punten en moesten in configuratie ‘Historic’ rijden. Dus geen racing banden. Hierdoor kwamen niet minder dan 49 wagens opdagen. Tijdens de kwalificatie hadden enkele Youngtimer-piloten dat mis begrepen, maar werden nadien voor de wedstrijden zelf terug gefloten. Zodoende kregen we na de kwalificatie een vertekend beeld van de machtsverhoudingen.

van-elderen-voor-knight

Kwalificatie: Van Elderen voor van Sprundel en Dirk Van Rompuy
In zeer moeilijke omstandigheden en op een door regen en olie doordrenkte piste werd de kwalificatie afgehaspeld. Het Britse duo Dod & Swadkin zetten hun TVR en Ford Escort op de eerste startrij, maar deden dit op racing banden. Wat ons meer interesseert is wat de chrono’s achter dit duo opleverden. Dirk van Rompuy voelde zich met de Opel Kadett van TT Autosport als een vis in het water in dergelijke moeilijke weersomstandigheden en had lang de snelste chrono achter zijn naam. Maar even voor het afvlaggen kon Jan Van Elderen zijn Porsche naar de snelste chrono loodsen en ook Freddy Van Sprundel deed in een ultieme ronde nog 18/100 seconde beter dan Van Rompuy senior. Een andere Youngtimer, Bas Van Elderen, eveneens op racing banden, stond bij de start op de zesde plaats voor een uitstekende Tony Frans die de zware JS Cars-Chevrolet Camaro naar de 7de chrono schaatste. Tom Van Rompuy was de snelste in Klasse 1, maar was niet echt tevreden over zijn achtste tijd algemeen. “te zachte afstelling”, luidde het in het kamp van TT Autosport. Gastrijder Laureyns en Bleus maakten de top 10 rond en het was iets verder zoeken naar het zware geschud. De eerste kennismaking tussen Bert Smeets en de Dodge Challenger van HARD Racing viel enorm mee en hij kon andere pretendenten zoals François (Lotus Elan), Schippers (Chevrolet Camaro) en Geert Boels (Studebaker Commander) afhouden. Deze muscle cars hadden veel moeite om de vele pk’s aan de grond te krijgen en schoven letterlijk richting finishvlag.

Race 1: Winst voor Van Elderen / Familie Van Rompuy blijft bij de les
De weersomstandigheden tijdens de eerste race van het weekend op zaterdag waren nog slechter dan tijdens de kwalificatie een dag eerder. Een kolfje naar de hand van de evenwichtskunstenaars. Dirk Van Rompuy kon als eerste de Source aansnijden, maar nog voor de klim aan de voet van de Raidillon zette poleman Jan Van Elderen zijn Porsche aan de leiding en werd pas een half uur later aan de meet terug gezien. De Belgische Nederlander pakte gemiddeld drie seconden per ronde op de concurrentie en won met 27 seconden voorsprong op Dirk en Tom Van Rompuy die met hun rally ervaring hun Opels Kadett naar het algemeen podium loodsten.

jerry-de-weerdt

Freddy van Sprundel moest voor oppositie zorgen, maar de onfortuinlijke Escortrijder moest voor de derde wedstrijd op rij het strijdtoneel verlaten met een defecte krachtbron. Een zware opdoffer voor de sympathieke spektakelman.

Bert Smeets was ‘the best of the rest’ met de Dodge Challenger en dook als vierde onder de geblokte vlag voor de Britse gastrijder Knight in zijn Morgan. Geert Boels tikte als 8ste aan voor Cryns, Schippers en Tony Frans. Opmerkelijk was de goede prestatie van Dierick die met zijn logge Jaguar 420 Saloon meerdere snellere wagens het nakijken gaf. De eerste race van Jerry De Weerdt in zijn prachtige Corvette verliep ook niet over rozen wegens geen aangepast regenrubber. Rookie Kaberghs, die dankzij De Weerdt diens Mustang mocht bemannen viel even voor de geblokte vlag weg met problemen aan de alternator. Erger was het gesteld met de Ford GT40 van Emiel De Weerdt en de Triumph TR3 van Filip Mahieu. Beiden gingen er vrij zwaar af bovenop de Raidillon met zware schade aan de wagens, maar gelukkig zonder erg voor de bemanning. In de onderlinge Klassen ging de winst naar Jan Van Elderen, Tom van Rompuy en Tony Frans.

familie-van-rompuy

Race 2: Opnieuw Van Elderen na een prachtige en Amerikaans getinte strijd
Na een natte vrijdag en zaterdag tijdens de kwalificatie en race 1, kon de Belgian Historic Cup zich op zondag opmaken om onder een schitterende zon race 2 af te werken. De top 6 van race 1 werd omgekeerd, waardoor de Guest-Porsche van Baudet op de pole stond met naast hem de Morgan van de andere gastrijder Knight, gevolgd door Bert Smeets, Tom Van Rompuy, Dirk Van Rompuy en Jan Van Elderen, Geert Boels, Rafaël Cryns, Jan Schippers, Tony Frans en de rest van het nog resterende 44-koppig deelnemersveld. Dit was het moment waarop de krachtige Amerikanen hadden gewacht. De Morgan van Knight spurtte weg, gevolgd door Bert Smeets, Geert Boels, Jan Van Elderen en Jan Schippers. Dirk Van Rompuy lukte ook een goede start, maar moest vrij vlug de rol lossen door problemen met de koppeling. Zoon Tom kwam niet verder dan de klim naar Combes met een elektrisch probleem. Hij kon nadien nog verder, maar werd uit koers genomen wegens hulp van buitenaf.

start-race-2

Ook Guy François kon zich via een uitstekende start met de superlichte Lotus even mengen in het gevecht vooraan, maar moest even later de rol lossen. Van Elderen had het iets moeilijker met de concurrentie dan op zaterdag. Boels, Smeets en Schippers maakten het de Porsche zeer moeilijk en we kregen een schitterende strijd met veel positiewissels voorgeschoteld.

In de vierde ronde kon van Elderen dan uiteindelijk over de Dodge van Smeets die nu de volle laag kreeg van Boels en teammaat bij HARD Racing, Jan Schippers. Deze laatste kon echter niet lang profiteren van deze mooie uitgangspositie, want even later maakte de motor rare geluiden en de preparateur uit Sluis besloot wijselijk om de Camaro naar de kant te sturen. De andere Camaro van Tony Frans sukkelde met de versnellingsbak en reed de wedstrijd uit in derde en vierde versnelling.

boels-van-elderen--schippers

Ondanks het mooie gevecht vooraan was er ook animo in het peloton. Jerry de Weerdt, voor de eerste maal aan de start met de Corvette Stingray, was vertrokken vanuit 39ste positie na een mindere beurt in de regen op droge banden in race 1. Hij sneed als een mes door het peloton. Uiteindelijk zou hij stranden op een schitterende vijfde plaats algemeen na Smeets die uiteindelijk moest zwichten onder de druk van een ontketende Geert Boels in de Studebaker Commander. En ondanks het feit dat Knight als gastrijder geen punten pakt in het kampioenschap, maakte Jan Van Elderen er toch nog een erezaak van om het gat met de Morgan dicht te rijden en na een mooi duel zijn tweede race van het weekend te winnen. Guy François deed nog een gouden zaak door de Klasse 1 te winnen nadat Tom van Rompuy van het toneel was verdwenen. Tony Frans en Roger Poulet maakten de top 10 rond. Opnieuw pech voor de BRASS-Mustang van Kaberghs toen een waterdop een eigen leven ging leiden. Opnieuw dus van Elderen die zijn Klasse wint, terwijl Guy François en Jerry de Weerdt primus waren in hun respectievelijke Klasse. Uiteindelijk bereikten 33 wagens de eindmeet op zondagnamiddag. En dat terwijl er 49 aan de start stonden van de kwalificatie. Francorchamps was ongemeen hard voor de oudjes.

De volledige uitslagen, foto’s en de tussenstanden in de Klasse en Groepen zijn terug te vinden op www.bravoracing.be
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet