GP2 Series: Hamilton klasse apart
Lewis Hamilton heeft op dominante wijze de eerste race op de Nürburgring gewonnen. Ondanks een drivethrough-penalty voor een snelheidsovertreding in de pitstraat, kwam de Brit met een voorsprong van bijna twintig seconden over de finish.
Tekst: Daan Jeuken
Bij de start werden Piquet en Perera vanaf de eerste startrij al direct voorbij gereden door de heren van de tweede startrij: Yoshimoto en Hamilton. De Japanner pakte vanaf de vierde plaats de leiding, maar voordat Yoshimoto kon beseffen dat hij de leiding had was Hamilton hem al voorbij. Vanaf dat moment reeg Hamilton de snelste rondes aan elkaar, met een ruime voorsprong als gevolg.
Achter Hamilton en Yoshimoto volgde een groepje, bestaande uit Lopez, Carroll, Viso, Premat en polezitter Piquet. Franck Perera kon zijn goede kwalificatie geen passend vervolg geven, want hij moest zijn auto al vroeg kapot langs de baan parkeren.
In de elfde ronde maakte leider Hamilton zijn eerste pitstop, nadat al verschillende rijders hem waren voorgegaan, waarna hij als derde de baan weer op kwam. Carroll en Xandi zaten nog voor hem, maar beiden moesten nog stoppen. Hierdoor leek er voor Hamilton geen vuiltje aan de lucht en kon de champagne al haast ontkurkt worden.
Niets was echter minder waar, toen Hamilton de mededeling kreeg dat hij gestraft werd voor het te snel rijden door de pitstraat en hij een extra rondje door de pits moest rijden. Wederom werd er een lading kwalificatierondjes uit de kast gehaald, waarbij hij maarliefst anderhalve seconde sneller was dan zijn teamgenoot Premat op de tweede plek. Toen Hamilton zijn straf had ondergaan kwam hij als tweede de baan weer op, maar het krachtsverschil was zo groot dat Premat geen vuist kon maken tegen Hamiltons snelheid.
Achter het tweetal ontspon zich een gevecht om de laatste podiumplaats. Lopez lag derde, maar zowel Lapierre, Piquet als Carroll aasde op dit plekje. Piquet was de eerste die de rijvolgorde veranderde, door Lapierre in te halen, die ook gelijk voorbij werd gegaan door Caroll. Deze actie leverde Piquet echter een flat spot op aan zijn linkervoorband. Carroll rook zijn kans en passeerde, met Lapierre in zijn kielzog, de Braziliaan. Piquets problemen breidden zich echter uit naar de ophanging, met het gevolg dat alles het begaf en Piquet in de muur eindigde.
Tot dusver had Lopez zich uit de gevechten weten te houden, maar vlak voor het vallen van de vlag moest hij toch buigen voor Carroll, die de laatste podiumplek opeiste. Maar tegen de tijd dat de Ier over de finish kwam had Hamilton de champagne al bijna in zijn handen.
Tekst: Daan Jeuken
Bij de start werden Piquet en Perera vanaf de eerste startrij al direct voorbij gereden door de heren van de tweede startrij: Yoshimoto en Hamilton. De Japanner pakte vanaf de vierde plaats de leiding, maar voordat Yoshimoto kon beseffen dat hij de leiding had was Hamilton hem al voorbij. Vanaf dat moment reeg Hamilton de snelste rondes aan elkaar, met een ruime voorsprong als gevolg.
Achter Hamilton en Yoshimoto volgde een groepje, bestaande uit Lopez, Carroll, Viso, Premat en polezitter Piquet. Franck Perera kon zijn goede kwalificatie geen passend vervolg geven, want hij moest zijn auto al vroeg kapot langs de baan parkeren.
In de elfde ronde maakte leider Hamilton zijn eerste pitstop, nadat al verschillende rijders hem waren voorgegaan, waarna hij als derde de baan weer op kwam. Carroll en Xandi zaten nog voor hem, maar beiden moesten nog stoppen. Hierdoor leek er voor Hamilton geen vuiltje aan de lucht en kon de champagne al haast ontkurkt worden.
Niets was echter minder waar, toen Hamilton de mededeling kreeg dat hij gestraft werd voor het te snel rijden door de pitstraat en hij een extra rondje door de pits moest rijden. Wederom werd er een lading kwalificatierondjes uit de kast gehaald, waarbij hij maarliefst anderhalve seconde sneller was dan zijn teamgenoot Premat op de tweede plek. Toen Hamilton zijn straf had ondergaan kwam hij als tweede de baan weer op, maar het krachtsverschil was zo groot dat Premat geen vuist kon maken tegen Hamiltons snelheid.
Achter het tweetal ontspon zich een gevecht om de laatste podiumplaats. Lopez lag derde, maar zowel Lapierre, Piquet als Carroll aasde op dit plekje. Piquet was de eerste die de rijvolgorde veranderde, door Lapierre in te halen, die ook gelijk voorbij werd gegaan door Caroll. Deze actie leverde Piquet echter een flat spot op aan zijn linkervoorband. Carroll rook zijn kans en passeerde, met Lapierre in zijn kielzog, de Braziliaan. Piquets problemen breidden zich echter uit naar de ophanging, met het gevolg dat alles het begaf en Piquet in de muur eindigde.
Tot dusver had Lopez zich uit de gevechten weten te houden, maar vlak voor het vallen van de vlag moest hij toch buigen voor Carroll, die de laatste podiumplek opeiste. Maar tegen de tijd dat de Ier over de finish kwam had Hamilton de champagne al bijna in zijn handen.