Supercar Challenge

Supercar Challenge: Regenrijders komen bovendrijven in kletsnatte race op Francorchamps

4d12c489fc4bdbbd0e220d5847d6cc7a1

Spa Francorchamps maakte tijdens de tweede race van de Supercar Challenge zijn reputatie weer eens waar. Was het in de eerste race nog zonnig en droog, in de tweede race kwam de regen met bakken uit de hemel. De race werd dan ook gestart achter de safety car, waarna uiteindelijk VeKa Racing de race met een eerste plaats voor Peter Versluis en een tweede plaats voor Bert Longin voor zich opeisten. Jan van der Kooi en Bert van der Zweerde waren echter de smaakmakers in de race, met voor Van der Kooi een derde plaats en voor Van der Zweerde een zesde plaats algemeen. Opmerkelijk was ook de prestatie van Jacky van der Ende, waarbij tijdens zijn stint het gaspedaal van zijn BRL afbrak waarna Van der Ende trekkend aan de gaskabel met zijn hand gas gaf. De BRL-coureur eindigde ondanks deze problemen op de tweede plaats in zijn klasse.

Tekst: Maurice Hoogers
Foto's: Roel Louwers

120624_versluis1

De weersomstandigheden op Spa Franchorchamps waren zeer slecht. Het regende onafgebroken en de race voorafgaand aan de Supercar Challenge, die van de Formula 2, werd zelfs door de regen voortijdig afgebroken. Besloten werd dan ook om de race van de Supercar Challenge achter de safety car te starten, zodat het veld uitgestrekt werd en iedereen kon wennen aan de verraderlijke omstandigheden.

Diederik Sijthoff kon bij de start van de race profiteren van zijn pole position, omdat hij geen last had van de spray van zijn voorliggers. De Corvette-coureur sloeg dan ook meteen een gat met zijn achtervolgers, zijnde Nol Köhler in de Corvette C5.R GT1, Bert Longin in de Ferrari 430 GT2, Philippe Ribbens in de ETEC-Viper en Peter Versluis in de Ferrari 458 GT2.

Van dit groepje had Köhler het lastig in de regenachtige omstandigheden, waardoor hij al snel tot de vijfde plaats terugviel. De Ferrari’s waren bovendien ontketend, want Peter Versluis slaagde er al snel in om aan Philippe Ribbens voorbij te gaan waarna hij samen met Bert Longin weg kon rijden bij zijn achtervolgers. Diederik Sijthoff had ondertussen al wel een voorsprong van een tiental seconden.

120624_longin1

Tussen de twee Ferrari’s werd het ook spannend, want Peter Versluis zette zijn teamgenoot Longin meer en meer onder druk en kon hem in de zevende ronde inhalen. Voor onder andere Jan Versluis en Berry van Elk was op dat moment de race al voorbij. Versluis was eraf gegaan in Eau Rouge en Van Elk had zijn Mosler met elektronica problemen in de pitstraat moeten parkeren.

Na de pitstops viel Alex van ’t Hoff, die het stuur had overgenomen van koploper Diederik Sijthoff, door zijn vele resultaatseconden twee posities terug. Van ’t Hoff kwam de baan op voor Robert de Graaff, die onbedoeld lang stil had gestaan bij de pitstop omdat ze problemen met de gordels hadden. De Graaff noteerde hierna echter snelle rondetijden en kon ronde na ronde naar Van ’t Hoff toerijden. De Graaff slaagde erin om na Eau Rouge de Corvette van Van ’t Hoff in te halen.

120624_ribbens1

Aan de kop van het veld reden Peter Versluis en Bert Longin ook na de pitstops een solide stint, waardoor voor hun de eerste en tweede positie niet meer in gevaar kwam. Longin was na afloop dan ook zeer tevreden. “Ik ben enorm blij met deze dubbel voor het team, we hadden allemaal zo'n sterk weekend nodig. De race was echt niet makkelijk, zeker omdat ik met een defecte verwarming van de voorruit zat. Ik zag bij momenten echt niets, wat in de gegeven omstandigheden echt vervelend was. Ik heb me geconcentreerd op de tweede plaats en die ook veilig gesteld!” Robert de Graaff en Philippe Ribbens eindigden op de derde positie en deden hierdoor ook goede zaken voor het kampioenschap.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet