Formule 1: Alonso wint knotsgekke Grand Prix van Valencia vanaf p11
Alonso naar de leiding!
Bij de herstart weet Vettel geen groot gat te slaan, waardoor het daarachter ook heel krap wordt. Fernando Alonso zit bijzonder dicht bij Grosjean en hij grijpt in bocht 2 via de binnenkant de tweede plaats. Prachtig werk van Alonso, maar het verhaal wordt nog veel mooier voor de Spanjaard. Sebastian Vettel ziet plotseling alle lampjes op zijn stuur branden en alle snelheid uit zijn auto verdwijnen. Bij Red Bull slaan ze de handen voor het gezicht: Vettel valt uit vanaf wat een zekere zege leek. De woede waarmee Vettel zijn handschoenen weggooit zegt ook genoeg over zijn state of mind. Ineens rijdt Alonso aan de leiding.
Lotussen het snelst
Ineens is een achtste overwinnaar in acht races niet zo ver weg, want Grosjean zit weer te jagen bij Alonso. Daarachter heeft Hamilton de derde plaat afgepakt van Kimi Räikkönen, maar de Fin is vervolgens wel sneller. De twee Lotussen hebben dus veel te winnen.
Ook daarachter is er veel actie; als Maldonado Webber voorbij gaat wordt de Australiër zo ver naar buiten gedrukt dat ook Hülkenberg er voorbij kan.
Drivethrough voor Hamilton?
Lewis Hamilton kan op p3 het bijna identieke tempo van Alonso en Grosjean niet volgen. Räikkönen verliest zo ook tijd, maar de Fin wordt mogelijk geholpen. Hamilton wordt onderzocht voor inhalen onder geel en krijgt wellicht een drivethroughpenalty.
Ook Grosjean valt uit
In de eerste paar ronden zijn Alonso’s en Grosjeans tempo bijna identiek, maar na een paar ronden verliest Grosjean plotseling wat tijd. Dat is een slechte voorbode: een ronde later verliest Grosjean alle snelheid. Zijn alternator heeft het begeven en ook Grosjean moet uitstappen. Plotseling zit Alonso op rozen, Hamilton heeft 3,5 tel achterstand, maar is inmiddels wel sneller. Räikkönen volgt op een kleine seconde.
Wie behoudt zijn banden?
De drie koplopers doen nog steeds weinig voor elkaar onder. Räikkönen lijkt de snelste, maar hij komt niet tot aanvallen bij Hamilton. Het zal voor de drie zaak zijn om de banden goed te houden. Ze zijn allen tegelijk gestopt bij de safetycar, dus die omstandigheden zijn gelijk. In de vuile lucht zullen Räikkönens banden het wel het zwaarst te verduren hebben. Van de andere kant vreet de Ferrari over het algemeen het hardst aan de banden.
Achter de top drie rijdt Maldonado op een vrij zekere vierde plaats, voor de verrassende Nico Hülkenberg. Paul di Resta rijdt zesde, maar is nog niet gestopt. Perez en Button rijden daarachter, maar die twee zijn erg vroeg gestopt. Voor Schumacher en Webber daarachter is er dus nog veel te halen. Dat merkt Button, als de twee aanvallen kan hij geen vuist maken. Een paar ronden later overkomt Perez hetzelfde, er is geen houden aan op de oude banden. Di Resta heeft nóg oudere banden hij kan de twee al helemaal niet afhouden. Schumacher en Webber zijn daarmee zesde en zevende, voor Schumacher het beste resultaat van het jaar.