Supercar Challenge

Supercar Challenge: Enerverende eerste race op Spa Francorchamps

d53dfc607dae245ab86a0b4bcae2e59f1

Het spannende wedstrijdbeeld van de eerste race van de Supercar Challenge op Spa Francorchamps werd vandaag bepaald door twee safety car situaties. Tweemaal schoten coureurs uit de klasse er namelijk hard af op Eau Rouge, waarna de auto’s met de takelwagen afgevoerd moesten worden. Eerst was het Leo van der Eijk die rechtdoor schoot in Eau Rouge waarna hij met een harde klapper in de banden tot stilstand kwam. De Zilhouette liep hierbij zware schade op en Van der Eijk moest zelfs naar het ziekenhuis, waar een gebroken sleutelbeen werd geconstateerd. Een zware domper voor de jonge coureur, die eerder deze week nog opgenomen werd in het KNAF Talent First talentenprogramma. In het tweede gedeelte van de race liepen de bolides van Daan Meijer en Ronald van Loon schade op na een touché in Eau Rouge. De race zelf, die bol stond van de spanning, werd uiteindelijk gewonnen door Diederik Sijthoff en Alex van ’t Hoff.

Tekst: Maurice Hoogers
Foto's: Roel Louwers

120623_sijthoff1

Bij de start van de race was Alex van ’t Hoff goed weg. De Corvette-coureur kon zijn eerste positie behouden en kon meteen een voorsprong opbouwen van een paar seconden. Daarachter ontstond meteen een spannend gevecht, met Bert Longin, Robert de Graaff en Peter Versluis. Longin kwam in de eerste ronde onder zware druk te staan van dit tweetal en moest beide bolides dan ook voorbij laten gaan.

Achter de top vier moest de Praga van Danny van Dongen en Simon Wagner al snel de strijd staken. Na de kwalificatie bleek de motor van de Praga van Danny van Dongen kapot en in de race viel de tweede Praga dus ook wederom vroeg uit. Hierdoor kwam Berry van Elk op de vijfde positie te liggen, en opende hij bovendien de aanval op Ferrari-coureur Bert Longin.

Van ’t Hoff kon zijn eerste positie consolideren, maar daarachter werd het tussen de ETEC-Viper en Peter Versluis zeer spannend. Zij kwamen namelijk in verkeer terecht, waarbij vooral Robert de Graaff meerdere seconden verloor. Versluis kon aansluiten en kon voorbij gaan aan de ETEC-Viper.

120623_crash1d_v_eijck1

Hierna kwam de safety car de baan op omdat Leo van der Eijk met zijn Zilhouette hard van de baan was gevlogen. Van der Eijk was met zijn Zilhouette op Eau Rouge hard in de bandenstapels beland en moest hierna zelf naar het ziekenhuis worden vervoerd. Daar werd een gebroken sleutelbeen geconstateerd. Ook de bolide zelf liep forse schade op. “We weten nog niet precies wat er is gebeurd”, verklaarde Van der Eijk sr. na afloop. “Ik heb Leo al wel aan de telefoon gehad en hij vertelde dat hij kort daarvoor wel een tik had gehad van een Seat. De auto voelde hierna volgens hem niet anders, op een vibratie door een eerder opgelopen flatspot na. Misschien dat Leo na de touché toch een lekke band heeft gehad ofzo, we weten het niet.”

De safety car zorgde meteen voor een spannende situatie, omdat deze vlak voor het begin van het pitwindow de baan op kwam. Iedereen maakte dus tijdens de safety car situatie zijn pitstop, waarvan diegene met veel strafseconden eigenlijk de dupe werden. Omdat het veld weer in elkaar was geschoven vielen zij veel posities terug.
Vlak na de pitstops ging het bovendien meteen fout voor de op de tweede positie liggende Peter Versluis. “Mijn band klapte bij het aanremmen voor een bocht achterop het circuit waardoor ik de pitstraat wederom op moest zoeken”, legde Versluis na afloop uit. “Ik had tijdens de race wel wat last van onderstuur maar eigenlijk ging het toch wel goed. Ik denk dat het nog een mooie race had kunnen worden!”

120623_longin1

Uiteindelijk kwam na de pitstops Philippe Ribbens op de eerste positie te liggen. Ribbens had bovendien een voorsprong van meer dan tien seconden op zijn achtervolgers, en er leek voor de bestuurder van de ETEC-Viper dan ook geen vuiltje aan de lucht. Totdat echter bleek dat de pitstop van het team te kort had geduurd en Ribbens een drive through penalty aan de broek kreeg. “Op onze camerabeelden is te zien dat we er echt 1 minuut en 26 seconden over hebben gedaan om de pitstraat in en uit te rijden”, vertelde Ribbens na afloop. “De tijdwaarneming van het circuit gaf echter 1 minuut en 23 seconden aan. We snappen het dan ook niet echt, maar ja.”

De Viper-coureur viel hierdoor terug op de vijfde positie, achter Roger Grouwels in de RaceArt-Mosler. Om de eerste positie werd het hierdoor nog spannend, want Berry van Elk was snel onderweg en had achter zich aan Bert Longin in de Ferrari. Hierachter kwam echter Diederik Sijthoff snel naar voren rijden, en hij kon zonder veel moeite de eerste positie overnemen. Van Elk viel hierna bovendien terug, omdat zijn Mosler met elektronicaproblemen te kampen kreeg. Uiteindelijk moest van Elk zijn Mosler in de pitstraat parkeren.

120623_v_hoek1

In de slotfase van de race kwam de safety car nogmaals de baan op, ditmaal omdat Ronald van Loon en Daan Meijer met elkaar in contact waren gekomen. Na deze SC-situatie ontvouwde zich nog een sprintrace op de tweede positie. Bert Longin had deze positie in handen, maar hij stond onder zware druk van Corvette-coureur Ardi van der Hoek. Longin kon lang stand houden, maar uiteindelijk bleek de busstop-chicane voor Longin de scherprechter. In de laatste ronde verremde Longin zich hier, waarna de Ferrari en de Corvette als zijnde een dragrace richting de finishstreep reden. De Corvette had hierbij voordeel van zijn koppel en pakte hierdoor nog net de tweede plaats van Bert Longin af.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet