VLN

VLN: Stippler/Basseng bezorgen Audi eerste VLN-zege van het seizoen


2012_ad._tr_porsche_audi_gevecht
Timbulli-Porsche ondanks klapband in de laatste ronde nog zevende

Mercedes, Audi, McLaren en zes Porsches in de top tien
Met een achterstand van 46,8 seconden eindigden Alexander Roloff en Jan Seyffarth op de tweede plaats. Na hun vermeend laatste ‘splash-and-dash’ moest het duo kort voor het einde van de race nog een keer de pits in, omdat de eerste keer vanwege problemen met de tankinstallatie niet de volledig geplande hoeveelheid brandstof in de tank van de Mercedes was beland. Niettemin betekende de tweede plek voor het Duitse duo ook de eerste VLN-podiumplaats van het seizoen voor een SLS AMG. “Een prachtige prestatie waarmee we heel blij zijn, zeker als je bedenkt dat dit team pas sinds vorig jaar bestaat”, aldus Roloff. Met het minimale verschil van 1,5 seconden achter de Mercedes eindigden Christopher Haase en Luca Ludwig in de tweede Phoenix-Audi als derde, gevolgd door Ragginger en Asch als best geklasseerde Porsche-team in de Falken-911 GT3 R. De Zwitser Henri Moser en de beide Duitsers Kai Riemer en Rudi Adams zorgden voor het beste VLN-seizoensresultaat voor McLaren door met de Dörr-Motorsport MP4 als vijfde te eindigen. Daarachter volgden Wolfgang Kohler en Christian Menzel in de Manthey-Cup-911 met een ronde achterstand als zesde, gevolgd door Weiss/Kainz/Jacobs in de Manthey-Weiss-Porsche 911 GT3 MR, Hennerici/Seefried/Busch in de Timbulli-Porsche 911 GT3 R, ondanks een klapband rechts achter in de laatste ronde, Alzen/Wlazik in de Alzen-Porsche, Zöchling/Lehner/Blumer in de Car Collection-Porsche en Kaufmann/Schornstein/Fricke in de Kremer-Porsche op de plaatsen zeven tot en met elf.

2012_ad._tr._frikadelli_manthey_dice
De Früh/Frikadelli-Porsche (links) in strijd met de Weiss-Manthey-Porsche

Klapband einde race voor Patrick Huisman
Voor Patrick Huisman en zijn teamgenoten in het Frikadelli-Porsche-team, Sabine Schmitz en Christopher Brück, was de race zo’n anderhalf uur voor het geplande einde al over als gevolg van een klapband rechts achter bij Tiergarten, de passage aan het einde van de Döttinger Höhe. “Nu begrijp ik waarom iedereen altijd roept dat dat zo’n link punt is”, vertelde Huisman naderhand. “Ik reed daar ongeveer 240, en dan is een klapband niet wat je wilt hebben… De auto brak uit en in eerste instantie kon ik hem nog net onder controle houden, maar daarna kon ik de vangrails niet meer ontwijken.” Met forse schade aan de linkerkant van de Porsche bereikte Huisman nog de pits, maar het was meteen duidelijk dat verder rijden onmogelijk was. “Jammer, want qua strategie en snelheid zaten we goed”, aldus Huisman. “De derde of vierde plaats had er zeker in gezeten.”

2012_ad._tr._eifel
Het weer in de Eifel was beter dan menigeen had verwacht
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet