Algemeen

Dragracing: Sweden Internationals blijft regen de baas



tmd_finale
Chris Polidano (voorgrond) geeft Dave Wilson het nakijken

Eerste winst Chris Polidano
Na de Main Event was al duidelijk dat Malta wel eens een vooraanstaande rol in de klasse Top Methanol Dragster zou kunnen gaan spelen. Chris Polidano, nota bene dit jaar debuterend in de klasse, loste deze belofte meteen in door de Sweden Internationals op zijn naam te schrijven. Bijna iedere run scherpte de Maltees zijn tijd iets aan en na winst in de eerste eliminatieronde op Dennis Habermann moest in de halve finale landgenoot Manty Bugeja eraan geloven.

tmd_bugeja
Manty Bugeja

Bugeja kwam kort na de start in de problemen waardoor hij geen back up tijd neer kon zetten (binnen 1%) om zijn 5,297 seconden uit de kwalificatie tot Europees record te verheffen. Aan de andere kant van de eliminatieladder schakelde Peter Schöfer uiterst verrassend de tweede Habermann (Timo) uit, maar moest het vervolgens in de halve finale afleggen tegen Dave Wilson, die met 5,26 seconden de snelste Europese Top Methanol Dragster-tijd ooit op de klokken zette. Ook Wilson slaagde er niet in een back up tijd te rijden want in de finale kreeg de Engelsman bij de start geen grip en zag daarmee Polidano in 6,32 seconden naar de overwinning rijden.

tmd_polidano
Een gecombineerd Engels Maltees feest bij de eerste winst van Chris Polidano

Op de hun bekende wijze werd het Maltese feestje uitbundig gevierd waarbij de aanvoerder van de crew en voormalig eigenaar van de auto, Derek Flynn ruimschoots mocht meedelen. Met een eindsnelheid van 437,96 km/u is Polidano overigens ook meteen de nieuwe Europese recordhouder.

ps_finale
Thomas Lindström (voorgrond) is in de finale Jimmy Alund te snel af

Close finish
In de Pro Stock klasse was al snel duidelijk dat de strijd om de grootste beker zou gaan tussen polesitter Jimmy Alund en nummer twee Thomas Lindström. In de halve finale gaf Lindström zijn visitekaartje al af door als eerste rijder dit weekend met 6,693 seconden onder de 6,7 seconden-grens te duiken. Omdat Alund zowel in de kwalificatie als in de eliminaties al op 6,70 seconden was uitgekomen, mocht een mooie eindstrijd tegemoet worden gezien. En dat werd het ook. Met 0,026 tegen 0,047 seconden regeerde Lindström net iets eerder op het verspringen van het licht en hield daarmee aan de finish 27 centimeter over om de in de run snellere Alund (6,701 tegen 6,704 seconden) achter zich te houden.

ps_lindstrom
Blije gezichten bij het jonge team van Thomas Lindström (derde van links)

Voor de jonge Zweed was het een jaar na zijn debuut de eerste Pro Stock overwinning en ook dat mocht de buitenwereld duidelijk weten.

pm_finale
Michael Gullqvist (voorgrond) klopt in de finale Niclas Andersson

Kampioen regeert
Regerend Europees kampioen Michael Gullqvist was op Tierp Arena niet alleen de snelste maar ook de meest constante Pro Modified-piloot. Hoewel andere rijders nu en dan in de buurt van zijn tijden kwamen, was Gullqvist in de kwalificatie met 5,94 seconden de enige die de 6,0 seconden-grens wist te doorbreken. In de eliminaties koppelde de Zweed daar een 6,00 seconden (winst op Marco Maurischat), een 6,02 seconden (winst op Martin Lundkvist) en een 5,98 seconden (winst in de halve finale op Johan Lindberg) aan vast. Met zijn 5,949 seconden was Gullqvist ook goed voor een nieuw Europees record. In de finale moest Gullqvist het opnemen tegen een verrassend snelle Niclas Andersson, die in de eliminaties plotseling ook twee keer in de 6,0 seconden wist te duiken. In de eindstrijd kwam de snel op de lichten reagerende Andersson kort na de start echter in de problemen en was kansloos tegen de 6,01 seconden van Gullqvist.

pm_meihuizen
Marc Meihuizen

Van de Nederlanders kwam Robert Joosten met een kwartfinaleplaats het verst. Marc Meihuizen moest het in de achtste finales opnemen tegen Martin Lundkvist. Met 6,23 tegen 6,24 seconden was de Nederlander in de run sneller maar liet zich aan de lichten verrassen door de Zweed.

pm_joosten
Robert Joosten

Robert Joosten verbeterde in de achtste finales met 6,26 seconden zijn in de kwalificatie (6,33 seconden) op de klokken gezette tijd en schakelde daarmee Freddy Fagerström (met 6,04 derde in de kwalificatie) uit. In de kwartfinale moest Joosten het opnemen tegen Andersson en hoewel de Nederlander zich opnieuw verbeterde tot 6,21 seconden, was dit niet voldoende om een ontketende Andersson (6,06 seconden) te kloppen.

pm_vegter
David Vegter kwam zondag niet meer in actie

David Vegter had door de verregende tweede kwalificatiedag geen mogelijkheden meer gehad om zich te verbeteren en was eerste reserve voor de eliminaties. Omdat geen van de andere deelnemers in de problemen kwam, mocht de Nederlander op de eerste rang toekijken hoe zijn collega’s het er in de eerste eliminatieronde vanaf brachten, maar in actie komen was er voor hem helaas niet bij.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet