Algemeen

Dragracing: Sweden Internationals blijft regen de baas

tierp_kop

Risto Poutiainen (Top Fuel), Leif Andreasson (Top Methanol Funny Car), Chris Polidano (Top Methanol Dragster), Michael Gullqvist (Pro Modified), Thomas Lindström (Pro Stock), Peter Svensson (Top Fuel Bike), Per Bengtssson (Super Twin) en Ulf Ogge (Pro Stock Bike) zijn de winnaars geworden van de Sweden Internationals, de tweede ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing. Tierp Arena maakte een jaar na zijn officiële opening de in no-time opgebouwde reputatie als mooiste en snelste dragrace-locatie van Europa meer dan waar, want maar liefst zes Europese records werden scherper gesteld terwijl ook nog een drietal ‘best ever tijden’ op de klokken werd gezet.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Grootste winnaar van de Sweden Internationals was op zondag het geduldig wachtende publiek, dat uiteindelijk laat in de middag toch nog een fraaie wedstrijd kreeg voorgeschoteld. Lang zag het er namelijk naar uit dat, net als de tweede kwalificatiedag, ook de eliminaties van de Sweden Internationals door regen zouden worden weggespoeld. Toen iedereen de hoop eigenlijk al had opgegeven, werd het toch nog droog en konden de eerste eliminatieronden om 15:30 uur (i.p.v. 9:00 uur) beginnen. Uiteindelijk slaagde men er in om het volledige programma af te ronden, waardoor de laatste finale om 21:15 uur van start ging.

tf_poutiainen
Risto Poutiainen

Finse overheersing
Gewend aan de 3,9 en 4,0 seconden van Tommy Johnson Jr. in de Andersen Racing-auto vorig jaar, vielen de Top Fuel-tijden (als enige klasse) een beetje tegen. Chris Andrews was door een kapotte brandstofpomp in de eerste eliminatieronde eigenlijk al bij voorbaat kansloos in zijn run tegen Antti Horto. Omdat polesitter Jari Halinen geen kind had aan de opnieuw met problemen kampende Micke Kågered en Håkan Fällström werd uitgeschakeld door Risto Poutiainen leken de halve finales met vier Finnen op een klein nationaal kampioenschap.

tf_makela
Anita Mäkelä is blij met haar winst in de eerste eliminatieronde

Anita Mäkelä, in de eerste ronde winnaar tegen een iets te snel ‘wegspringende’ en dus rood trekkende Janne Ahonen, zag in de halve finale een motor sneuvelen, waardoor Poutiainen probleemloos doorging naar de finale. Omdat in de andere halve finale Halinen Hortto het nakijken gaf, moesten de twee Rune Fjeld Motorsport Top Fuelers het in de finale tegen elkaar opnemen.

tf_finale
Risto Poutiainen (voorgrond) klopt Jari Halinen

In een fraaie nek-aan-nek race (4,18 tegen 4,29 seconden) ging de zege naar Poutiainen die daarmee, na zijn winst tijdens de Main Event, dit seizoen nog ongeslagen is en het kampioenschap met een flinke voorsprong aanvoert.

tmfc_andreasson
Leif Andreasson

Dubbel record
De eerste race voor zijn nieuwe sponsor Disab werd voor Leif Andreasson, één van de drijvende krachten achter Tierp Arena, een ongekend succes. Met een nieuwe motor en als tuner de vorige eigenaar van zijn auto, Steve Harker, was de Zweed in de kwalificatie al een klasse apart en onderstreepte dat in de eliminaties. Probleemloos wist Andreasson tot de finale door te dringen en zijn winnende tijd daarin van 5,56 seconden was meteen goed genoeg om zijn 5,558 seconden uit de kwalificatie tot nieuw Europees record te verheffen. Met zijn snelheid van 417,96 km/u pakte Andreasson ook het tweede Europese record in de klasse.

tmfc_finale
Danny Bellio (voorgrond) wordt in de finale geklopt door Leif Andreasson

Drama
Andreasson klopte in de finale Danny Bellio. Voor de Belg was het na zijn winst tijdens de Main Event al zeker dat hij ongeacht de uitslag van de finale, na de Sweden Internationals nog altijd het kampioenschap zou aanvoeren. Voor Bellio, bezig aan zijn beste seizoen ooit, liep de finale uit op een drama. Zonder parachutes gleed de Belg aan het eind van de baan zijwaarts de grindbak in en sloeg over de kop. Omdat de auto in het diepe grind ondersteboven lag, duurde het even voor Bellio uit zijn benarde positie kon worden bevrijd. Gelukkig mankeerde Bellio niets, maar zijn Funny Car raakte zwaar beschadigd. Het deze winter in Amerika gekochte chassis was aan de voorkant krom, terwijl ook de Charger-body zware schade had opgelopen. Zonder inbreng van extra sponsors zou het zomaar kunnen dat Bellio zijn leidende positie in het kampioenschap zal moeten opgeven en de kans om als eerste Belg ooit een FIA EK Dragrace-titel in de wacht te slepen moet laten lopen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet