Sportscars

Sportscars: Lotterer zet hybride-Audi voorlopig op pole in Le Mans

120614_lemans_quali1_audi_sideview
De winnaars van vorig jaar staan dankzij een snelle slotronde van André Lotterer met de Audi R18 e-tron quattro voorlopig op pole

In de allerlaatste seconde zette André Lotterer de Audi R18 e-tron quattro op de voorlopige pole-position in Le Mans. Met zijn snelste rondetijd van 3:25,453 minuten na het verstrijken van de twee uur die vanavond voor de eerste kwalificatie gepland stonden, was de Duitser met Vlaamse wortels ondanks in de weg rijdend verkeer ruim een seconde sneller dan merkgenoot Tom Kristensen, die met zijn tijd van 3:26,536 minuten vrijwel de hele tijd in de kwalificatie bovenaan had gestaan. Zo staan beide Audi R18 e-tron quattro’s na afloop van de eerste kwalificatie op de plaatsen een en twee, gevolgd door de snelste van de beide diesel-Audi’s, de auto van Dumas, Duval en Gené, met een tijd van 3:26,694 minuten op de derde positie. Daarachter eindigde de nummer 7-Toyota (Wurz/Lapierre/Nakajima) met een tijd van 3:27,191 minuten. Jeroen Bleekemolen eindigde met zijn Rebellion-teamgenoten Andrea Belicchi en Harold Primat als achtste, zeven honderdste van een seconde sneller dan de Rebellion-collega’s Prost, Jani en Heidfeld.

Tekst: René de Boer
Foto's: Audi Motorsport, Rolex


120614_lemans_quali1_lmp246
De nummer 46-TDS-Oreca staat voorlopig op pole in de LMP2-klasse

De overige klassen
In de LMP2-klasse bezet de nummer 46-TDS-Oreca de voorlopige pole, gevolgd door de nummer 48-Murphy Prototypes-Oreca en de nummer 44-Starworks-HPD. In de GTE-Pro-klasse voert de nummer 74-Corvette de tijdenlijst aan, gevolgd door de nummer 59-Luxury Racing-Ferrari en de nummer 73-Corvette. In de GTE-Am-klasse staat de nummer 79-Flying Lizard-Porsche bovenaan, gevolgd door de nummer 75-ProSpeed-Porsche, dankzij een snelle ronde van Sean Edwards in de slotfase, en de nummer 99-Aston Martin Vantage dankzij een sterk slotoffensief van Allan Simonsen.

Brandblusser stopt Deltawing
De eerste kwalificatie bracht niet al teveel drama, afgezien van schade voor de nummer 29-Gulf Racing Middle East-Lola met Ihara achter het stuur, toen de Japanner net voor de Dunlop-brug van de baan raakte. Ook andere rijders waren af en toe het spoor bijster, zoals Wolf Henzler in de Felbermayr-Proton-Porsche en Andrea Belicchi in de nummer 13-Rebellion-Lola, maar zonder noemenswaardige gevolgen. Pech was er ook voor de Deltawing, die vroeg in de sessie met Michael Krumm achter het stuur het tempo voorin het LMP2-veld goed bij kon houden. Onderweg ging echter de brandblusser af, waarop de auto langs de baan tot stilstand kwam en achterop een transporter terug naar de paddock werd gebracht.

120614_lemans_quali1_atmosphere
Zware wolken boven het circuit, maar geen regen tijdens de eerste trainingen in Le Mans

Fisichella crasht, Toyota vervangt motor

In de vier uur durende vrije training, eerder op de middag, was er al meer te melden: Giancarlo Fisichella crashte de nummer 51-AF Corse-Ferrari dusdanig zwaar, dat de auto vermoedelijk pas tijdens de warm-up op zaterdagochtend weer in actie zal kunnen komen. Bij de nummer 8-Toyota begaf de motor het in de vrije training, zodat de monteurs van het fabrieksteam al direct de motor inbouwden, die eigenlijk voor de race was bestemd. In de kwalificatie kon de Toyota wel gewoon rijden, in tegenstelling tot de nummer 16-Pescarolo-Pescarolo, die na een crash in de vrije training moest worden gerepareerd en niet meer in actie kwam.

Uitslag:

1. Lotterer/Fässler/Duval, Audi R18 e-tron quattro, 3:25,453
2. McNish/Capello/Kristensen, Audi R18 e-tron quattro, 3:26,536
3. Gené/Dumas/Duval, Audi R18 ultra, 3:26,694
4. Wurz/Lapierre/Nakajima, Toyota TS030 Hybrid, 3:27,191
5. Jarvis/Bonanomi/Rockenfeller, Audi R18 ultra, 3:27,554
6. Davidson/Buemi/Sarrazin, Toyota TS 030 Hybrid, 3:28,295
7. Leventis/Watts/Kane, HPD ARX 03A-Honda, 3:32,750
8. Belicchi/Primat/Bleekemolen, Lola B12/60 Coupé-Toyota, 3:33,140
13. Thiriet/Beche/Tinseau, Oreca 03-Nissan, 3:39,877 (1e LMP2)
19. Sims/Buurman/Ianetta, Lola-Judd, 3:41,451 (7e LMP2)
26. Franchitti/Krumm/Motoyama, Deltawing-Nissan, 3:42,612 (Nouvelle technologie)
33. Gavin/Milner/Westbrook, Corvette, 3:55,910 (1e GTE-Pro)
38. Neiman/Law/Pumpelly, Porsche 997 GT3 RTSR (1e GTE-Am)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet