Sportscars: Voorbeschouwing 80e 24 Uur van Le Mans
Hybrides, diesels, benzines, LMP1, LMP2 en GT's, plus de Deltawing: de verschillende auto's die dit jaar bij de 24 Uur van Le Mans aan de start staan
Vanmiddag en vanavond begint met de vrije training en daarna de kwalificatie de actie op het Circuit de la Sarthe in het kader van de 80e editie van de 24 Uur van Le Mans. Voor het eerst sinds zo’n 20 jaar maakt de wedstrijd weer deel uit van een kampioenschap, het dit jaar nieuw in het leven geroepen FIA World Endurance Championship (WEC), al strijden alleen de LMP1- en 2-teams en -rijders om een officiële wereldtitel (voor de GT-klassen is er een World Cup, omdat de GT-wereldtitel immers al in het FIA GT1-WK wordt toegekend – met GT3-auto’s, terwijl er in het WEC alleen GT2’s rijden. Snapt u het nog? Welkom in de wondere wereld van de sporwagenracerij!). Natuurlijk gaat de voornaamste aandacht uit naar de LMP1-klasse, waarin Audi na het vertrek van Peugeot te maken krijgt met een nieuwe tegenstander in de vorm van Toyota. Ook in de LMP2-klasse wordt volop strijd verwacht, terwijl wellicht de meeste spanning in de GT’s te zien valt. En hoe gaat de revolutionaire Deltawing het doen? Jammer alleen dat er met Jeroen Bleekemolen en Yelmer Buurman slechts twee landgenoten aan de start staan, al mogen we misschien Luca Moro ook nog een beetje meerekenen. AUTOSPORT.NL blikt vooruit op de belangrijkste sportwagenrace van het jaar.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rolex/Jad Sherif, Audi Motorsport
Wie medio juni ergens op snelwegen in het westen van Frankrijk zwaar beladen Engelse sportwagens tegenkomt, weet: ‘it’s that time of year again’. De 24 Uur van Le Mans, de legendarische race die ieder jaar opnieuw tienduizenden bezoekers uit Groot-Brittannië, maar ook uit Denemarken, België, Nederland en vele andere landen aantrekt. Het blijft dan ook iets bijzonders: het 13,5 kilometer lange circuit, dat grotendeels uit voor de gelegenheid afgesloten openbare wegen bestaat en waar de meeste rijders zo’n 80 procent van de tijd vol gas rijden, de historie van het evenement, die teruggaat tot 1923, de magie van de film ‘Le Mans’ van Steve McQueen, die de race ook bij niet-autosportliefhebbers op de kaart zette, de combinatie van prototypes en GT’s, van professionals en amateurs, de tradities, de heldenverhalen… Ja, ook uw verslaggever heeft een zwak voor Le Mans, en dan vooral voor de race. De stad zelf is een wat grauwe, saaie industriestad, waarvan alleen de kathedraal en het historisch stadscentrum, plus een paar restaurants in de omgeving, eventueel een korte omweg waard zijn. Maar de wedstrijd behoort ook voor uw scribent, die er al 15 keer was, tot de onbetwiste hoogtepunten van het seizoen. En naar deze editie kijken we als altijd weer uit.
Audi treedt dit jaar met twee R18's ultra (met TDI-dieselmotor) en twee R18's e-tron quattro (met hybride-systeem) aan
Audi met twee diesels en twee hybrides
Allereerst natuurlijk de LMP1-klasse, waarin velen in januari van dit jaar al een gelopen koers voor Audi verwachtten, nadat Peugeot onder druk van de vakbonden na aangekondigde bezuinigingen per direct het einde van het sportwagenprogramma aankondigde. Audi brengt dit jaar twee verschillende auto’s aan de start: de R18 e-tron quattro met hybride-technologie voor de winnaars van vorig jaar, André Lotterer, Marcel Fässler en Benoît Treluyer, plus de routiniers Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello. De beide ‘gewone’ Audi R18 ultra’s met TDI-dieselmotor worden bestuurd door Marc Gené, Romain Dumas en Loïc Duval plus Oliver Jarvis, Marco Bonanomi en Mike Rockenfeller. Bij de Audi R18 e-tron quattro wordt gebruik gemaakt van een hybride-systeem dat de tijdens het remmen vrijkomende energie opslaat in het vliegwiel. Deze voorziening, ontwikkeld door een dochterbedrijf van het Williams Formule 1-team, zagen we al eerder op de Porsche 911 GT3 R Hybrid waarmee Porsche in 2010 en 2011 ondermeer deelnam aan de 24-uursrace op de Nürburgring. Natuurlijk is het van Audi marketingtechnisch slim om dit systeem ‘quattro’ te noemen, want inderdaad is er tijdelijk sprake van vierwielaandrijving op het moment dat de opgeslagen energie wordt vrijgegeven aan de voorwielen. Anders dan bij de oorspronkelijke ‘quattro’-technologie is er echter dus geen sprake van permanente vierwielaandrijving, iets wat het reglement in Le Mans ook niet toestaat, want dat mag bij een dergelijke toepassing alleen bij snelheden boven de 120 km/u. Afgezien van de kleurstelling en het hybride-systeem zijn beide uitvoeringen van de R18 identiek, inclusief 3,7-liter TDI-motor met enkele turbo.
De winnaars van vorig jaar, Marcel Fässler, Benoît Treluyer en André Lotterer (vlnr, met Miss Le Mans), zetten hun handafdruk in de stad
Laatste optreden voor Capello en de Porsche-rijders
Voor wat betreft de rijders gaan velen ervan uit dat we Dindo Capello voor het laatst in Le Mans in actie zien, terwijl Romain Dumas zijn laatste optreden voor Audi beleeft. De Fransman staat (evenals Timo Bernhard, die er na zijn crash in Sebring in Le Mans niet bij is en wordt vervangen door Marc Gené) onder contract bij Porsche, dat zoals bekend in 2014 zelf met een hybride-prototype naar Le Mans komt. Om niet teveel kennis naar Porsche te laten vertrekken, heeft Audi besloten om Dumas en Bernhard na Le Mans niet meer te laten rijden, terwijl beiden bovendien al angstvallig werden weggehouden van de hybride-R18’s.
Bij elkaar goed voor 13 Le Mans-overwinningen: Dindo Capello (3x), Tom Kristensen (8x) en Allan McNish (2x), vlnr, tijdens de technische keuring eerder deze week