Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Belcar

BRCC: Podium voor Lumbeeck, Moonens en Redant tijdens maidentrip met Viper GTS-R in BRCC

lumbeeck_10

Na twee wedstrijden in de Supercar Challenge en een race in de Blancpain Revival Series in Monza, maakten de troepen van DVB RACING zich op om de Viper GTS-R van Wim Lumbeeck te laten debuteren in het nieuwbakken BRCC-kampioenschap.
(Belgian Race Car Championship of het nieuwe Belgische kampioenschap)

Tekst en foto's: PR

Na wat getouwtrek werd de ‘oude’ GT1 dan toch toegelaten (waarom niet trouwens), maar dan wel in de gastklasse. De nog steeds mooie en indrukwekkende Amerikaanse krachtpatser werd gemend door het trio Wim Lumbeeck, Werner Moonens en Bert Redant. Drie gentlemen drivers die aan elkaar gewaagd zijn en dus een zeer homogeen en enthousiast team vormen.

Tijdens de kwalificatie werd het trio, net zoals de meeste andere teams, verraden door de wisselende weersomstandigheden.“We zijn iets te lang buiten gebleven op regenbanden en net toen we met slicks de baan opgingen was het in Combes al weer aan het regenen. We moesten starten op een teleurstellende 17de startplaats, maar voor een wedstrijd over drie uren maakt dit niet zoveel uit”, aldus Wim Lumbeeck.

Wim had een goede start en kwam de Source reeds uit in 8ste positie. Uiteindelijk kon de Lightin’Art-rijder zich nestelen in 5de positie en tijdens een eerste code 60 na een ongeval kwam Wim reeds na 40 minuten binnen voor een eerste rijderswissel.

lumbeeck_07

Een vroege, maar tactische wissel waardoor Werner Moonens, die de tweede stint voor zijn rekening nam, amper tijd verloor. Moonens kon enkele posities winnen en gezien nog enkele andere wagens moesten komen pitten, kwam hij zodoende aan de leiding van de wedstrijd. In die positie gaf hij het stuur dan ook door aan Bert Redant die de wedstrijd moest afmaken. Nadien volgde nog een stop & go straf wegens te snel rijden onder code 60 en een splash and dash om de dorstige Amerikaan te laven. Uiteindelijk kon Redant nog enkele plaatsen opschuiven en de Viper in derde positie over de eindmeet loodsen.

“Los van enkele minpuntjes waarover ik nog eens goed moet nadenken, hebben we ons goed geamuseerd en een quasi perfecte race gereden”, gaat Wim verder. Wij hebben alle drie steeds constante tijden gedraaid wat de ideale formule is voor uithoudingswedstrijden. Dit, samen met een perfecte racestrategie dankzij team-manager Frank Thuriaux, resulteerde in een mooie derde plaats in een race voor het Belgisch kampioenschap. De Audi R8 LMS en zijn professionele bemanning waren onklopbaar terwijl de stop & go voor discussie vatbaar was. Zo hebben we nota genomen van het beeldscherm dat een tiental wagens aangaf die te snel onderweg waren tijdens de code 60. Wij waren het enige team dat daadwerkelijk zijn straf moest komen uitzitten. Dit terzijde denk ik toch dat we in het kampioenschap thuis kunnen horen nu weer blijkt dat onze oude Viper met deze bemanning de GT3-wagens van de huidige generatie redelijk kan volgen”, besluit een tevreden, maar ietwat geprikkelde Wim Lumbeeck.

lumbeeck_12
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet