Diversen

BE Trophy: Een Italiaanse zege om de Be Trophy 2012 te beginnen!

betrophy_-_brcc_spa_races

De openingsmanche van de Be Trophy 2012 was nog niet eens goed en wel op gang gekomen of er viel al een eerste schok te noteren: nog voor de formatieronde, braakte de Be Cox van Nicolas Jussy dikke blauwe rook in de pitlane. Het probleem met de wagen die ook wordt bestuurd door Frédéric Bouvy, Damien Coens en Christian Kelders was duidelijk: turbo stuk. Er is echter meer nodig om e-Race uit hun lood te slaan: ze vingen onmiddellijk de reparatie aan en begonnen de race met 12 ronden achterstand.

Tekst en foto's: PR

De wedstrijd begon hevig. Na een korte interim van Marc-Olivier Van Oppens (McDonald’s Racing), nam Michel Simul (Colson Racing) de leiding over. Hij gaf het tempo aan, en werd gevolgd door Philippe Crosset (Amusement Park) en Emmanuel Orgeval (Delahaye-Rétrodor), die er op kon rekenen dat het zou gaan regenen. De meeste weerspecialisten hadden zich echter serieus vergist: de start van het seizoen 2012 werd in zonnige omstandigheden gegeven.

Tot het tweede uur veranderde de hiërarchie amper. Dan ging de Cox #18 (Amusement Park) snel naar de pits, met een kapotte achterophanging. Philippe Crosset en Eric Gressens verloren definitief het contact met de leiders. Voorin maakten Magnoni-Portatadino (Italien Team) gebruik van een korte neutralisatie om in het spoor van de leiders Simul-Systermans-Bollen (Colson Racing) te komen. Het was de start van een schitterend duel. Zelfs na vier uur wedstrijd werden Michel Simul en Andrea Portatadino gescheiden door acht tienden van een seconde.

De wedstrijd werd dus door externe omstandigheden bepaald en de Belgische clan trok aan het kortste eind: op 90 minuten van het eind kostte een kapotte aandrijfas de rijders van Colson Racing vier ronden. Hun ambitie was van dan af beperkt tot het behalen van de finish, om zo toch nog belangrijke punten te scoren. Zo kregen de Italianen Luca Magnoni en Andrea Portadino (Pierre Piron nam nooit het stuur) de rode loper uitgerold. Ze hielden met gemak hun landgenoten Guazzini-Giagnacovo-De Lorenzi (GDL) op afstand. Deze laatsten zagen zelfs nog de tweede stek aan hun neus voorbij gaan, als ze op enkele honderden meter van het eind met pech moesten opgeven. Hetzelfde lot overkwam Da Palma-Jacques Rizzo-Close (Race in Lux), die in de laatste ronde aan de pifpaf tot stilstand kwamen. Zo grepen ze naast de zege in de benzinecategorie en een mooie zevende plaats algemeen.

betrophy_-_brcc_spa_races_-_02

De openingsmanche van de Be Trophy 2012 kreeg dus een Italiaanse zege en Luca Magnoni en Andrea Portadino hoopten zo hun landgenoten op het EK voetbal te inspireren. De Be Cox van Kronos Racing, bestuurd door vader en zoon Mondron, ging als tweede over de streep, maar omdat ze buiten het klassement rijden, ging het tweede podiumtrapje naar Alexandre Viron-Laurent Richard-Emmanuel Orgeval-Gautier Engisch (Delahaye-Rétrodor): “Een goed resultaat met zicht op het kampioenschap”, stelt eerstgenoemde. “We hadden een klein verlies aan power, want de motor liep een beetje warm. We verkozen dus voor een gestaag tempo… in de hoop dat het zou beginnen regenen, want dan is Emmanuel niet te houden. De piste bleef echter droog tot het eind, maar we hebben niet echt het recht om te klagen over ons resultaat…”

De derde plaats ging naar Arnaud Quedé-Patrick Abrams (AC Motorsport 1), die vanaf de start al voorin te vinden waren. Ze gingen pechvogels Guazzini-Giagnacovo-De Lorenzi (GDL) en Simul-Systermans-Bollen (Colson Racing) vooraf. Vervolgens krijgen we de winnaars in Be Twins, Mezquita-Hermans-Krueger (Team Mezquita) en de winnaars bij de benzineklasse Dockerill-Dockerill-Stéveny (Chad Racing).

Na deze op alle gebieden geslaagde seizoensstart bereidt de karavaan van de Be Trophy zich nu voor op dé afspraak van het seizoen, de 3000 km. die begin juli op het programma staat.

be_trophy_-_winner_-_magnoni-portatadino

Uitslag:
1. Magnoni-Portatadino-Piron (Italien) 110 ronden ; Mondron-Mondron-Mondron (Kronos Racing) à 2’21’’401, buiten klassement ;
2. Viron-Richard-Engisch-Orgeval (Delahaye RT/Rétrodor) op 1 ronde ;
3. Quédé-Abrams (AC Motorsport 1) op 2 ronden ;
4. Guazzini-Giagnacovo-De Lorenzi (GDL) op 3 ronden ;
5. Simul-Systermans-Bollen (Colson Racing) ;
6. Mezquita-Hermans-Krueger (Team Mezquita) op 4 ronden, 1ste Be Twins ;
7. Eeckhout-Stefano-Henry (AC Motorsport 4) ;
8. Dockerill-Dockerill-Stéveny (Chad Racing) 1ste benzine ;
9. Nava-Debrus-Debrus-Charlier (Acome Racing-Côté Passion) ;
10. Da Palma-Jacques-Rizzo-Close (Race in Lux) op 6 ronden

Kampioenschap:
1. Italien - 70; 2. Delahaye RT/Retrodor - 66; 3. AC Motorsport 1 - 64; 4. GDL - 63 ; 5. Colson Racing - 62 ; 6. Team Mezquita - 61 ; 7. AC Motorsport 4 - 60 ; 8. Chad Racing - 59 ; 9. Acome Racing-Côté Passion - 58 ; 10. Race in Lux – 57;
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet