Belcar

BRCC: Roger Grouwels en Christopher Haase winnen de Short Races op Spa-Francorchamps

brcc_-_brcc_spa_races_-_short_race_1_-_bmw_z4_grouwels-dubois

De eerste Short Race van dertig minuten, vanmiddag onder een dik wolkendek verreden, werd gewonnen door de BMW Z4 GT3 van Roger Grouwels. De Nederlander van het RaceArt team sloeg al snel een kloof van de twee seconden, die hij daarna vakkundig controleerde. Hij eraakte nooit echt in de problemen.

Tekst en foto's: PR

Voor de ereplaatsen werd er echter een mooie strijd geleverd, in de eerste plaats tussen Frank Thiers en Michael Schmetz. De man met de Aston Martin vond uiteindelijk een gaatje, maar net op het moment dat hij tot op anderhalve seconde van de leider was teruggekomen moest de grote pechvogel van het seizoensbegin in de laatste ronde met aandrijfasproblemen de strijd staken. Zo ging de Ferrari 430 van de Scuderia Monza met de tweede plaats eer vandoor.
De voorzichtig gestarte Yves Weerts maakte van hetzelfde voorval gebruik om zijn Audi R8 LMS WRT by Delahaye naar het derde podiumtrapje te rijden. Damien Coens (Prospeed Porsche) lag in de aanvangsfase nog voor hem, maar na een klein foutje moest hij zich uiteindelijk tevreden stellen met de vierde plaats. De Brusselaar bleek wel de beste in de ‘Porsche Cup’, voor teammaat Didier Grandjean, die Edouard Mondron (Scuderia Caira) in de slotkilometers te grazen nam.

Iain Dockerill werd op twee ronden van het eind door zijn machine in de steek gelaten (aandrijfas), waardoor zijn zoon Christopher met de tweede Kia Proceed van Chad Racing naar de zege bij de Silhouettes reed. Hij bleef voor de Ginetta van Jean-Pierre Lequeux, laureaat in GT Light. Ook Pierre-Yves Rosoux was één van de slachtoffers van een bewogen slotfase (zijn Seat Leon had problemen met de benzinetoevoer), waardoor de zege in Toerisme Pro Evo naar de BMW ging van Frédéric Schmit.

Een lekke band, opgelopen na een aanrijding, ontnam Mathieu Cheruy de zege in Toerisme Pro, waar de grootste beker uiteindelijk werd gewonnen door Wim de Grafe in de Seat SuperCopa van het Spork Racing.

brcc_-_brcc_spa_races_-_short_race_2_-_audi_r8_lms_-_weerts-haase

Tweede Short Race
Met een omgekeerde Top-8 werd een half uur later de tweede manche op gang getrokken. Lang kon Jean-Pierre Lequeux niet van zijn eerste “pole” genieten, want Stéphane Lémeret profiteerde van de afwezigheid van de tweede Kia van Christopher Dockerill (probleem met de bevestiging van zijn stoel) om de leiding over te nemen. Hij hield quasi een hele ronde stand tegen de Audi R8 LMS, die deze keer werd bestuurd door Christopher Haase. Deze laatste ging in Blanchimont buitenom en spurtte nadien naar een gemakkelijke zege. De Duitser zette uiteraard ook de snelste raceronde neer (2.22.4) en haalde het uiteindelijk met 51 seconden voorsprong op de Porsche van Fred Bouvy. Die verstevigde zijn leiderschap in het Short Races-kampioenschap,ook omdat Hans Thiers in de zevende ronde een veertigtal tellen verloor en naar de vijfde plaats terugviel, achter de Z4 van Pieter Dubois en de Porsche van Stéphane Lémeret.

De Aston Martin van Michael Schmetz was vertrokken vanuit de pitlane en geraakte deze keer maar tot halverwege, voor hij met een sputterende motor tot stilstand kwam.

De klassezeges gingen naar de Ginetta van Jean-Pierre Lequeux (GT Light), de Audi A3 Silhouette van Pascal Nelissen Grade (Silhouette Pro Evo), de BMW van Jean-Pierre Baudart (Silhouette Pro), de BMW van Stéphane Bailly (Toerisme Pro Evo), de Seat van Roberto Nale (Toerisme Pro) en de Clio van Xavier Stevens (Toerisme Challenge).

brcc_-_brrc_spa_races_-_podium_short_race_2_-_bouvy-haase-dubois

Short Race 1:
1. Grouwels (Ned/BMW Z4 GT3) 13 ronden in 32.26.498;
2. F. Thiers (Ferrari 430 GT3) op 17.421 (1ste GTP);
3. Weerts (Audi R8 LMS) op 29.221;
4. Coens (Porsche 996 GT3 RS) op 34.664;
5. Grandjean (Porsche 911) op 44.076;
6. Mondron (Porsche 997) op 44.930;
7. Ch. Dockerill (GB/Kia Proceed Silhouette) op 2.12.341 (1ste Silhouette Pro Evo);
8. Lequeux (Ginetta G50) op 2.21.964 (1ste GT Light);
9. Radet (BMW Solution F) op 2.25.017 (1ste Silhouette Pro);
10. Demay (Aston Martin GT4) op 1 r.;
12. Schmit (BMW M3) op 1 r. (1ste Toerisme Pro Evo);
14. De Graef (Seat Super Copa) op 1 r. (1ste Toerisme Pro);
17. Stevens (Renault Clio) op 1 r. (1ste Toerisme Challenge)

Short Race 2:
1. Haase (Dui/Audi R8 LMS), 13 ronden in 31.47.790;
2. Bouvy (Porsche 996 GT3 RS) op 51.450 (1ste GTP);
3. Dubois (P-B/BMW ZA) op 55.611;
4. Lémeret (Porsche 997) op 1.32.038;
5. H. Thiers (Ferrari 430) op 1.44.814;
6. Muller (Porsche 911 GT3) op 1.55.910;
7. Lequeux (Ginetta G50) op 1 r. (1ste GTL);
8. Nelissen Grade (Audi A3 Solution F) op 1 r. (1ste Silhouette Pro Evo);
9. Demay (Aston Martin GT4) op 1 r.;
10. S. Bailly (BMW M3) op 1 r. (1ste Toerisme Pro Evo);
12. Nale (Seat Copa Leon) op 1 r. (1ste Toerisme Pro);
16. Stevens (Renault Clio) op 2 r. (1ste Toerisme Challenge)

Kampioenschap van 4 Short Races:
1. Bouvy 178 ; 2. Hans & Frank Thiers 163; 3. Franck Radet 141; 4. Pascal Nelissen Grade 133; 5. Roberto Nale & Pascal Courrier 132; 6. Mondron & Lémeret
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet