IndyCar

Indycar: Pole voor Tagliani in Texas. Bezorgdheid over Texas-oval bij Indycar-coureurs

Na de fatale crash van Dan Wheldon in Las Vegas eind 2011 heerst er bij de Indycar-coureurs nog steeds bezorgdheid over de configuratie van 1.5 ovals met een hoge banking. Vanavond wordt er voor de 24e maal met de Indycars op de
Texas Motor Speedway gereden. De Indycar-coureurs voelen zich allesbehalve op hun gemak.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Indycar/LAT USA

2012_welcome_to_texas
Dit jaar voor de laatste keer? Diep in hun hart hopen vele coureurs waarschijnlijk van
wel.

Pole voor Alex Tagliani maar bezorgdheid heerst nog steeds
Vorige week in Detroit kwamen vrijwel alle Indycar-coureurs bijeen met betrekking tot de wedstrijd dit weekend op de Texas Motor Speedway. Daarbij werd de Indycar-organisatie geadviseerd om de downforce te verminderen waardoor de auto’s wat lastiger te besturen zijn. De hoek van de achtervleugel heeft men 5 tot 10% naar beneden gebracht waardoor de neerwaartse druk met ongeveer 10% verminderd wordt.

Scott Dixon: “De auto is daardoor wat moeilijker te besturen. En dit is precies wat wij hier wilden zien. Niemand wil “Pack Racing” hier ofwel het dichtbij elkaar rijden in groepjes.”Justin Wilson: “Pack Racing is niet echt racen en rijden. Het is alleen maar sturen.”

Dat er nog steeds bezorgdheid heerst, blijkt uit de woorden van Ryan Briscoe: “Het is één van de banen waar je naar uit kijkt. Maar je bent blij als je er weg bent. Het is een snelle steile banking met adembenemende races. Dat wel!”

Ondanks de aërodynamische veranderingen voor de Texas Motor Speedway voelt Marco Andretti zich nog steeds niet op zijn gemak. “ Marco Andretti: “Ik denk dat iedereen zich hier een beetje benepen voelt!”

2012_texas_training_tagliani
Alex Tagliani tijdens de trainingen. Hopelijk is er geen "Pack Racing" op de TMS
meer.

Laatste race in Texas?
Hopelijk kunnen de Indycar-coureurs de Texas Motor Speedway zonder kleerscheuren verlaten. Het is mogelijk de allerlaatste wedstrijd op deze baan. In 2013 wordt er met de Indycars voor de eerste maal op het gloednieuwe stratencircuit van Texas gereden. Voor circuitbaas Eddie Gossage is dit concurrentie op zijn marktterrein. Anderzijds heeft Gossage geen veranderingen aan de veiligheidshekken aangebracht. “Niemand in Indycar is met een beter alternatief gekomen” verweert Gossage zich in de media.

De Texas Motor Speedway staat bekend om zijn spectaculaire wedstrijden maar ook om de levensbedreigende crashes van Kenny Brack(2003) en Davey Hamilton(2001). Beide coureurs moesten maandenlang revalideren.

Sinds de Indy 500 heeft het team Bryan Herta de Lotus-motoren ingeruild voor een Honda-krachtbron. Het leverde Tagliani direct zijn eerste pole dit seizoen op. Rubens Barrichello kwalificeerde zich als veertiende.

Uitslag kwalificatie
1. Alex Tagliani Dallara DW12 Honda 215.691 mph
2. Dario Franchitti Dallara DW12-Honda 215.646 mph
3. Graham Rahal Dallara DW12-Honda 215.554 mph
4. Scott Dixon Dallara DW12-Honda 215.331 mph
5. Will Power Dallara DW12-Chevy 215.116 mph
6. James Hinchcliffe Dallara DW12-Chevy 214.920 mph
7. Tony Kanaan Dallara DW12-Chevy 214.701 mph
8. Mike Conway Dallar DW12-Honda 214.458 mph
9. Marco Andretti Dallara DW12-Chevy 214.424 mph
10. Takuma Sato Dallara DW12-Honda 214.196 mph

2012_tagliani_pole
Eerste pole voor Alex Tagliani dit seizoen met het team van Bryan Herta.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet