Diversen

Div: Gevaarlijke Wake Up Call Cadillac? Europese racerij oninteressant?

In de VS is Cadillac weer helemaal terug in de racerij. Het merk zet twee fabrieksauto’s in de Pirelli World Challenge Series, een competitieve raceklasse met een uitgebalanceerd reglement voor Toerwagens en GT’s. In de VS rijden ze meestal in het voorprogramma van Indycar. Afgelopen weekend won het merk tijdens de Detroit GP met Johnny O’Connell.


Tekst Willem J. Staat
Foto’s GM Cadillac

2012ctsvdetroit19
GM wil met Cadillac haar activiteiten in 2013 uitbreiden.

Gevaarlijke Wake Up Call Cadillac? Europese racerij oninteressant?
In 2009 was Cadillac betrokken bij het GM faillissement en het merk moest toen voor twee jaar haar race-activiteiten staken. In 2011 maakte het merk met de fraaie CTS- V Coupé een uitstekende comeback op de Amerikaanse circuits in de Pirelli World Challenge Series ofwel de SCCA World Challenge. Volgens het wedstrijdreglement moet de auto overeenkomen met het standaardproduct en volgens Cadillac komt ongeveer 80% van de gebruikte materialen hiermee overeen. Daarom gaat men bij Cadillac graag de concurrentie aan met Porsche, Nissan, Volvo, KIA etc.

Het succesvolle optreden van het merk in de racerij heeft inmiddels tot enkele uitspraken geleid van GM President Mark Reuss. Die verklaarde naar aanleiding van het succes in Detroit dat men in de toekomst haar race-activiteiten naar Europa wilde uitbreiden. En daarbij doelde hij absoluut niet op West maar op Oost Europa!! Bij Cadillac worden de mogelijkheden op dit moment onderzocht om daar aan diverse kampioenschappen in het voormalige Oostblok te kunnen deelnemen!!!

Concreet betekent dit dat de Europese markt voor een buitenlandse fabrikant vanwege de huidige Europerikelen totaal oninteressant is. Ten tweede dat men hier in Europa over onvoldoende platform beschikt om met een relatief standaardproduct competitief te racen. DTM en Superstars lijken voor Cadillac niets te kunnen bieden. Op WTCC geënte nationale reglementen lijken globaal weinig overlevingskans te hebben. Dat GM President Mark Reuss met zijn uitspraak op deelname aan Oost Europese kampioenschappen hint moet voor vele ASN’s(Nationale Autosportbonden) een behoorlijke Wake Up Call zijn. De huidige Eurocrisis en gebrek aan visie zou er toe kunnen leiden dat de nationale autosport in de diverse Europese landen tot een dramatisch niveau degradeert waarbij het voormalige Oostblok voor vele fabrikanten en importeurs als grote winnaar uit de bus komt. Een gevaarlijke ontwikkeling voor de Europese racerij!?

2012ctsvdetroit20
Zorgt een gebrek aan platform en de Eurocrises ervoor dat fabrikanten de
West Europese racerij de rug toekeren?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet