Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Analyse - spectaculaire race in Oostenrijk met alledrie de merken op podium

120603_dtm_start
Start van de race met Mortara en Paffett naast elkaar

Na de sterke prestatie van Edoardo Mortara in de kwalificatie van zaterdag, waarin hij de eerste pole-position uit zijn DTM-loopbaan behaalden, hadden toch aardig wat mensen op de Red Bull Ring twijfels over de vraag of de Italiaan mentaal wel sterk genoeg zou zijn om zijn goede uitgangspositie ook daadwerkelijk om te zetten in een goed raceresultaat. Daarbij kwam ook nog het feit dat de Audi dit jaar, als enige van de drie nieuwe DTM-auto’s, nog geen race had gewonnen en in de drie tot nu toe verreden wedstrijden op een race-afstand tempo tekort kwam ten opzichte van de concurrentie. Welnu, Mortara kan het, en de Audi kan het ook. Zoveel werd duidelijk tijdens de vierde DTM-race van het seizoen, zeker een van de beste DTM-wedstrijden die we in lange tijd hebben gezien. Nu hebben alle merken dit seizoen een overwinning behaald, en opnieuw stonden alle merken op het podium. Na 47 ronden of 203,322 kilometer (de langste race in de DTM-geschiedenis tot nu toe) kwamen de eerste vier rijders binnen 2,77 seconden over de eindstreep!


Tekst: René de Boer
Foto's: ITR e.V./Jürgen Tap


120603_dtm_race_mortara
Edoardo Mortara bezorgde Audi de eerste overwinning van het jaar

"Teveel grip"
Bij het uitdoven van de lichten kwam Mortara niet optimaal weg. “De baan had teveel grip, ik kwam nauwelijks van m’n plek”, zou hij na afloop vertellen. Daardoor reed Paffett even aan kop, maar via de buitenkant van de eerste bocht nam Mortara alsnog de kop over, gevolgd door Paffett, Tomczyk en Ekström. Verderop in het veld was het gelijk al in de eerste ronde raak.....



..... Werner, Tambay, Vietoris en Priaulx raakten allen betrokken bij aanrijdingen, die voor allevier het voortijdig einde van de baan betekende. Omdat met name de auto van Vietoris, na contact met Priaulx en een impact in de vangrails, op een gevaarlijke positie langs de baan stond, besloot de wedstrijdleiding de safety-car in te zetten. De neutralisatie duurde tot en met de vijfde ronde, daarna werd de race weer vrijgegeven.

120603_dtm_race_tomczyk_actie
Tomczyk behaalde zijn eerste podium als BMW-rijder

In ronde 19 was Paffett de eerste van de kopgroep die binnenkwam voor zijn eerste verplichte pitstop. Mortara en Ekström volgden twee ronden later. In ronde 28 stopte Paffett opnieuw, Mortara stopte in ronde 29 en Tomczyk in ronde 30. De Duitser kwam achter Mortara, maar net voor Paffett weer terug op de baan en wist zijn positie met verve te verdedigen. Zo bleef uiteindelijk ook de volgorde tot aan de finish....



...... Mortara won, voor Tomczyk, die als tweede zijn eerste podiumplaats van het seizoen behaalde. Paffett kwam als derde over de eindstreep, waarmee hij zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap wist uit te bouwen, temeer omdat Spengler na een aanrijding met Albuquerque uitviel en daarmee niet scoorde.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet