WTCC

WTCC: BMW-coureur Tom Coronel ook tijdens FIA WTCC-races in Portugal op podium


coronel_prt_47

Het zevende FIA WTCC raceweekend vond plaats op het relatief nieuwe Autodromo Internacional do Algarve in Portugal. Een glooiende racepiste met een lengte van 4,654 km. Voor Tom Coronel verliepen de kwalificaties boven verwachting met een vijfde en een zesde plaats. Voor de 40-jarige coureur uit Huizen in zijn ROAL Motorsport BMW 320 TC leek een vijfde plaats in de eerste race lang haalbaar. Tot Alain Menu in de zesde ronde met zijn ‘Michel Vaillant’ Chevrolet Cruze de Nederlander passeerde. Vervolgens was het voor Tom uitrijden en de zesde plek veiligstellen. Na afloop vertelde hij dat het leek alsof er een parachute achter zijn auto hing. Onderzoek van de ROAL Motorsport en BMW technici leerde dat er sprake was van een onwillige sensor. Voor de start van de tweede race verhielpen zij het mankement en dat verklaarde de superstart van onze landgenoot. Hij zette zijn zesde startplek om in een tweede positie. Om te voorkomen dat anderen snel dichterbij zouden komen, liet Tom de snellere SEAT-coureur Oriola voorgaan om nadien samen verder te gaan. Met zijn derde plek behoudt de Nederlander zijn vierde positie in de tussenstand van het WK voor Toerwagens.

Tekst en foto's: PR

coronel_prt_73

Tom Coronel verklaarde na afloop: “Het was niet makkelijk. Je rijdt toch met veertig kilo extra gewicht en probeert overal het maximale uit te halen. Door het gewicht breekt de auto sneller uit en daarmee is het moeilijk de tijden de optimaliseren. Rond de zevende, achtste plaats leek het best haalbare. In de slipstream van anderen lukte het om in de geklokte training een vijfde plaats voor de eerste race te pakken. Heel eerlijk, onverwacht! In de race leek het wel over een parachute achter mijn auto hing. Ik miste snelheid, maar kon het niet goed verklaren. Toen Alain Menu met die Vaillant Chevrolet achter mij reed, was hij er ook zo voorbij. Aanpikken lukte niet. Ik miste snelheid. Best haalbare was die zesde plaats. Tussen de races door vonden de technici van ROAL Motorsport en BMW dat een sensor voor de problemen zorgde. Een probleem dat zij konden oplossen en daarmee had ik in de tweede race een totaal andere auto. Bij de start bleef Weber staan, daar moest ik omheen en daarna lag ik gelijk derde en later zelfs tweede. Een superstart dus! Ik had een mooi gevecht met Oriola in de SEAT. Hij was sneller en in mijn strijd om hem voor te blijven verloren wij alle twee. Dus liet ik hem weer voor gaan om samen bij de rest vandaan te rijden. Weer een derde plaats en door het uitvallen van Tarquini in de tweede race sta ik ook nog steeds vierde in het kampioenschap. Ik heb het al vaker gezegd, dit is echt het maximaal haalbare achter de drie auto’s van het Chevrolet fabrieksteam.”



Uitslag Race 1:
1.Yvan Muller (Chevrolet Cruze 1.6 T) 11 ronden in 21:20.620;
2. Gabriele Taruini (SEAT Leon WTCC) op 0.336;
3. Rob Huff (Chevrolet Cruze 1.6 T) op 0.951;
4. Norbert Michelisz (BMW 320 TC) op 6.699;
5. Alain Menu (Chevrolet Cruze 1.6 T) op 13.669
6. Tom Coronel (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) op 17.053.

Uitslag Race 2:
1. Alain Menu (Michel Vaillant Chevrolet Cruze 1.6 T) 11 ronden;
2. Pepe Oriola (SEAT Leon WTCC) op 3.200;

tom__beker

3. Tom Coronel (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) op 5.160;
4. Rob Huff (Chevrolet Cruze 1.6) op 6.961,
5. Yvan Muller (Chevrolet Cruze) 8.280
6. Alberto Cerqui (ROAL Motorsport 320 TC) op 8.626

Stand na 14 races:
1. Yvan Muller 245 punten;
2. Robert Huff 227;
3. Alain Menu 208;
4. Tom Coronel 142
5. Gabriele Tarquini 134.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet