DNRT

DNRT: Mazda MaX5 Cup 2012 zet Zandvoort in vuur en vlam tijdens ijzige Pinksterraces

480_sliphorst_7747

Op een koud en mistig Circuit Park Zandvoort heeft de Ribank Mazda MaX5 Cup afgelopen Pinksterdagen gezorgd voor wat warmte onder de soms kleumende toeschouwers. Daar waar heel Nederland genoot van een zonnige en warme dag zorgde een hardnekkige zeemist voor bijna winterse omstandigheden. De rijders van de Ribank Mazda MaX5 Cup maakten er echter in beide races een dusdanig spektakel van, dat de toeschouwers op de hoofdtribune letterlijk op de banken stonden. Ze zagen kampioensleider Eric Sliphorst (Racing4Fun) tweemaal zegevieren, die daarmee zijn leidende positie in het klassement verder versterkte.

480_strijd_6766

Tekst: PR
Foto's: Klaas Norg, Co van der Gragt en Bart Buijs

De Ribank Mazda MaX5 Cup was ook dit seizoen weer eenmalig te gast bij het Dutch Power Pack, deze keer tijdens de Pinksterraces. Het programma omvatte onder meer een race op zaterdag en één op maandag.

Tijdens de kwalificatietraining in de vroege zaterdagochtend reed Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1) voor de tweede keer dit seizoen naar de pole, met op slechts 0.131 seconden daarachter Sliphorst en de Britse teamgenoot van Schilders, Chris Woodger (IL Motorsport Racing 3) in derde positie.

480_sheila_actie_7552

Gastrijdster Sheila Verschuur, in de auto van Enjoy Racing, zette haar rode MaX5 op een verdienstelijke 9e plek op de grid.

480_schilders_op_kop_6238

Aan kop van de zaterdagrace ontspon zich andermaal het gevecht tussen de drie snelste auto’s van dit moment, die van Sliphorst, Schilders en Bart Wubben (B-Racing). De drie coureurs geven elkaar niets toe maar blijven sportief racen en laten elkaar heel op de baan. Dat resulteerde in het ultiem kleine verschil van slechts 0.021 seconden op de streep in het voordeel van Sliphorst, die de minieme winst wegsleepte voor de ogen van Schilders, met in hun kielzog Wubben op iets meer dan 6 seconden van de winnaar. Verschuur wist haar auto 3 plaatsen naar voren te wurmen en finishte als 6e, een goede prestatie in een voor haar vreemde auto. Miranda van Middendorp, één van de andere vrouwelijke coureurs, deed het niet veel minder met de 8e plaats in haar eerste race dit seizoen.

480_grind_bak_149

Voor een zestal coureurs liep de race echter uit op een grote deceptie. Zij werden na afloop gediskwalificeerd, omdat bij de weging bleek dat hun auto’s te licht waren. Lukas van Schagen (Loekalive) en Yardy Hoogwerf (Hoogwerf Motorsport) werden daarbij het hardst getroffen, zij werden van hun respectievelijk 6e en 8e plek teruggezet naar de laatste plaatsen op de grid voor de tweede race op maandag. Voor Hoogwerf was dat de tweede keer dit raceweekend, omdat hij zich zaterdagochtend niet kon kwalificeren en daardoor al achteraan was gestart.

480_pittige_strijd_178

Het op 2e Pinksterdag kleumende publiek in Zandvoort kreeg echter door deze bijzondere startopstelling een werkelijk prachtige en bovendien faire race voorgeschoteld, die voor veel opwinding bij zowel de rijders, de circuitspeaker als de toeschouwers zorgde. De strijd om de eerste plaats ging rondenlang weer tussen Sliphorst, die zijn eerste positie vanaf de start met erg veel moeite wist vast te houden, Schilders, die hem bumperklevend volgde en Wubben , die als lachende derde een paar ronden voor het eind gebruik kon maken van een klein foutje bij Schilders. Daardoor schoof Wubben door naar de tweede positie en stond deze niet meer af.

Hoogwerf ontpopte zich als de meest spectaculaire inhaler van het raceweekend: andermaal startend achteraan op de grid reed hij zijn auto naar de 5e plek op de streep. Een fantastische prestatie, die hem de titel ‘Driver of the Day’ opleverde.

Sheila Verschuur boekte een prima prestatie met de 7e finishplek in zeker niet de snelste auto van het veld. Bij Team Autovisie reed Peter Hilhorst dit weekend voor het eerst, na hersteld te zijn van een vervelende blessure. Hij moest duidelijk nog aan de auto en de race-omstandigheden wennen, maar verbeterde vanaf de kwalificatie in elke race zijn rondetijden met ongeveer een seconde, wat uiteindelijk resulteerde in de 23e plaats in de uitslag.
Allersnelste ronde van het hele raceweekend werd neergezet door Chris Woodger (GB) in de 2e race met een tijd van 2:08.633.

In de tussenstand van het kampioenschap gaat Sliphorst nog steeds aan de leiding met 211 punten, gevolgd door Schilders met 197 en David Koh (Tenuki Racing) met 166 punten. Wubben staat nu op de 4e plaats met 163 punten, dan volgt er een groot gaat naar nummer 5, Carlo Izelaar (Izelaar Autosport) met 132 punten.

De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 9 evenementen met daarin totaal 16 races, verdeeld over drie verschillende circuits. Het resterende programma ziet er als volgt uit:

• Zaterdag 9 juni Zandvoort race 7 + 8
• Dinsdag 10 juli Zolder (B) race 9 + 10
• Vrijdag 17 augustus Zandvoort race 11 + 12
• Vrijdag 7 september Zandvoort race 13 + 14
• Zondag 14 oktober Zandvoort race 15 + 16

480_sliphorst_7564

Op zondag 1 juli is op Circuit Park Zandvoort de jaarlijkse Sponsordag van alle raceklassen uit het DNRT. Dat betekent dat liefhebbers van de autosport mee kunnen rijden met alle soorten raceauto’s, waaronder dus ook de Ribank Mazda MaX5 Cup.

In Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt. Voor ca. € 15.000,- kan men het hele seizoen racen, inclusief de aanschaf en ombouw van de auto.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet