BPO

Persbericht: Rob Severs doet hele goede zaken voor het Burando Production Open

480_severs_bpo_pinkster

Met een overwinning en twee tweede plaatsen op het circuit van Zandvoort heeft Rob Severs zijn leiding in het nieuwe Productie Toerwagenkampioenschap BPO knap geconsolideerd. De voorsprong van de Woerdense BMW-dealer op de nummer twee is zelfs aanzienlijk toegenomen.

Het Burando Production Open is toch een wat gecompliceerd kampioenschap. Voor de coureurs en voor de buitenstaanders. Er bestaan drie categorieën, alle gebaseerd op maximale rondetijden op het 4,3 km lange duinencircuit. Rob Severs rijdt in de klasse boven de 2 minuut 05 en dat werkt zo: zolang je maar niet sneller rijdt dan die streeftijd is er niets aan de hand. Rijd je een rondje sneller dan zit je in de problemen en doe je dat nog een keer dan word je zwaar bestraft. In theorie zou je dus met een personenauto met 1000 pk in die klasse kunnen racen, zolang je je maar aan die tijd houdt.

Voor Rob Severs is het wel stevig trappen met zijn diesel gestookte BMW 320d Coupé om aan die tijd te komen. “Een seconde eronder gaat nog wel maar veel meer zit er niet in”, zo legt hij uit. Zijn grote tegenstander tijdens de Pinksterraces was Jochen Pethke, die met een Volvo 850 rijdt. Niet zomaar een willekeurige Volvo maar dezelfde auto die jaren geleden nog races van het professionele Brits Toerwagenkampioenschap won. ‘Dat is een auto met bakken pk’s aan boord. Eigenlijk is daar niet tegen te racen. Als ik me er met veel stuurmanskunst voorbij heb weten te worstelen dan komt hij me even later op het rechte eind voorbij suizen alsof ik stil sta en kan ik weer opnieuw beginnen. Zou dat de opzet van dit kampioenschap zijn? Maar ik kan het goed met hem vinden en als de regels dit toelaten dan zij het zo”, sprak Rob Severs berustend, uitsluitend gefocust op zijn eerste autosportkampioenschap.

In dat licht bezien was de prestatie van de Woerdense BMW-dealer op zaterdag des te geweldiger, want hij moest helemaal achteraan starten en won toch de klasse. Inderdaad, voor Jochen Pethke. “Ik moest achteraan starten omdat ik in de kwalificatietraining tweemaal onder die bewuste twee minuut vijf had gereden. Ik heb een klokje aan boord dat me een paar honderd meter voor de finishlijn voorspelt wat mijn rondetijd gaat worden. Maar er zitten teveel afwijkingen in. Ik moet maar uitzien naar een beter exemplaar. Aan de andere kant, starten als achttiende en als vijfde algemeen en eerste in je klasse finishen heeft ook wel iets. Ik heb me prima vermaakt, ondanks dat ik nog een keer bijna van de baan ben gevlogen. Dat was even een link moment”, vertelde de lijstaanvoerder, die nu anderhalve maand moet wachten tot de volgende krachtmeting.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet