Algemeen

Dragracing: Main Event opent FIA en UEM EK

mev_kop_makela

Komend weekend gaat op Santa Pod Raceway met de Main Event het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing van start. In lang niet alle klassen verdedigen de kampioenen hun vorig jaar veroverde titels, waardoor een open strijd met veel kanshebbers tegemoet kan worden gezien. Bij de auto’s is Nederland weer sterk vertegenwoordigd in de klasse Pro Modified en heeft daar met Marc Meihuizen en Robert Joosten zelfs twee serieuze kanshebbers op een overwinning. David Vegter kan voor een verrassing zorgen. Maar ook bij de motoren liggen er kansen voor Nederlandse rijders. In het bijprogramma van de Main Event komen de Sportsman klassen uitgebreid aan bod, met daarin een verrassend groot aantal Nederlandse deelnemers.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Om van een valse start te spreken gaat wat ver, maar feit is dat bij de aftrap van het FIA en UEM Europees Kampioenschap in Engeland niet in alle klassen het sterkst denkbare veld aan de start staan. Het overgrote deel van de Scandinavische Top Methanol Funny Car, Pro Modified en Pro Stock piloten heeft ervoor gekozen om hun Europese campagne twee weken later op het Zweedse Tierp Arena te beginnen. De officiële lezing is dat de mindere economische situatie en ‘wat onvrede in het Scandinavische kamp over de baan van Santa Pod’ de oorzaken van het wegblijven zijn. Geld zal ongetwijfeld meespelen maar in de wandelgangen is bekend dat met name de Zweedse rijders een daad wilden stellen. Al meerdere jaren wordt er geklaagd over de slechter wordende baan van Santa Pod, zowel in het startgedeelte (minder grip) als bij de finish (oneffenheden). Dieptepunt was de European Finals van vorig jaar waar bijna alle klassen op de startlijn grote problemen kenden. Met Tierp Arena als voorbeeld eisten de teams maatregelen en ondanks diverse toezeggingen is er deze winter opnieuw niets aan het baanoppervlak gedaan. De belofte dat het startgedeelte nu goed zou zijn, was voor de meeste Zweedse teams uit eerdergenoemde drie klassen (die ook het meeste last hebben van de baanproblemen) niet voldoende om alsnog naar Engeland af te reizen.

mev_tf_poutiainen
Risto Poutiainen

Finse favorieten
Geen afzeggingen door een ‘baanboycot’ in de koningsklasse Top Fuel. Toch is niet iedereen erbij. Regerend kampioen Urs Erbacher verdedigt dit jaar vanwege budgettaire problemen zijn titel niet en komt alleen in augustus twee keer aan de start. Een zeker voor Nederland belangrijke afwezige is Lex Joon, die er nu definitief voor gekozen heeft zijn pijlen op Amerika te richten en het FIA EK, in ieder geval voorlopig, vaarwel heeft gezegd. Favorieten voor de overwinning in Engeland en titelkandidaten zijn daarmee Risto Poutiainen, zijn Finse landgenote Anita Mäkelä (kopfoto) en wellicht routinier Micke Kågered. Chris Andrews heeft de Lucas sponsoring overgenomen van de gestopte Andy Carter en met zijn ex-Morgan Lucas Top Fueler heeft de Engelsman in principe één van de snelste auto’s in handen. Getest is er echter nog niet en dus zal het wellicht even duren voordat zijn F&A Racing de juiste set-up gevonden heeft.

mev_tf_udtian
Paul Ingar Udtian (foto team)

Debutanten zijn er in de vorm van Duncan Micallef, de eerste Top Fuel-piloot uit Malta, die met Pasen bij zijn licentieruns al een uitstekende indruk achterliet. Naast de Deense teameigenaar Stig Neergaard maakt de Noorse ex-Top Methanol Dragster-piloot Paul Ingar Udtian tijdens de Main Event zijn eerste meters in een Top Fueler. Wel op de inschrijflijst maar helaas toch niet aanwezig is Janne Ahonen. De Finse skispringlegende heeft de zaken dit jaar in eigen hand genomen en met de aanschaf van de ex-Brandon Bernstein Top Fueler groots aangepakt. Met zijn eigen Ahonen Racing Team wil de Fin een aanval doen op de titel. Alles in het team is echter nieuw en dus heeft men er na de eerste testruns in Finland voor gekozen het debuut uit te stellen tot Tierp.

mev_tmd_habermann
Timo Habermann

Nieuwe kampioen
Ook in de Top Methanol Dragster klasse een kampioen die zijn titel niet verdedigt. De Noor Fred Hanssen heeft het te druk met zijn bedrijf en slaat een jaar over. Dave Wilson daarentegen kondigde vorig jaar zijn afscheid aan, maar is er in ieder geval in de eerste wedstrijden gewoon bij. Favorieten zijn de jonge broers Timo en Dennis Habermann. Met Monty Bugeja en Christopher Polidano is Malta ook in deze klasse goed vertegenwoordigd. Polidano kocht eind vorig jaar de auto van Derek Flynn en heeft zowel in eigen land als op Santa Pod al snelle tijden op de klokken gezet.

mev_tmfc_bellio
Danny Bellio

Belgische zege?
Met het in Engeland ontbreken van mannen als regerend kampioen Ulf Leanders, zijn Zweedse landgenoot Leif Andreasson, de Noor Arvid Grødem en de Fin Jarmo Kuutniemi (ontbreekt het gehele seizoen wegens ziekte) is de klasse Top Methanol Funny Car bij de eerste wedstrijd vier snelle mannen armer. De strijd zal in Engeland gaan tussen ‘de rapste Belg ter wereld’, Danny Bellio en de Engelse winnaar van de Euro Finals Rob Turner. Omdat het onwaarschijnlijk is dat dit tweetal naar de wedstrijd in het verre Finland afreist, behouden de andere rijders hun titelkansen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet