Persberichten

Persbericht: Dick Freebird en Cor Euser zitten er weer goed bij tijdens Pinksterraces

480_freebird_euser

Dutch GT-coureurs Dick Freebird en Cor Euser hebben de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort sterk afgesloten. Nadat beide rijders in hun individuele heats waren uitgevallen, reden ze in de hoofdrace samen naar plaats 3. "We hebben weer laten zien dat we er zijn’’, stelde Rosmalenaar Freebird tevreden na het binnenhalen van zijn eerste Dutch GT-podium dit seizoen.

Dick Freebird en Cor Euser hoopten tijdens de pinksterdagen te kunnen voortborduren op hun prestaties tijdens de Paasraces. Met een 2de plaats (Euser) en 4de stek (Freebird) nestelden zij zich tijdens de seizoensouverture immers uitstekend in de voorste gelederen.

Kwalificaties
Tijdens de pinksterkwalificaties op zaterdag kwam zowel Euser (5de) als Freebird (6de) echter niet verder dan een positie in de middenmoot. Routinier Euser had een duidelijke verklaring waarom deze officiële tijdtraining ‘een beetje stroef’ verliep. "Tijdens de kwalificatie gaat het om één supersnel rondje, dus moet je kunnen pieken. Dat is met onze Lotus Evora GT4 op dit moment lastig. Wij hebben een auto die een erg stabiele prestatie levert zonder echte uitschieters naar boven. Dat is jammer voor de kwalificatie, maar is aan de andere kant perfect voor de races. Dus daarin moeten we naar voren kunnen komen.’’ Freebird voegt daar aan toe: "Ik ben bovendien meer een racer. Dan kom ik het beste tot mijn recht’’’, aldus de Brabander.

Olietemperatuur
Tijdens de eerste individuele race over 25 minuten nam Euser plaats achter het stuur. "Ik had direct het tempo te pakken en had een leuk gevecht met titelverdediger Ricardo van der Ende. Ik kon goed bij hem komen, maar voor de Lotus iets te goed. De bolide kreeg te veel warmte van Ricardo’s wagen te verwerken, waardoor de olietemperatuur hard opliep. Gevolg was dat de Lotus-computer de krachtbron wilde beschermen en de motor automatisch op stationair zette. Dat betekende helaas een vroegtijdig einde van de wedstrijd.’’

Pit limiter
Ook Dick Freebird wist de finish van zijn individuele heat niet te bereiken. Dat was bijzonder jammer, want hij was op jacht naar het ereschavot. "Ik kende een prima begin. Ik startte vanaf P6, maar wist bij de eerste bocht mooi buitenom naar plek 4 door te stoten’’, analyseerde Freebird. "Ongeveer halfweg koers kwam ik in de buurt van de Camaro van Max Braams en lonkte een podiumplaats. Ik ging in rondje 7 bij het Scheivlak echter door het zand. Dat was even een momentje, waarbij ik de Lotus met moeite op de baan kon houden. Rijdend naar de volgende bocht heb ik waarschijnlijk de pit limiter geraakt, waardoor de auto afremt naar 60 kilometer per uur. Gevolg was dat een andere auto achterin knalde. Door de schade liep ik niet veel later een lekke band op en was het helaas einde wedstrijd’’, aldus Freebird.

480_freebird_race3

Podium in hoofdrace
De twee rappe Lotus-coureurs kregen op Tweede Pinksterdag echter een mooie kans op eerherstel. Tijdens de 50 minuten durende hoofdrace, inclusief verplichte pitstop en rijderwissel, kwamen ze dan ook goed voor de dag. "Ik had een redelijk goede start’’, vertelt Euser. "Ik kwam op P3 te liggen en had een heel leuk gevecht met Nicky Catsburg. Hij wilde me onder geen beding laten passeren, dus koos ik voor een andere tactiek. Ik liet me inhalen door de achter mij rijdende Phil Bastiaans. Ik gokte erop dat Nicky en Phil zo hard met elkaar zouden gaan knokken, dat ik hen als lachende derde zou kunnen passeren. Hetgeen exact geschiedde, waardoor ik de auto op plek 2 naar de pitstraat kon sturen voor de rijderwissel’’, aldus Euser. Tijdens de stop werkte echter de timer niet, waardoor het verblijf in de pits iets te lang duurde. "We hebben daar zo’n 3 à 4 seconden laten liggen. Daardoor verloor ik een plekje en kwam ik als 3de terug de baan op’’, zag Freebird. "Tijdens mijn stint kwam regerend kampioen Ricardo van der Ende nog hard opzetten. Maar uiteindelijk wist ik mijn positie te behouden en achter de twee Corvettes de derde plaats veilig te stellen. Ik ben niet alleen blij met mijn eerste Dutch GT-podium van het seizoen. Bovendien hebben Cor en ik weer laten zien dat we er goed bij zitten. En daar gaat het uiteindelijk om.’’

Kalender
Over zes weken komen de Dutch GT’ers wederom in actie. Op 7 en 8 juli racen Freebird en Euser op het Belgische circuit van Zolder. "Die baan heeft flink wat chicanes. Omdat de Lotus 150 tot 250 kilogram lichter is dan de overige GT-auto’s, moeten die korte bochten een voordeel voor ons zijn’’, verwacht Freebird. Cor Euser: "De Corvettes hebben tot nu toe vijf van de zes races gewonnen. Het is te verwachten dat de organisatie iets aan hun overmacht gaat doen om het veld meer gelijk te schakelen. Aangezien onze Lotus na de Corvette de best-of-the-rest is, denk ik dat we in Zolder goed voor de dag kunnen komen.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet