Formula Ford

Persbericht: GT3 junior team succesvol met twee zeges voor Bart van Os

480_pinkster_gt3nl_ff_r3

Bij de Paasraces wist Bart van Os ondanks een gebroken hand alle races naar het podium te racen. Met twee knappe zeges tijdens de Pinksterraces heeft de jonge GT3.nl-coureur nu stevig de leiding in het tussenklassement overgenomen. “Bart heeft gevochten als een leeuw en een schitterende prestatie neergezet”, sprak Paul van Splunteren, GT3.nl teammanager en eigenaar van Porsche Groep Zuid zijn waardering voor zijn pupil uit. Ook de prestatie van Max van Splunteren is opvallend. Zonder enige race-ervaring presteerde de pas 16-jarige coureur het om twee maal naar het podium te racen. Met name zijn allereerste race was memorabel, want daarin nam hij brutaal de leiding voor Formule Ford-icoon Michel Florie, die al in deze klasse reed nog voor Max van Splunteren geboren werd. Na een felle en faire strijd wist Florie zijn jonge opponent in de laatste ronde nog te passeren, maar van een debuut met een tweede plaats had Van Splunteren vooraf niet durven dromen. In het Dutch GT Championship was het GT3.nl-team minder succesvol. “Soms zit het tegen en kun je de aansluiting niet vinden”, verklaarde Phil Bastiaans het uitblijven van podiumplaatsen.

Bij de eerste Dutch Formula Ford-race op zaterdag mocht Bart van Os vanaf een derde startpositie vertrekken. Toen de wagens wegreden voor de opwarmronde kwam Van Os echter niet weg. Met een kapot druklager werd hij door zijn team de pitstraat ingeduwd, waar het gelukkig wel lukte de motor aan de praat te krijgen. Zo kon Van Os vanuit de pitstraat starten, maar begon hij zijn race dus helemaal vanuit de achterhoede.

Max van Splunteren, die nooit eerder een race reed – zelfs niet in karting- en zijn enige Formule Ford-ervaring opdeed tijdens testen, was vanaf de vierde startpositie wel goed weg en kon aansluiten bij de twee rijders voor hem. Aangezien de koploper een valse start had gemaakt en bestraft werd met een drive-through-penalty, kon Van Splunteren als tweede aansluiten bij de ervaren Michel Florie.

480_pinkster_gt3nl_ff_max

Wie dacht dat daarmee de winnaar bekend was keek vreemd op toen de jonge debutant brutaal in de aanval ging en de leiding overnam. Ronden lang werd hij door Florie zwaar onder druk gezet, maar de zoon van de GT3.nl teammanager wist de Amsterdammer achter zich te houden.

Pas in de laatste ronde wist de ervaren Florie toch een klein gaatje te vinden, net genoeg om Van Splunteren van een zege bij zijn debuut af te houden. Met een tweede plaats was de jonge rijder echter meer dan content. “Wat een geweldige race en wat een kick om zo op de limiet te rijden”, glunderde Max van Splunteren tevreden. Bart van Os wist weliswaar nog enkele concurrenten te passeren, maar meer dan een zevende positie zat er helaas voor hem niet in.

Tijdens de tweede race nam Van Os revanche op de best denkbare manier. Hij won de race glansrijk met een ruime voorsprong op zijn achtervolgers. Zijn teamgenoot Van Splunteren leerde deze race een belangrijke les, want na het succes van zijn debuutrace maakte een harde klapper in de vijfde ronde een einde aan zijn race. Gelukkig bleef de schade beperkt tot materiaal en kon deze vrij snel gerepareerd worden voor de derde en laatste race. “Na zo’n geweldige eerste race denkt een jonge rijder natuurlijk dat alles kan met zo’n formulewagen. Maar wanneer je even naast de baan komt met een wiel ben je even de controle kwijt en zonder ervaring vang je dat dan niet goed op, een bijzonder leermoment dus”, analyseerde Paul van Splunteren het incident.

De derde race bracht beide GT3.nl-coureurs succes. In een weergaloze race reed Van Os eenvoudig weg van zijn achtervolgers en boekte daarmee zijn tweede zege van het weekend. Van Splunteren reed een zeer strakke race en kwam als derde over de meet, waarmee hij zijn talent opnieuw demonstreerde.

480_pinkster_gt3nl_dgt_r3

Zo goed als het ging in de Formule Ford-races, zo tegenvallend was het tweede race-evenement voor de Dutch GT-rijders. “We kunnen er kort over zijn”, vertelde Phil Bastiaans na afloop van de drie races. “We hadden opvallend veel last van de 40 kg. strafballast die we na ons succes bij de Paasraces meekregen. We konden gewoon niet aansluiten bij de leiders in de race en hebben redelijk anoniem meegereden. De auto heeft bovendien na een ronde of tien een enorme ’drop off’, waardoor we niet competitief zijn.”

Bastiaans wist in zijn sprintrace met een vierde plek de schade nog beperkt te houden, maar voor Jan Lammers zat er in zijn race niet meer in dan een achtste positie. “Het was niet ons weekend”, was zijn nuchtere conclusie.

Tijdens de hoofdrace op maandag kon Bastiaans tot aan de rijderswissel nog goed meekomen en leek een vierde positie haalbaar, maar dit keer gooiden communicatieproblemen roet in het eten. “Door radiostoring heb ik niet gehoord dat ik binnen moest komen voor de rijderswissel. Toen ik binnenkwam was de pitwindow net gesloten en zagen we dus een tijdstraf tegemoet”, verklaarde een teleurgestelde Bastiaans het vervelende voorval. Voor Lammers viel er vervolgens weinig eer meer te behalen en dus besloot het team de race rustig uit te rijden. “Maar de volgende race willen we weer om de prijzen meestrijden”, besluit de strijdvaardige GT3.nl teammanager.

De volgende races van het Dutch Formula Ford Championship worden gereden op het Britse circuit van Brands Hatch op 23 en 24 juni. Het Dutch GT Championship komt weer in actie tijdens de Zolder Superprix op het Belgische circuit nabij Terlaeme, op 7 & 8 juli 2012.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet