Dutch GT4

Dutch GT: Corvette brigade wint 50 minuten race met overmacht


480_euser_7970

Op een gegeven moment wist Euser de Lotus buitenom in de S-bocht langs de BMW te werken, zonder dat Catsburg hem over ’t randje in de grindbak duwde. Fair racen dus. Omdat Bastiaans en Catsburg vervolgens in de slag gingen kon Euser afstand nemen en tegen de tijd dat hij de Lotus Evora aan Dick Freebird had overgegeven lag die ruim derde, achter de Corvette van Zumbrink.

480_pitstop_euser_H8905

Die had kunnen profiteren van het feit dat Kool wat langer buiten bleef en daardoor snellere tijden kon rijden.

Allo allo!
Phil Bastiaans kwam wel de pits binnen om de Porsche aan Jan Lammers over te geven maar deed dat te laat. De pitstop buiten de pit window leverde maar liefst 165 strafseconden op. De GT4-kampioen van het tweede jaar was tamelijk verbolgen. “Ze weten bij mijn team dat je tussen de Hunzerug en de Bocht Zonder Naam geen communicatie hebt en ze kunnen op de monitoren zien waar ik precies zit. Om dan daar het binnenkomen signaal te geven is dus niet zo slim”. En het ouderwetse pitbord dan? “Dat ligt geloof ik in de trailer. Ik kreeg ook nog een commando toen ik Bos-Uit al uit was en als je dan alsnog de pitstraat instuurt vouw je een Porsche op. Dat kan nooit de bedoeling zijn”. De equipe finishte als achtste en scoorde dus slechts één punt de man.

480_pitstop_prinsen_8906

Smaakmaker van de tweede wedstrijd Max Braams viel uit met een gebroken wielophanging. Tim Coronels race was ook over nadat de Nissan 370Z al snel met een lekke band binnen moest komen.

480_lekke_band_nissan_7981

Daarna kon de Nissan-coureur het tempo van de Lotus-Porsche-BMW-Corvette combinatie overigens goed bijhouden. “We zitten pas in ons tweede weekend en nu zitten we er al zo bij. Er wordt goed werk geleverd”, vindt Sandor van Es. Bertus Sanders was minder blij met de startfase. “Ik zat in een sandwich en moest gas loslaten, anders waren we met z’n drieën gecrasht. Daarna begon de auto steeds vreemder te sturen. Bij de pitstop ontdekten ze dat de linker voorband half leeg was gelopen. Omdat er geen band onder de hand lag hebben we extra tijd bij die stop verloren. Onze zesde plaats is dus niet zo verkeerd”.

Pieter Christiaan maakte ook het nodige mee: “Ik had een flitsende start en reed in de Tarzanbocht buitenom. Knalt de Nissan van Tim Coronel in mijn achterkant. En even later kreeg ik nog een dreun. Ik zat van de opwinding bijkans te trillen in mijn stoel en het duurde een paar ronden voordat ik weer tot rust en in mijn ritme was gekomen”.

480_snoeks_wissel_9261

Goede stint
Voor Van Es finishten Jan Joris Verheul en Kelvin Snoeks. De laatste had de eerste rijbeurt en maakte indruk door bijna een half uur lang zich sterk te verdedigen en bovendien vlak achter Nicky Catsburg te blijven hangen. “Bij de start zat ik klem maar verder heb ik heerlijk gereden. Heel wat beter dan afgelopen zaterdag. Dit voelde goed”, aldus de HDI-Gerling-coureur.

Ricardo van der Ende reed, nadat hij de Ekris BMW van Catsburg had overgenomen, ook voor wat hij waard was en dichtte het gat met de Lotus van Dick Freebird zienderogen. Maar die had kennelijk nog over. “Ik zag de oranje BMW dichterbij komen en heb even een tandje bijgezet, waarna de afstand gelijk bleef. Fijn dat we derde zijn geworden want vanochtend was het wel bagger met die pit-limiter. Nee, dat knopje is niet ergens anders gezet”, zo liet Freebird weten.

480_harkema_8002

Corvettes overheersen
Tweemaal de eerste startrij, tweemaal winst voor Mathijs Harkema, de tweede keer met Paul Vahstal en ook nog een derde en een tweede plaats voor Ferdinand Kool en een tweede voor Henry Zumbrink. Kool en Harkema delen nu de eerste plaats maar daar had Zumbrink gestaan als hij niet in zijn sprintrace 10 seconden straf had gekregen. “Ik wist dat ik Braams een tikje had gegeven maar ik heb het nu ook op de on-board beelden gezien. Ik heb er vrede mee, net zoals ik blij ben dat we onze CAR-zaak hebben gewonnen. Het seizoen is nog lang niet over”.

480_zumbrink_achter_8175

480_podium_8938

Uitslag race 3 Dutch GT
Profile Tyrecenter Pinksterraces, Circuit Park Zandvoort, maandag 28 mei 2012
1. Mathijs Harkema / Paul Vahstal (Day V Tec) Corvette C6 + 27 ronden
2. Henry Zumbrink / Ferdinand Kool (Day V Tec) Corvette C6 + 1.972
3. Dick Freebird / Cor Euser (Cor Euser Racing) Lotus Evora + 6.226

480_euser_blij_8241

4. Ricardo van der Ende / Nicky Catsburg (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 + 7.661
5. Jan Joris Verheul / Kelvin Snoeks (HDI-Gerling - Ekris Motorsport) BMW M3 GT4 + 23.126
6. Sandor van Es / Bertus Sanders (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z 41.139
7. Pieter Christiaan en Bernhard van Oranje (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 + 52.420
8. Tim Coronel / Thomas Arends (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z + 1 ronde
9. Phil Bastiaans / Jan Lammers (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4 + 2 ronden
DNF Ronald Morien / Luc Braams (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro + 9 ronden
DNF Marcel Nooren / Maik Barten (SFL Performance Team) BMW M3 GT4 + 17 ronden
DNF Duncan Huisman / Max Braams (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro + 22 ronden


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet