Supercar Challenge

Supercar Challenge: Peter Versluis sluit pechvol weekend met overwinning af

120527_race2_peter_versluis1

Ferrari-coureur Peter Versluis heeft de laatste race van de Super GT- en GT-divisie van de Supercar Challenge op de Nürburgring op zijn naam geschreven. De tweede plaats ging naar Rick Abresch, en Jan Versluis eindigde na een tijdstraf voor Alex van ’t Hoff en Diederick Sijthoff op de derde positie. In de GT-divisie ging de overwinning naar Pim van Riet, voor Barry Maessen en het duo Nathan/Van Lagen. In de GTB-divisie ging de overwinning tot slot naar Charlie Frijns en René Wijnen.

Tekst: Maurice Hoogers
Foto's: Roel Louwers

3310d466c57b0af064b1ad775a64430a1

Bij de start van de race was Berry van Elk goed weg. De bestuurder van de Mosler MT900 GT3 ging op de eerste positie de eerste bocht in, maar daarna slaagde Abresch er meteen in om Van Elk voorbij te schieten. Begonnen vanaf de zesde positie had Abresch dus een uitermate goede start: “Ik werd voor de eerste bocht van achteren aangetikt, maar dat kwam me eigenlijk wel goed uit. Ik schoot hierdoor namelijk meteen naar de tweede plaats.”

Abresch was niet de enige coureur met een goede start, want de vanaf de elfde startpositie schoot Peter Versluis voor de eerste bocht al door naar de derde positie. Versluis zette hierna van Elk meteen onder druk, en kon de Mosler van Van Elk dan ook al snel inhalen. Abresch en Versluis reden hierna weg van Van Elk, die bovendien Alex van ’t Hoff achter zich aan kreeg.

Vanuit het achterveld was Martin Short begonnen aan een inhaalrace. De Mosler-bestuurder was op de 24e positie gestart, maar lag na twee ronden al op positie vijf. Achter Short ontstond hierna een spannend gevecht om de zesde positie tussen Bert Longin, Philippe Ribbens, Nol Köhler en Jan Versluis. Uit groepje viel Nol Köhler terug, omdat hij moeite had om in het begin van de race het snelle tempo te volgen.

120527_race2_jan_versluis1

Ook Philippe Ribbens moest na drie ronden lossen in deze groep, omdat hij zijn Viper met technische problemen in de pitstraat moest parkeren. “Op het rechte stuk voor de chicane sloeg de motor af, omdat er een probleem was met de oliedruk”, vertelde Ribbens. “Ik kon de auto nog wel rollend naar de pitstraat brengen, maar daar bleek dat de oliepomp vastgeslagen was. Dat betekende helaas dus einde verhaal.”

Om de derde positie was ondertussen een fel gevecht bezig. Berry van Elk hield zich lang breed, waardoor Alex van ’t Hoff het niet snel voor elkaar kreeg om aan de Mosler voorbij te gaan. Het duurde tot de zevende ronde voordat Van ’t Hoff er in de eerste bocht in slaagde om Van Elk binnendoor in te halen. Short drong hierna ook meteen aan, en kon in dezelfde ronde van Elk in de Veedol S-chicane inhalen. Voor Van Elk was het niet veel later zelfs einde race, want hij moest zijn auto de volgende ronde door technische problemen langs de baan parkeren.

Na de pitstops had de Super GT-divisie een nieuwe leider. Door de resultaatseconden was Rick Abresch teruggevallen tot achter Peter Versluis en was Simon Wagner, die het stuur van Martin Short had overgenomen, voorbij gegaan aan het duo Van ’t Hoff/Sijthoff.

Sijthoff reed hierna ronde na ronde dichter naar Wagner toe, en plaatste uiteindelijk in de laatste ronde in de Dunlop-Kehre een gewaagde inhaalactie. Wagner stuurde in maar Sijthoff prikte de neus van zijn Corvette ertussen. Hierna raakten beide bolides elkaar waarna de Mosler van Wagner dwars ging. Beide auto’s bleven hierna tegen elkaar aanleunen waarna Wagner spinde. Sijthoff leek op die manier de derde positie te pakken, maar na afloop gaf de wedstrijdleiding Sijthoff hiervoor een tijdstraf. De op de vierde positie liggende Jan Versluis eindigde hierdoor op het podium, en Sijthoff en Van ’t Hoff vielen terug tot de vijfde positie, achter het duo Köhler/Van der Hoek.

120527_race2_abresch1

Rick Abresch slaagde er in de slotfase niet meer in om het Versluis moeilijk te maken, waardoor de Ferrari-coureur een pechvol weekend toch nog op een mooie manier kon afsluiten. “De jongens hebben dag en nacht onder de auto gelegen om hem te repareren. Dat we het weekend dan zo mogen eindigen is natuurlijk super!”, aldus een blije Versluis na afloop.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet