VLN

VLN: Reacties Nederlandse deelnemers 24U Nürburgring

weijers

Afgelopen weekeinde vond op de Nürburgring de 40e editie van het ADAC Zurich 24h-Rennen plaats. Zondag maakten we al melding van de belangrijkste Nederlandse successen, maar we wilden natuurlijk ook enkele landgenoten aan het woord laten. Hier een aantal reacties die we optekenden
.

Tekst: René de Boer
Foto’s: Chris Schotanus/Essay Produkties


frankenhout

Christiaan Frankenhout (Hankook-HEICO Mercedes-Benz SLS AMG GT3, 3e algemeen, 3e klasse SP9-GT3)
: “Ik heb al veel 24-uursraces gezien en inmiddels zelf ook een aantal gereden, maar dit was wel het toppunt. Eerder dit jaar in Dubai, waar we tweede werden, was het vooral een onderlinge strijd binnen het team en met de andere Mercedes, maar hier was het niveau enorm hoog. Je moest echt het tempo erin houden. Natuurlijk hadden we aan het eind een beetje geluk dat andere auto’s uitvielen, waardoor we uiteindelijk nog derde geworden zijn, maar dat hoort er ook bij. Vorig jaar verloren we een half uur voor het einde de derde plaats door een technisch defect, nu wonnen we de derde plaats doordat anderen problemen hadden. In de nacht wisselden we wat te laat op regenbanden, en daarmee hadden we nog geen ervaring, zodat we deels 20 seconden per ronde verloren.

frankenhout_2

We stonden met z’n vieren ingeschreven op de auto, maar Lance David Arnold reed eigenlijk alleen op de andere SLS van het team, en Andreas Simonsen was te langzaam, zodat Pierre Kaffer en ik het grootste deel van de race voor onze rekening genomen hebben. Ik denk dat we beide in totaal elk negen of tien uur gereden hebben. In de endurance-races loopt het nu lekker: tweede in Dubai, derde op de Nürburgring, dus dan moeten we in Spa maar winnen. Daar gaan we voor!”

huisman

Patrick Huisman (Frikadelli-Porsche 911, 6e algemeen, 6e klasse SP9-GT3):
“Een super-resultaat, zeker omdat wij de eerste Porsche waren! Dit was het meest competitieve veld ooit, als je kijkt naar hoeveel auto’s er in de klasse SP9 reden. Meer kun je niet doen. In de kwalificatie werd duidelijk dat we niet de snelheid hadden, maar dat komt ook deels doordat de Manthey-Porsches bepalend zijn voor de Balance of Performance-indeling van alle Porsches, en daardoor is de rest in het nadeel. Maar door in de race gewoon te blijven rijden zijn we toch als enige Porsche in de top tien gekomen. We hebben nauwelijks ellende gehad: ik had op de Nordschleife een keer een lekke band, die leegliep door iets wat ik op de baan had opgepikt en Brück had een klapband op het Grand Prix-circuit, maar verder is er niks gebeurd. Ik deed de laatste ronde, dat was wel een bijzondere ervaring: sommige baanposten waren echt heel emotioneel. Het Frikadelli-team is natuurlijk ook een lokaal team dat bij de fans heel populair is. Eigenlijk liep mijn samenwerking tot en met deze race, maar we hebben al besloten dat ik het VLN-seizoen bij Frikadelli afmaak. Ik voel me er heel erg thuis!”

carlo_van_dam

Carlo van Dam (STi-Subaru WRX STi, 28e algemeen, 1e SP3T): “Ik ben echt superblij met dit fantastische resultaat, vooral omdat de lat voor Subaru natuurlijk erg hoog lag vanwege het succes vorig jaar. Ze zijn echter teruggekomen om die winst te prolongeren en dan is het lekker als dat lukt. We reden nu met een nieuwe, lichtere WRX en afgezien van één reparatie vanwege een olielek hadden we wederom een probleemloze race en wonnen we opnieuw met overmacht onze klasse. Bovendien werden we 28e algemeen en als je bedenkt dat we in de SP3T-klasse met een bijna standaard straatauto rijden en we zo hoog overall eindigen ondanks het enorme aantal GT-auto’s dat in de snellere klassen aan de start verscheen, dan kan je niets anders concluderen dat Subaru en het team gewoon weer een geweldige job hebben gedaan. Ik ben er trots op dat ik er opnieuw deel van uit kon maken en heb zoals altijd genoten van deze geweldige baan en de unieke sfeer hier op en rond de Nordschleife.”

Dillon Koster (Black Falcon-BMW Z4, 66e algemeen, 3e klasse V5 – met Erik Weijers en Lau Machielse):
“Ik vond het super om na een afwezigheid van twee jaar weer terug te zijn op de Nürburgring tijdens de 24-uursrace. ‘De race der races’, waarbij er vooral in het begin opmerkelijk veel gebeurde. Gelukkig kon ik mijn hoofd koel houden en een goede job doen voor het team! Uiteindelijk ben ik blij
met het resultaat en blij met mijn teamgenoten Erik en Lau, die ook super gingen. We hebben samen P4 in de klasse gehaald en 66e overall. Eigenlijk had ik persoonlijk wel graag het podium willen halen, maar goed. Dan volgend jaar maar weer! Ik heb nu al zin in de editie van 2013!”

weijers2

Erik Weijers (Black Falcon-BMW Z4, 66e algemeen, 3e klasse V5 – met Dillon Koster en Lau Machielse)
: “We hebben de finish gehaald en daarmee onze missie volbracht. De eerdere keren dat ik de 24 uur reed, was dat met z’n vieren, terwijl we nu met drie man op de auto reden. Dat is wel een tandje zwaarder. De auto heeft het perfect gedaan, het team had de organisatie goed voor elkaar, we zijn heel tevreden. Wel vond ik opmerkelijk dat er een stuk harder gereden werd dan in eerdere jaren. De snelheidsverschillen waren een stuk groter, dus dat betekende constant goed opletten!”

breukers

Ivo Breukers (Red Camel-SEAT Leon TDI, 109e algemeen, 1e klasse D1-T – met Monny Krant en Henk Thijssen):
“We hebben de race uitgereden, dus dat is goed, maar het was niet zonder problemen, zoals dat op de Nürburgring eigenlijk gebruikelijk is. Monny Krant had tijdens zijn eerste stint een kapotte turboslang, maar toen kwam er, zoals hij vertelde, bij Flugplatz een kabourtetje uit het bos die precies wist hoe dat gerepareerd moest worden… ’s Nachts hebben we nog tijd verloren door her wisselen van een stuurhuis en ook de versnellingsbak hebben we moeten wisselen. Dat blijkt nu nog een beetje een zwak punt van onze auto, die het verder prima heeft gedaan. Jammer is wel dat we de enige deelnemers in onze klasse waren, en dat ons verzoek aan de organisatie om in een hogere klasse te worden ingedeeld, onbeantwoord bleef.”

kox

Peter Kox (Dörr Motorsport-McLaren MP4-12C GT3, uitgevallen):
“Voor ons was het kort maar hevig. De McLaren blijkt gewoon nog niet op hetzelfde niveau te zitten als de Audi en de BMW, waar ze natuurlijk al jaren ervaring hebben. We hadden het gewoon niet goed genoeg voor elkaar, de 24-uursrace was denk ik nog net een stapje te hoog. Over de race als zodanig heb ik een beetje een dubbel gevoel: aan de ene kant is het de uitdaging voor mij als rijder om het hier goed te doen en het maximale uit de auto te halen. Dan is de Nordschleife gewoon de mooiste baan ter wereld! Maar anderzijds waren de verschillen zo groot, dat was meer een kwestie van overleven dan racen, dat had weinig meer met autosport te maken. Kijk, verkeer op de baan is inherent aan de GT-racerij, daar heb ik ook geen moeite mee, maar hier waren de verschillen te groot. Je mag nog blij zijn dat het grotendeels droog was en het zicht goed, anders was het nog erger geweest.”

vanderende

Ricardo van der Ende (Vita4One-BMW Z4 GT3 – uitgevallen):
“Dit was fantastisch om meegemaakt te hebben! Ik had natuurlijk wel alle verhalen van Duncan gehoord, maar als je daar zelf tussen zit, als nuchtere Nederlander in zo’n veld en met een van de snelste auto’s, dat is heel bijzonder! Ik heb 14 ronden gereden, waarvan ik tien ronden lang de snelste rijder op de baan was. Helaas kwam ik onderweg een achterblijver tegen, over de jump bij Pflanzgarten, iemand met een Golf III, die volgens mij geen idee had waar hij was. Het snelheidsverschil was 120 km/u en die man met die Golf reed in het midden van de baan. Uiteindelijk zag hij me en deed zijn richtingaanwijzer naar links, zodat ik er rechts langs ging, maar toen besloot hij toch naar rechts te sturen en toen kon ik de botsing niet meer vermijden. Helaas betekende dat voor ons het einde van de race, maar het is prachtig om meegemaakt te hebben!”

tot_ziens
Tot ziens in 2013

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet