Belcar

BRCC: De Audi van Weerts-Mollekens wint Long Race voor de Porsche van Bouvy-Kelders

brcc_-_belgian_first_races_-_audi_r8_wrt

Enkele uren na de eerste sprintraces van het seizoen, heeft de eerste Long Race van het Belgian Racing Car Championship al haar verwachtingen ingelost. Het verschil tussen de top-2 bedroeg op de meet amper 2 seconden en dat na drie uur wedstrijd! De schitterende finale was meteen een perfect einde van een meer dan geslaagd openingsweekend van het BRCC: rijders, team, organisatoren en toeschouwers kijken dan ook met ongeduld uit naar de meeting van Spa-Francorchamps op 8, 9 en 10 juni.

Tekst en foto's: PR

Het viel meteen op dat enkele wagens de startgrid van de langere race niet haalden... Zo was er de Aston Martin DBRS9 van Grivegnée-Schmetz die met transmissieproblemen huiswaarts keerde, terwijl de Porsche van Bouvy, Lémeret en Grandjean, net als de Opel van Plennevaux en de Solution F van Lefort voor het rode licht van de pitlane stonden…

Zij mochten meteen met het mes tussen de tanden aan een inhaalrace beginnen. De eerste leider was de spectaculaire en snelle GC10 V8 van Olivier Gomez. De Franse Silhouette nam het voortouw voor de Porsche van Derdaele, de Ferrari van Thiers, de KIA van Stéveny en de Audi van Weerts. Heel snel al zou een safety-car - vanwege een schuiver een Porsche op een oliespoor - alles terug samen brengen en de wedstrijd kon herbeginnen.
Tijdens de eerste pitstop ging het ook fout voor de Porsche van Scuderia Caira, want het tanken van de wagen van Lémeret-Mondron-Caira duurde ongeveer 12 minuten vanwege een probleem met de tankinstallatie. Later verdween de wagen uit de race met een gebroken ophanging. De Ferrari 430 Scuderia van de broers Thiers kende ook heel wat problemen, met de remmen en de aerodynamica achteraan de wagen.

prospeed_brcc_firstrace12_nr3_bouvy_kelders_5

De Porsche GT3 RS van Bouvy-Kelders rukte ondertussen verder op en sloot aan bij de Audi R8 LMS van Weerts-Mollekens en de GC10-V8 van Gomez-Gomez-Poitevineau. De strijd om de zege werd er één tussen die drie bolides, zelfs al bleven ook de Porsche GT3 Cup van vader en zoon Derdaele en de merkgenoten Sluys-Renmans en de KIA van Stéveny-Dockerill in de schaduw van de drie leiders een sterke wedstrijd afwerken.

De GC10-V8 verloor ondertussen de aansluiting met de top 2, maar de eindsprint tussen de Audi R8 LMS en de Porsche GT3 RS was beklijvend. In beide dikke GT's zaten bovendien twee goede vrienden, Kurt Mollekens en Frédéric Bouvy. Met een verschil van zes tienden tussen de beide kemphanen bij het ingaan van de laatste ronde, gooiden beide rijders nog eens alles in de strijd in de laatste vier kilometer van de wedstrijd. Uiteindelijk was het de Audi R8 LMS die de eerste race al winnend afsloot, met een voorsprong van 1,3 seconde op de wagen uit Stuttgart!
“Meer dan een ronde langer had het niet moeten duren, want de remmen en de banden van de R8, normaal goed voor één uur wedstrijd hier op Zolder, waren op het einde van hun krachten”, legt Kurt Mollekens uit. De man uit Keerbergen straalde op het podium naast één van de patrons van WRT, Yves Weerts.

“Ik heb van mijn kant de druk op de ketel gehouden en hoopte eigenlijk op enkele druppels regen... maar die vielen niet”, aldus Frédéric Bouvy die ook genoot van de eerste meeting van het BRCC. “Yves en Kurt scoren echter geen punten omdat er niet voldoende wagens in hun klasse waren en dat maakt dat Christian Kelders en ik een prima zaak doen. Het seizoen is uitstekend begonnen en ik kijk uit naar de race in Spa-Francorchamps.”
De bronzen medaille was voor Gomez-Gomez-Poitevineau (GC10-V8), voor de familie Derdaele (Porsche) en Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Ceed). Vervolgens noteren we Sluys-Renmans (Porsche), Grandjean-Muller-Matteus (Porsche), Bovy-Pulinx-Anquetil (GC10-V8), Albert-Léonard (Porsche) en Vandenabeele-Radet-Baudart (Solution F).

De eerste toerismewagen was de SEAT Leon Supercopa van Jussy-Olivier, vijftiende algemeen voor de Seat van Astur Car in de handen van Courrier-Nale.

brcc_-_belgian_first_races_-_yves_weerts__kurt_mollekens

Uitslag:
1. Weerts-Mollekens (Audi R8 LMS), 104 ronden ;
2. Bouvy-Kelders (Porsche GT3 RS) + 01’’298 ;
3. Gomez-Gomez-Poitevineau (GC10-V8) + 1 ronde ;
4. Derdaele-Derdaele (Porsche GT3 Cup) + 2 ronden ;
5. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouette) + 3 ronden;
6. Sluys-Renmans (Porsche GT3 Cup) ;
7. Grandjean-Muller-Matteus (Porsche GT3 Cup) + 4 ronden;
8. Bovy-Pulinx-Anquetil (GC10-V8) ;
9. Albert-Léonard (Porsche GT3 Cup) ;
10. Vandenabeele-Radet-Baudart (Solution F)...

brcc_-_belgian_first_races_-_porsche_996_gt3_rs_-_bouvy-kelders

Kampioenschap:
1. Bouvy-Kelders 50 ;
2. Gomez-Gomez-Poitevineau 47 ;
3. Derdaele-Derdaele 40 ;
4. Albert-Leonard, Dockerill-Steveny 38 ;
6. Montant-Rosoux-Piron 36 ;
7. Jussy-Olivier 32 ;
8. de Mévius-Lefort, Voet-Van den Broeck 30 ;
10. Bovy-Pulinx-Anquetil 29;
11. Vermeeren-Hermans 28;
12. Courrier-Nale 26;
13. Radermecker-Galand, Muller-Mattheus, Lequeux-Ueberecken 25;
16. Bruynoghe-Langeberg, Plennevaux-Katsers 20;
18. Poncelet-Nelissen Grade-Melotte, Werckx-Jeuris 15;
20. Lamster-Verhelst 14;
21. Van Elsander-Goegebeur 6;
22. Thiers-Thiers 2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet