Belcar

BRCC: Winst voor Thiers-Thiers (Ferrari) en Bouvy-Kelders (Porsche) in Short Races BRCC

brcc_-_belgian_first_races_-_ferrari_f430_-_thiers-thiers

In de geschiedenisboekjes van de Belgische autosport zal men kunnen lezen dat Hans Thiers de allereerste race won van het Belgian Racing Car Championship. Nochtans was de rijder van de Ferrari 430 in deze eersteling van het nieuwe BRCC matig gestart, achter een ontketende Edouard Mondron, Michael Schmetz (Aston Martin), Christian Kelders (Porsche) en Chris Matteus (Porsche). Vanaf de 3de ronde verscheen de Ferrari in de Top 3, terwijl Michael Schmetz alle kansen verspeelde, toen hij als leider aan de kant moest: "Bij het uitkomen van de Kanaalbocht blokkeerde de versnellingsbak in de 4de versnelling en ben ik in de zijberm stilgevallen. Eén minuut tikte voorbij, alvorens ik opnieuw kon starten…".

Tekst en foto's: PR

In de 6de ronde remde Hans Thiers aan de “Eerste linkse” Edouard Mondron voorbij en daarop stond er geen maat meer op de rode bolide van de Scuderia Monza: "Snel starten met deze auto is niet zo gemakkelijk. Dat heb ik deze ochtend nogmaals ondervonden, maar nadien liep alles op rolletjes. Op het einde van de wedstrijd heb ik wat gas teruggenomen, want het programma is nog zwaar met een tweede Short race en de Long Race." De tweede plaats ging naar Christian Kelders, voor Yves Weerts (Audi) - die echter vanuit de pits was gestart -, een uitstekende Chris Matteus en volger Iain Dockerill (KIA). Edouard Mondron eindigde pas 6de, nadat hij in de laatste kilometers kreeg af te rekenen met een nukkige versnellingsbak. "Al in de 6de ronde bij het uitkomen van de Jacky Ickx-bocht ondervond ik hiervan al enige hinder. Nadien verliep alles naar wens, maar, helaas, niet tot op het einde." Volgden nog als 7de Michael Schmetz, Pierre-Yves Rosoux (SEAT), winnaar in Toerisme, Pascal Nelissen Grade en Ghislain de Mévius.

prospeed_brcc_firstrace12_nr3_bouvy_coens_kelders_1

Tweede race
Voor de startgrid van de tweede Short Race werd de Top 8 van de eerste Short Race omgedraaid, waardoor Pierre Piron op pole kwam te staan. Zoals verwacht diende de SEAT Leon WTCC vrij snel baan te ruimen voor de Aston Martin van Michael Schmetz en de Porsches van Stéphane Lémeret en Frédéric Bouvy. De strijd tussen de drie GT’s was enorm boeiend, totdat de Britse bolide opnieuw werd gehinderd door technische problemen. Bleven over de twee Porsches, waarna Frédéric Bouvy in de 8ste ronde aan de leiding verscheen. Hij werd niet meer bedreigd, zelfs al smolt zijn voorsprong tot op 5 kleine seconden. Na de opgave van de Audi (remschijf stuk), werd Frank Thiers nog 3de, voor de KIA van Iain Dockerill en de Porsche van Pascal Muller.
In Silhouette ging de winst naar de BMW van e-Race van Frank Radet, voor de Audi van MTE Racing van François Melotte. Verder volgden nog de Ginetta van Jean-Christophe Montant, de SEAT van Pascal Courrier, de Solution Audi van Julien Lefort en de kleine Abarth 695 van Benoît Galand die net naast een plaats in de Top 10 greep.

Race 1:
1. H. Thiers (Ferrari 430 GT3), 19 ronden ;
2. Kelders (Porsche GT3 RS) op 18’’819 ;
3. Weerts (Audi R8 LMS) op 20’’939 ;
4. Mattheus (Porsche GT3 Cup) op 31’’773 ;
5. Dockerill (KIA Pro_Ceed) op 32’’685, 1er en Silhouette ;
6. Mondron (Porsche GT3 Cup) op 34’’273 ;
7. Schmetz (Aston Martin DBRS9) op 1’18’’484 ;
8. Rosoux (SEAT Leon WTCC) op 1’21’’663, 1ste in Toerisme ;
9. Nelissen Grade (Solution F) op 1 ronde ;
10. De Mévius (Solution F)

Race 2:
1. Bouvy (Porsche GT3 RS) 19 ronden ;
2. Lémeret (Porsche GT3 Cup) op 04’’779 ;
3. F. Thiers (Ferrari 430 GT3) op 26’’308 ;
4. Dockerill (KIA Pro_Ceed) op 33’’765, 1ste in Silhouette ;
5. Muller (Porsche GT3 Cup) op 1’38’’900 ;
6. Vandenabeele (Solution F) op 1 ronde ;
7. Melotte (Solution F) ;
8. Montant (Ginetta G50) ;
9. Courrier (SEAT Leon Supercopa) op 2 ronden, 1ste in Toerisme ;
10. Lefort (Solution F)

Kampioenschap:
1. Bouvy-Kelders 92 punten ;
2. Thiers-Thiers 85 ;
3. Dockerill 84 ;
4. Montant 73 ;
5. Courrier-Nale 71 ;
6. Radet-Vandenabeele 68 ;
7. de Mévius-Lefort ; Radermecker-Galand 67 ;
9. Nelissen Grade-Melotte 66 ;
10. Pilette-Naniot 65 ;
11. Lemeret-Mondron 62 ;
12. Mattheus-Müller 54.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet