WTCC

WTCC: Tom Coronel terug op podium tijdens FIA WTCC races op Salzburgring

tom_coronel_3

In zijn lange racecarrière reed Tom Coronel nooit eerder op de 4.225 meter lange en snelle Oostenrijkse Salzburgring. Na slim gereden kwalificaties kijkt de 40-jarige coureur uit Huizen terug op twee succesvolle races. Met de ROAL Motorsport BMW 320 TC klasseerde hij zich voor de eerste race als 9e, won in die race een plaats en werd achtste. Race twee startte hij op een set nieuwe banden vanaf positie twee en eindigde met een podiumplaats.

Tekst en foto's: PR

Nadat Tom in deze race de nodige ronden aan de leiding reed, kwam de Chevrolet fabriekstrein op stoom en passeerde de Nederlander die daarmee bijna in een keer vierde lag. Door problemen met de linkervoorband vielen twee van de drie Chevrolets uit en daarmee sloot Tom Coronel weer als tweede aan achter leider Rob Huff in de laatst overgebleven Chevy. Voor de allerlaatste bocht koos de achter Tom Coronel rijdende BMW-coureur Stefano D ‘Aste de buitenlijn, passeerde daarmee de snelheid verliezende Chevrolet en de daar achter slipstreamende Coronel. Op de finishlijn begaf ook de band van Huff’s Chevy het, maar dat was voor de Nederlandse BMW-rijder net te laat om nog een plaats op te schuiven. Deze derde plek brengt hem wel terug op de vierde positie in de tussenstand van het WK voor Toerwagens.

tom_coronel_2

Tom Coronel verklaarde na afloop: “Dit was inderdaad een nieuw circuit voor mij. Op zich leuk dat je in de meer dan tweeëntwintig jaar dat je nu racet weer eens een nieuwe piste aan je lijstje kunt toevoegen. Het is een strategische baan waar je het van de slipstreams moet hebben. Ik heb ook deze keer geprobeerd bij de Chevy’s te blijven, maar die zijn echt te snel. En met die drie bochten en twee chicanes heb je dan niet erg veel mogelijkheden om terug te komen. In de kwalificatie lag ik zesde, dus net buiten de punten. Meer zat er ook echt niet in, we konden gewoon niet harder en op momenten dat je dacht dat het lukte kwam je de Chevy’s weer tegen waarbij ook nog wel eens een tikje werd uitgedeeld. Dus besloten we een set nieuwe banden te bewaren voor de tweede race. Dat verklaart gelijk die 9e plaats. Daarmee sta je in de tweede race op de voorste rij en heb je nog enige kans op een podium.”

“Bij de eerste start zat ik klem en om de auto te sparen voor de tweede race ben ik verdedigend gaan rijden. Ik verloor zo drie plaatsen, die ik later in de race weer terugwon door fouten van anderen. Meer dan deze plaats acht zat er niet in en het was goed voor weer wat WK puntjes.”

tom_coronel_1

“Voor de tweede race had ik met D’Aste afgesproken niet te strijden, maar om te proberen om samen weg te komen. Dat lukte, maar de Chevy’s waren er wel heel snel weer bij. Geen houden aan en dus maar weer aansluiten. Met nog een rondje of vier te gaan kregen de voorwielaandrijvers problemen met het linkervoorwiel. Twee van de voor mij rijdende Chevy’s vielen weg en ik wist dat ook mijn grootste concurrent in het Wereldkampioenschap, Gabriele Tarquini, problemen had met zijn band. Ik reed tot en met de laatste bocht achter de laatst overgebleven Chevrolet van Huff. Ik was zeker van een podium. Maar ook Huff verloor snelheid en D’Aste kwam buitenom en passeerde ons alle twee in die laatste bocht. Ik probeerde nog langs Huff te komen, maar daar had hij nog net teveel snelheid voor. Een derde plaats en nog belangrijker weer de nodige WK punten. En dat is toch waar het om draait!”



Uitslag Race 1
1.Robert Huff 14 ronden in 23:26.809; 2. Yvan Muller op 0.312; 3. Alain Menu op 0.739 (allen Chevrolet Cruze 1.6 T); 4. Gabriele Tarquini op 2.919 (SEAT LEON WTCC); 5. Tiago Monteiro (SR Leon 1.6 T) op 3.483 en 8 .Tom Coronel op 6.923 (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC).

Uitslag Race 2
1.Stefano D’Aste 12 ronden in 17:58.529 (BMW 320 TC); 2.Rob Huff op 0.377 (Chevrolet Cruze 1.6 T); 3. Tom Coronel op 0.494 (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC); 4. Pepe Oriola op 4.103 (SEAT LEON WTCC) ; 5. Norbert Michelisz op 4.929 en 6. Medi Bennani op 5.432 (beiden BMW 320 TC).

Stand na 12 races
1.Yvan Muller 206 punten; 2. Robert Huff 198; 3. Alain Menu 175; 4. Tom Coronel 115 en 5. Gabriele Tarquini 111.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet