WTCC

WTCC: Stefano D'Aste wint in laatste bocht tweede race Salzburgring

daste_race2_podium_aut_44

Het leek tot de laatste ronde weer een Chevrolet optocht te worden. De fabriekswagens waren vooral op de snelle rechte stukken onverslaanbaar. De BMW rijders Tom Coronel en Stefano D'Aste konden trappen wat ze wilden. De Chevrolets waren veel te sterk. Tot aan de laatste ronde. Op dit hogesnelheidscircuit spelen de banden een belangrijke rol. Vooral de voorwielaangedreven auto's hadden het hiermee zwaar. De op kop liggende Chevrolets bleven echter onverminderd gasgeven en dat was iets te veel gevraagd voor het rubber. Nadat eerst Alain Menu er hard vanaf ging plofde de band van koploper Muller in bocht 10. Gevolgd door een platte band voor Rob Huff op plaats twee. D'Aste profiteerde optimaal en haalde in de laatste bocht voor de finish buitenom Coronel en Huff in. Huff pakte nog net de tweede plaats voor Coronel die niet langs de Engelsman kon komen. Eerste overwinning voor een geëmotioneerde D'Aste die heel verstandig met zijn banden omging en daarmee aan het langste eind trok. Tom Coronel had zijn bekende raketstart en reed een aantal ronden voorop. Tegen het geweld van de drie Chevy's kon hij tot aan de laatste ronde niet op.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's:
www.fiawtcc.com

Dudukalo's auto is op tijd gereed gemaakt na zijn crash in de eerste race. De Rus start vanaf pole met naast hem een uiterst geconcentreerde Coronel die, op nieuwe banden helemaal, klaar is voor een raketstart met zijn ROAL BMW.

start_race2_aut_6

Tom Coronel pakt de kop voor D'Aste en Dudukalo gevolgd door Monteiro en Tarquini. De drie Chevrolets blijven hangen op plaats 7, 8 en 9. Muller echter is flink in opmars. Gekomen van een negende plaats schiet de rijder na drie ronden al door naar een derde plaats. Muller rijdt agressief en pakt ook de tweede plaats af van D’Aste. Tom Coronel maakt zich breed maar tegen de enorme rechte lijn snelheid van Muller kan hij niets beginnen.

Ook Huff is nu op stoom gekomen en rijdt al op een derde plaats vlak achter Coronel. Moeilijke race voor Coronel om de fabriekswagens achter zich te houden. Ook Huff profiteert van de slipstream en haalt Tom met het grootste gemak in op het lange rechte stuk.

menu_race2_aut_3

Menu is nu ook op de vierde plaats gekomen en gaat het Tom moeilijk maken. Huff begint aan te dringen bij koploper Muller. Ook Menu is te sterk voor Coronel en wordt uitgeremd voor de eerste chicane voor de laatste podiumplaats. Na 7 ronden is de orde weer hersteld en de drie Chevy's rijden weer op kop.

Huff gaat weer rechtdoor in de chicane na een slipstreamduel om de kop. Monteiro schiet de grindbak in en moet de strijd staken. Menu gaat er hard af en klapt in de rail. Tom met in zijn kielzog D'Aste profiteren en schuiven een plaats op. Ook MacDowall gaat er op dezelfde plaats af als Menu met een gebroken rechter achterwiel. De beide wagens raken elkaar net niet. Lekke voorband voor Tarquini die na een tik de pits op moet zoeken. Coronel en D'Aste werken samen om de achterstand tot de twee koplopers teniet te doen. Dit circuit is voor de voorwielaangedreven auto's iets minder goed voor de banden. Ondanks dit feit bleven de Chevrolets maar pushen. Sensationeel einde van de race.

muller_race2_aut_24

Muller krijgt een lekke band in bocht 10 en schiet het het grind in. Huff valt ook terug met een platte band maar houdt daarbij Coronel af. D'Aste profiteert optimaal en haalt in de laatste bocht de twee koplopers in. Huff pakt nog net de tweede plaats voor Coronel die niet langs de Engelsman kon komen. Eerste overwinning voor een geëmotioneerde D'Aste die heel verstandig met zijn banden omging en daarmee aan het langste eind trok.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet