24H Series

Div: Al 50 inschrijvingen voor Dunlop 24H DUBAI 2013

120514_24hdubai_2012_rollende_start
Mooie auto's in het startveld tijdens de Dunlop 24H DUBAI, ook in 2013

Niet minder dan 50 teams hebben zich al ingeschreven voor deelname aan de achtste editie van de Dunlop 24H DUBAI van 10 t/m 12 januari 2013. Hieruit blijkt eens te meer de gestaag groeiende populariteit en de status van de Dunlop 24H DUBAI als de eerste internationale lange-afstandsrace van het nieuwe jaar voor GT’s, toerwagens en 24H Specials. Namens het Nederlandse bureau CREVENTIC, initiatiefnemer en, samen met het DNRT, organisator van de Dunlop 24H DUBAI, zegt Gerrie Willems: “Het is super dat we zo vroeg in het jaar al zo’n groot en internationaal veld van inschrijvers hebben.” Een speciaal tarief van 5.000 Euro inclusief transport voor toerwagens met motoren tot 2600 cc werd ook met enthousiasme begroet, want tal van toerwagenteams hebben zich al ingeschreven. “Hierdoor zijn we in staat om opnieuw een goede mix van GT’s en toerwagens te bieden”, aldus Willems.


Tekst en foto: PR


Voor de Dunlop 24H DUBAI 2013, en eveneens voor de 24H BARCELONA van dit jaar (7 t/m 9 september), blijven de duidelijke en beproefde structuren van de diverse klassen voor verschillende auto’s gehandhaafd. Na reacties van deelnemers echter zijn er kleine verbeteringen doorgevoerd. Zo zijn bijvoorbeeld voortaan alle Porsche 997-Cup-auto’s uit de bouwjaren 2007 tot en met 2011 toegelaten in de Porsche Cup-klasse, waarbij de af-fabriek ingebouwde brandstoftank van 90 liter verplicht is voor de auto’s uit de jaren 2010 en 2011. Verder is de tank-/gewichtsverhouding voor auto’s met turbomotoren tot 2600 cc, die ook van het gereduceerde inschrijfgeld van 5.000 Euro kunnen profiteren, verbeterd. Dit verbetert de kansen van auto’s als de SEAT Leon, Audi TT etc. Een soortgelijke aanpassing werd doorgevoerd in de klasse SP3-GT4A, waarin bij de race van dit jaar maar liefst 19 auto’s uitkwamen.

GT3-veld nog beter in balans, terwijl professionals zich volop kunnen uitleven
Het unieke balance of performance-systeem van CREVENTIC met referentietijden, dat enkele jaren geleden in Dubai werd ingevoerd, heeft geholpen om het verschil tussen amateurs en (semi-)professionele rijders en teams te verkleinen. Enkele professionals hadden echter hun bezwaren tegen de minimale referentietijden per ronde. Gerrie Willems verklaart: “Amateurs en gentlemen-rijders vonden ons systeem goed, maar de kritiek van sommige beroepscoureurs was ook wel begrijpelijk, want iedere coureur wil zo snel rijden als hij of zij kan. Daarom hebben we besloten, voor teams en rijders die dat willen, de referentietijd te schrappen en te vervangen door een gewichtsverhoging en een wat kleinere brandstoftank. Zo wordt nog steeds ons oorspronkelijke doel van het verbeteren van de strijd en het verkleinen van het verschil tussen amateurs en professionals bereikt.”

Meer dan 4.000 uur televisiezendtijd in 2012

In 2012 bereikte de Dunlop 24H DUBAI meer dan 4.000 uur televisiezendtijd over de hele wereld. “Dit was een belangrijke toename in vergelijking met voorgaande jaren. Voor volgend jaar plannen we opnieuw live-televisie, terwijl een samenvatting na het evenement op een nog grotere schaal verspreid wordt. Bovendien ziet het ernaar uit, dat we het enthousiaste team van Radio Le Mans ook weer aan boord hebben”, zegt Gerrie Willems.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet