Supercar Challenge

Supercar Challenge: Sijthoff/Abresch overwinnen in uiterst incidentvolle race op Zandvoort

120506_sgt_abresch1

Diederick Sijthoff en Rick Abresch hebben ook de tweede race van de Dutch Supercar Challenge op Circuit Park Zandvoort op hun naam geschreven. In een race vol spektakel, waar menig auto wel bij één of meerdere incidenten betrokken was, bleven zij equipe De Graaff/Ribbens met een tiental seconden voor. Derde werd Peter Versluis, die een sterke inhaalrace met een podiumplaats bekroonde. In de GT-divisie ging de overwinning naar Nicky Pastorelli en Max Braams in de Opel Omega V8Star, voor Barry Maessen in de Viper GT3. Steve Vanbellingen en Bert Redant pakten in de laatste ronde de derde plaats nog af van Nelson van der Pol en Jacky van der Ende.

Tekst: Maurice Hoogers
Foto's: Roel Louwers en Willem J. Staat

Bij het begin van de race had Alex van ’t Hoff een goede start. De Corvette-coureur kon bij de Tarzanbocht koploper Abresch inhalen, die bovendien meteen Philippe Ribbens in de ETEC-Viper en Peter Versluis in de Ferrari op zijn hielen kreeg.

ws_ferrari

Niet veel later konden de coureurs in de Supercar Challenge echter alweer aansluiten achter de safety car, omdat in de Hugenholzbocht Franz Lamot na een spin stil was komen te staan en op de Hunzerug Daan Meijer met zijn Porsche in de vangrail was beland. Bovendien moest Peter Versluis de pitstraat opzoeken omdat zijn linker achterwiel aanliep.

Bij de herstart was Jan Versluis snel weg. De Ferrari-coureur pakte vanaf de vierde positie brutaal de kop en kreeg achter zich aan beide Corvette GT1’s en de Viper van Philippe Ribbens. Versluis kon een paar ronden als leider de wedstrijd aanvoeren, maar moest niet veel later toch toestaan dat Van ’t Hoff en Rick Abresch aan de Ferrari voorbij gingen. Bovendien kreeg Versluis van de wedstrijdleiding een drive-through penalty, omdat hij bij de herstart al voor de start-finishlijn de eerste auto’s had ingehaald.

Hierna kregen Alex van ’t Hoff en Rick Abresch het met elkaar aan de stok. Abresch zette Van ’t Hoff flink onder druk en waagde na een paar ronden een inhaalpoging bij de Tarzanbocht. Hierna gingen de Corvettes zij aan zij naar de volgende bocht, waarna het voor Alex van ‘t Hoff goed fout ging. Van ’t Hoff stuurde in, maar daar zat Abresch nog waardoor de Corvette van Van ’t Hoff over de neus van de Corvette van Abresch werd gelanceerd. Van ’t Hoff eindigde hierdoor hard in de bandenstapels waarbij zijn Corvette flinke schade opliep.

ws_corvette

ws_corvette_2

ws_corvette_2-2

Abresch kon wel zijn weg vervolgen, maar was toch afgeleid door dit incident. Twee ronden later spinde de Corvette-coureur namelijk in dezelfde bocht, maar hij bleef wel op de baan en kon zijn weg vervolgen. Wel kwam Philippe Ribbens hierdoor weer meteen aan de staart van Abresch te zitten.

Ook achter de koplopers gebeurde er veel. Hier ontstond er een spannend gevecht tussen Danny Werkman, Jan Storm, Rob Kamphues, Danny van Dongen en Jan Versluis. Danny van Dongen was snel in deze groep, maar hij moest al na een vijftal ronden, evenals in de race op zaterdag, zijn Praga met technische problemen langs de kant parkeren.

Van dit groepje was Jan Versluis de snelste man. De Ferrari-coureur noteerde na zijn drive-through snelle rondetijden en kon al snel voorbij gaan aan Jan Storm. Daarna zat Versluis aan de staart van de Viper van Rob Kamphues, die zich echter niet zomaar gewonnen gaf. Na een paar ronden slaagde Versluis er toch in om Kamphues in te halen in de S-bocht, waarna beide bolides zij aan zij richting de Kumhobocht gingen. Op het rechte stuk ging het echter fout, want Versluis en Kamphues raakten elkaar waarna Versluis hard in de vangrail eindigde. Kamphues kon zijn weg nog wel vervolgen, maar moest niet veel later ook zijn auto met technische problemen aan de kant zetten.

120506_sgt_etec1

Na de pitstops was Robert de Graaff met de ETEC-Viper op de eerste plaats terecht gekomen. De Graaff had minder resultaatseconden dan concurrent Sijthoff, waardoor hij een voorsprong van ruim zeven seconden had. Sijthoff noteerde daarna echter snelle rondetijden, en kon snel richting de Viper van De Graaff rijden. Uiteindelijk kon Sijthoff zijn Corvette in de bocht zonder naam de Viper voorbijsteken. De Graaff had bovendien technische problemen met zijn Viper, omdat af en toe zijn gas bleef hangen. De Viper-coureur was na afloop dan ook al opgelucht dat hij de tweede positie veilig kon stellen.

120506_sgt_versluis1

Achter de koplopers was Peter Versluis opgeklommen naar de derde positie. Versluis moest na de eerste ronde met een aanlopend wiel naar binnen komen maar was daarna begonnen aan een sterke opmars. Achter Versluis waren ook Jan Storm en Ardi van der Hoek snel onderweg. Van der Hoek reed ronde voor ronde richting de BMW Z4 GT3 van Storm, en waagde bij het insturen van de S-bocht een gewaagde uitremactie bij Jan Storm. Storm stuurde echter in waardoor beide bolides elkaar raakten. Storm ging door het grind, kwam terug de baan op, en duwde daarna de Corvette van Van der Hoek richting de bandenstapels. De Corvette liep hierbij veel schade op en kon zijn weg niet vervolgen. Storm kreeg voor dit incident de zwarte vlag van de wedstrijdleiding, en kon zijn BMW in de pitstraat stilzetten.

Sijthoff reed ondertussen soeverein aan de leiding en gaf die positie niet meer af. Robert de Graaff en Philippe Ribbens reden naar een solide tweede plaats en Peter Versluis bekroonde zijn sterke inhaalrace met een derde positie.

In de GT-divisie van de Supercar Challenge had Barry Maessen de beste start. De Viper-coureur pakte in de eerste ronde de leiding voor Jacky van der Ende, Steve Vanbellingen en Max Braams. Voor divisiegenoot Daan Meijer verliep de start van de race niet goed. Uit de Porsche van Meijer kwam bij het uitkomen van de Hugenholzbocht veel vloeistof waarna hij waarschijnlijk over zijn eigen vloeistof spinde en hard in de vangrail knalde. Omdat ook Franz Lamot op de baan tot stilstand was gekomen werd besloten om de safety car de baan op te sturen.

120506_gt_maessen1

De herstart van de race verliep niet goed voor René Wijnen. De Porsche-coureur verremde zich in de Tarzanbocht en schoot hierdoor rechtdoor het grind in. Wijnen kon uiteindelijk wel zijn weg vervolgen, maar kon hierna een goede klassering verder vergeten.

Max Braams had wel een goede herstart van de race. De bestuurder van de V8Star was snel onderweg en had al snel de BMW silhouette van Steve Vanbellingen te pakken. Braams was na de herstart de snelste man in de divisie en kon niet veel later ook de BRL van Jacky van der Ende verschalken.

23aefda26ce23dcf9b9931a8caba56b51

Achter de top vier ging het daarna fout voor Henk Thuis. Liggend op de vijfde positie ging de bestuurder van de JR Motorsport BMW silhouette hard van de baan in Bosuit. Thuis had echter geluk dat de grindbak zijn auto snel afremde waardoor grote schade uitbleef. Thuis kon zijn weg dan ook vervolgen, zij het wel met een grote achterstand.

120506_gt_pastorelli1

Barry Maessen lag ook na de pitstops nog op de eerste positie, maar kon daar niet lang van genieten. Maessen kreeg namelijk de Lamborghini Gallardo van Fiona James voor zich, die op een ronde achterstand lag. Ondanks blauwe vlaggen ging James niet opzij, en toen Maessen een inhaalactie plaatste werd de Viper-coureur ook nog eens in de rondte getikt. Maessen zag hierdoor zijn eerste positie verloren gaan aan Nicky Pastorelli, die het stuur van de Omega V8Star had overgenomen van Max Braams.

Achter de twee koplopers lag Van der Pol op de derde positie, met daarachter Bert Redant, Jan van der Kooi en Ronald van Loon. Van Loon, normaal uitkomend in de Supersport-divisie van de Supercar Challenge, had een goede race en kon in de slotfase Jan van der Kooi zelfs nog inhalen.

120506_gt_bellingen1

Ook voor de derde plaats was het nog uitermate spannend. Nelson van der Pol leek niet meer de beste banden te hebben en zag Bert Redant snel dichterbij komen. Een spannend gevecht volgde, waarbij het Redant uiteindelijk in de laatste ronde lukte om Van der Pol bij het aanremmen van de S-bocht toch nog voorbij te gaan. De Belgen Vanbellingen/Redant eindigden achter het duo Braams/Pastorelli en Barry Maessen dus op de derde positie, en konden hierdoor waardevolle punten scoren voor het kampioenschap.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet